ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رأی کمیته سازمان ملل به سود جولین آسانژ

کمیته سازمان ملل سه سال اقامت جولین آسانژ در سفارت اکوادور را «بازداشت خودسرانه» شناخت و از مقامات قضایی بریتانیا و سوئد خواست تا به این حصر پایان دهند.

سرانجام رأی کمیته سازمان ملل درباره وضعیت جولین آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس به‌طور رسمی اعلام شد. بر اساس نظر این کمیته اقامت آسانژ در سفارت اکوادور به‌عنوان «بازداشت خودسرانه» شناخته شد.

جولین آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس

جولین آسانژ پیش از این شکایت کرده بود که دولت بریتانیا به‌طور غیرقانونی او را در سفارت اکوادور «زندانی» کرده است.

آسانژ از سه سال پیش در سفارت اکوادور به‌سر می‌برد و به آن‌جا پناه برده است.

روز گذشته به‌شکل غیررسمی اعلام شده بود که رأی کمیته سازمان ملل به‌سود آسانژ است اما این تصمیم به‌طور رسمی امروز جمعه ۵ فوریه / ۱۶ بهمن اعلام شد.

بدین ترتیب مقامات قضایی بریتانیا و سوئد مسئول هستند که به حصر آسانژ در سفارت اکوادور پایان دهند.

کارشناسان سازمان ملل همچنین خواهان جبران خسارت ناشی از حبس در یک نمایندگی دیپلماتیک از ژوئن ۲۰۱۲ تا کنون شدند.

دولت سوئد با کارشناسان سازمان ملل موافق نیست و گفته است پناه بردن جولین آسانژ به سفارت اکوادور تصمیم خود او و داوطلبانه بود و کسی در آن دخالتی نداشت.

دولت بریتانیا نیز مخالفت خود را با این رأی اعلام کرد و خود را بی‌گناه دانست. وزارت خارجه بریتانیا گفت کمیته سازمان ملل اقدامات احتیاطی سیستم قضایی بریتانیا را نادیده گرفته است. یکی از سخنگویان دولت نیز گفت که بریتانیا به‌طور رسمی علیه این تصمیم کارشناسان سازمان ملل درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.

بنیانگذار ویکی‌لیکس در صفحه توئیتر خود نوشته بود که اگر سه سال تبعید او در سفارت اکوادور به‌نفع‌اش به‌حساب آید، انتظار دارد فوراً گذرنامه خود را دریافت کند و تعقیب قضایی‌اش متوقف شود، در غیر این صورت او خود را در همان ظهر جمعه به پلیس بریتانیا معرفی خواهد کرد.

جولین آسانژ استرالیایی از سوی دستگاه قضایی سوئد متهم شده که در سال ۲۰۱۰ به دو زن در این کشور تجاوز کرده است. او معتقد است که این حکم «غیرقانونی» است و به‌دلیل افشاگری‌های سایت ویکی‌لیکس از سیاست‌های آمریکا نگران است که سوئد او را به ایالات متحده تحویل دهد.

سایت ویکی‌لیکس از جمله هزاران سند محرمانه دیپلماتیک آمریکا را افشا کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • morteza

    سلام خبر رسانی نوریزاد وملکی با ذباله روبان صبح امروز بازداشت شده اند