ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراز نگرانی در مورد «رد صلاحیت گسترده» زنان در انتخابات

فهیمه فرهمندپور، مشاور امور زنان وزیر کشور ایران می‌گوید که «رد صلاحیت گسترده» زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی «بسیار نگران‌کننده است.»

فهیمه فرهمندپور، مشاور امور زنان وزیر کشور ایران می‌گوید که «رد صلاحیت گسترده» زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی «بسیار نگران‌کننده است.»

برای انتخابات مجلس دهم ۱۲۳۴ زن نیز کاندیدا شده بودند.

فرهمندپور، امروز سه‌شنبه ۲۰ بهمن به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که «رد صلاحیت گسترده زنان» به‌ویژه در استان‌ها و شهرهای کوچک با «هزینه‌های اجتماعی» همراه است.

به‌گفته مشاور وزیر کشور، زمانی که بر اساس بند یک ماده ۲۸ قانون انتخابات (عدم التزام عملی به اسلام) یک کاندیدای زن رد می‌شود، «او باید هزینه‌های زیادی را از نظر اجتماعی در محل زندگی خود بپردازد.»

فرهمندپور می‌گوید: «زمانی که زنان گمان کنند که کاندیدا شدن در مجلس شورای اسلامی با احتمال بالایی از رد صلاحیت همراه است، از خیر این اقدام می‌گذرند و چنین وضعیتی، یکی از مؤثر‌ترین مکانیسم‌های کاهش انگیزه زنان برای کاندیداتوری انتخابات مجلس است.»

این مقام دولتی گفت که تداوم چنین وضعیتی باعث خواهد شد تا در آینده «شاهد همین حضور حداقلی زنان در مجلس شورای اسلامی هم نباشیم و این مسئله بسیار نگران‌کننده است.»

بیش از ۱۲ هزار تن در انتخابات مجلس ایران کاندیدا شده بودند که نیمی از آن‌ها از سوی شورای نگهبان «رد صلاحیت» شدند. دلیل رد صلاحیت اغلب آن‌ها نیز «عدم التزام به اسلام» اعلام شده است.

در این انتخابات ۱۲۳۴ زن نیز کاندیدا شده بودند. این رقم در انتخابات پیشین مجلس ۴۲۸ کاندیدای زن بود.

مشاور امور زنان وزیر کشور ایران در مورد شمار کاندیداهای زنی که به این دلیل از انتخابات حذف شده‌اند، آماری اعلام نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    ابراز نگرانی برای رد تایید سر سفره نشینان آخوندی؟ این چه مغز و افکار فاسدو سر سپرده و معتقد به رژیم ارتجاع سیاه ضد ایران و ضد ایرانی است. نگرانی باید از ادمه این رژیم جنایتکار و چپاولگر امپریالیست زاده آخوندی باشد ونه نگرانی از قشونی وطن و تمدن و فرهنگ فروش ماله کش و مداح آخوندی! نگرانی باید از موجودیت چنین شیطان دوستان و شیطان پرستان باشد که بعد از سی و چند سال کارنامه سیاه و فاجعه بار آخوندی هنوز در پی منافع خود هستند.

  • میترا

    زنی که حق ندارد قضاوت کند( قاضی باشد)، باید حرف او را شنید و بر عکسش عمل کرد و شهادت دو نفر آنها برابر یک مرد تلقی می شود بر اساس کدام بخش از شریعت می تواند رای مساوی با مردان در انتخابات داشته باشد؟ خمینی در سال 1342 به درستی و با صداقت جایگاه رای زنان از منظر اسلام را مشخص کرد: هیچ جا!!! این شریعت واقعی اسلام است. امروز به دلیل استفاده گسترده سیاسی که می شود از آراء زنان کرد آخوند متشرع آمده و حق رای برای زنان فراهم کرده ولی نمی گذارد آنها کاندید ریاست جمهوری و خبرگان شوند چون شرع عزیز نمی گذارد. تنها دستچینی از بانوان فناتیک و ضد زن را به مجلس و شوراها راه می دهند که نمایشی از مردسالاری داشته باشند. هر مردی هم که با وعده ی بی رنگ و روی احقاق حقوق زنان به عرصه می اید 24 ساعت بعد از انتخاب شدن این امر را رها می کند و در بزنگاه هایی که زنان تحت فشار قرار می گیرند، این منتخبان فرصت طلب فیلشان یاد اسلام عزیز می کند و زن را قربانی می کنند. به نظر من اگر زنان ایرانی به اندازه ارزنی عزت نفس می داشتند نباید در هیچ انتخاباتی در ایران شرکت می کردند و نمی گذاشتند همسر و فرزند آنها هم در انتخابات شرکت کنند. تحقیقات ثابت کرده که محافظه کاران در تمام دنیا شدیدا متکی به آراء زنان هستند . آنها که اغلب زر و زور و تزویر را در دست دارند قطعا برای دست یابی به مشارکت زنان تحت فشار خواهند بود تا حقوق بیشتری برای آنها قایل شوند. فقط به شرطی که زنها قهر و نارضایتی خود را از این شیوه انتخابات نشان دهند.و تنها کار نابخردانه آویختن به ریسمان پاره ی وعده های آدمهایی است که حد اقل 40 سال است بی توجهی خود به حقوق زن را "ثابت" کرده اند.