ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: بحث لشکرکشی به سوریه بلوف است

ظریف اعلام آمادگی ترکیه و عربستان برای عملیات زمینی در سوریه را "شعار تبلیغاتی" و موجب تشنج در منطقه خواند. فرمانده سپاه پاسداران پیش‌تر گفته که تصمیم عربستان "گنده‌گویی" است.

وزیر خارجه ایران اعلام آمادگی ترکیه و عربستان برای عملیات زمینی در سوریه را "شعار تبلیغاتی" خواند و گفت ادعاهایی که طرح می‌شوند می‌توانند باعث تشنج و خطر بیشتر در منطقه باشند. فرمانده سپاه پاسداران نیز پیش‌تر گفته که اعلام عربستان برای حضور زمینی در سوریه "گنده‌گویی" است.

جواد ظریف به مواضع اخیر ترکیه و عربستان سعودی در احتمال عملیات مشترک علیه داعش در سوریه واکنش نشان داد. او در بروکسل گفت: «امکانات و توانمندی‌های کشورها کاملا مشخص است و این حرف‌ها بیشتر شعار تبلیغاتی است و با این بلوف‌های تبلیغاتی مشکلی برای آنها حل نمی‌شود.»

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه (۱۵ فوریه/۲۶ بهمن) برای سخنرانی در پارلمان اروپا و رایزنی در مورد مناسبات بعدی جمهوری اسلامی با اتحادیه اروپا وارد بروکسل شد.

عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد جنگنده‌های این کشور برای عملیات احتمالی در سوریه به پایگاه اینجرلیک ترکیه اعزام شده‌اند. ترکیه و عربستان هم‌چنین برای عملیات زمینی در سوریه ابراز آمادگی کرده‌اند. آمریکا از چنین موضعی استقبال کرده است.

ظریف گفته است: «ضرورت دارد همسایگان ما واقعیات را بفهمند و به آن توجه کنند و اوهام را کنار بگذارند و بپذیرند که ناگزیرند به خواست مردم سوریه تن دهند و تصمیم‌گیری برای مردم سوریه را متوقف کنند. تصمیمات را خود مردم سوریه باید بگیرند.»

وزیر خارجه ایران در بروکسل گفت مردم سوریه نیاز به قیم ندارند و در حالی نسبت به دخالت خارجی در جنگ داخلی سوریه هشدار داد که نیروهای جمهوری اسلامی از آغاز این بحران، در کنار نیروهای اسد حضور داشته‌‌اند.

شبه‌نظامیان ایرانی و کادرهای سپاه قدس، در آغاز تحت عنوان مستشار در سوریه فعالیت می‌کردند اما از چندی قبل و به ویژه پس از حضور مستقیم روسیه در جنگ داخلی سوریه، مشارکت و نقش‌آفرینی خود را در حمایت از رژیم اسد و در عملیات نظامی انکار نمی‌کنند.

هم‌زمان با ظریف، علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران هم عنوان کرد که اعزام نیرو به سوریه بدون خواست این کشور موجب تصاعد بحران خواهد شد.

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران روز شنبه ۲۴ بهمن در واکنش به بحث اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه گفته بود: فکر نمی‌کنم جرات این کار را داشته باشند و اگر این کار را بکنند تیر خلاص به خود زده‌اند.» جعفری اضافه کرد که مقامات عربستان سعودی "گنده‌گویی" کرده‌اند و شکست آنها مسلم خواهد بود.

ایران و روسیه، حضور خود در سوریه را با اتکاء به تقاضای رژیم اسد برای کمک به این کشور، موجه و مشروع می‌دانند. لحن مقامات جمهوری اسلامی در مورد مسائل سوریه، پس از توافق هسته‌ای، بازیگری در مذاکرات صلح و هم‌چنین موفقیت‌های اخیر رژیم اسد در بازپس‌گیری مناطق متصرفی، از موضع دفاعی به موضع تهاجمی و موضع قدرت متمایل شده‌ است.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • K9

    ترکیه و عربستان و کشور های سنی مذهب خیلی زودتر باید مستقیما در سوریه دخالت می کردند و میدان را به قلدر روسیه و ایران خالی نمی گذاشتند. الان هم با اینکه دیر شده اما می توانند با زهم توازن قوا در سوریه را بهم بزنند و قصاب سوریه را از اریکه قدرت به پائین بکشند. قصاب سوریه و قلدر روسیه می کشند و ویران می کنند و ملیون ها پناهنده را به ترکیه می رانند.

  • naseem

    ریاض حجاب هماهنگ‌کننده هیأت اپوزیسیون سوریه روسیه را متهم کرد که با هدف قرار دادن رزمندگان اپوزیسیون سوریه از داعش حمایت می‌کند. حجاب تأکید کرد که این گروه تروریستی ساخته رژیم ایران و رژیم اسد است. او افزود: نمی‌توان به مردم سوریه گفت یا داعش را بپذیرید یا بشار اسد را. کسی که داعش را تولید کرد رژیم ایران و اسد بود، کسی که الآن از داعش حمایت می‌کند روسیه است. این را در مقابل شما می‌گویم. من نخست‌وزیر سوریه بودم و می‌دانم که چگونه بشار اسد داعش را ساخت و چه کارهایی را انجام داد. به این دلیل جامعه جهانی مسئولیت بزرگی دارد.

  • میترا

    اگر سخنان سپاهیان و وزارت خارجه ایران بازتابنده ی دیدگاه کلی نظام ایران باشد نتیجه بسیار خطرناکی خواهد داشت. خود بزرگ بینی امروز ایران که مستظهر به سخنان درگوشی پوتین باشد می تواند خیلی گران برای کشور تمام شود. تحقیر کشورها به علت سایز جمعیتی یا خاکشان و یا زیرساخت های دفاعیشان همانطور که دیدیم برای صدام حسین عاقبت خوشی را رقم نزد و همین کویت نقلی موجب شد دستگاه جنگی امریکا به بهانه آن عراق را شخم بزند و در پایان طناب دار را بر گردن آن انسان خود بزرگ بین بیاندازد. کشورهایی مثل ترکیه و عربستان منافع بسیار زیاد سوق الجیشی در سوریه دارند. هرگز نباید تصور کرد آنها دست روی دست می گذارند و فقط شاهد تاخت و تاز روسها و شیعیان در آن عرصه خواهند بود. مقابله ای که آنها با این امر می تواند ورای تصور خام و خودبزرگبینانه ایرانی ها باشد. امریکا از اعزام نیروی زمینی عربستان ( و لابد ترکیه و سایر دوستان) به سوریه حمایت کرده. این یعنی حمایت ناتو و امریکا از چنین اقدامی. از طرف دیگر اکثریت ملت سنی سوریه را هم باید در شمار حامیان چنین ارتشهایی دانست. پس اینکه بگوییم آنها توان ندارند بسیار خام است و امیدوارم خیلی روی حرفهای خود حساب باز نکنند.