ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرحله سوم واگذاری بناهای تاریخی: مزایده ۲۰ بنا در ۱۰ استان ایران

صندوق احیای اماکن تاریخی پیرو مصوبه هیئت دولت بناهای تاریخی دیگری را به مزایده گذاشت. قیمت بنایی مانند قلعه حاج وکیل در اراک یا حمام اتحادیه فقط: ۷۵۰ میلیون تومان.

مرحله سوم واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی آغاز شد. صندوق احیای اماکن تاریخی پیرو مصوبه هیئت دولت برای واگذاری بناهای تاریخی و فرهنگی،۲۰ بنای تاریخی دیگر را در۱۰ استان ایران به مزایده گذاشت شد.

یکی از بناهای به مزایده گذاشته شده: قلعه حاج وکیل در اراک

محمد رضا پوینده، مدیر عامل صندوق احیای اماکن تاریخی به خبرگزاری مهر گفته است: « صندوق احیا در نظر دارد ۲۰ بنای تاریخی را از طریق مزایده عمومی دو مرحله‌ای به صورت قرارداد سرمایه‌گذاری در مرمت، احیاء، نگهداری و واگذاری حق بهره‌برداری به اشخاص واگذار کند.»

بناهایی که دولت در مرحله سوم به مزایده گذاشته است عبارتند از:

«حمام اتحادیه» ارومیه در استان آذربایجان غربی، «کاخ ناصرالدین میرزا» در شهرستان پاکدشت استان تهران، «کاروانسرای افضل» در شوشتر، «خانه محسنی» در بهبهان استان خوزستان، «کارونسرای شاه عباسی» دامغان، «کاروانسرای میاندشت»، «بادگیرخانه کلانتر» و «خانه محمدیه» در استان سمنان، «کاروانسرای مهر» در استان خراسان رضوی، «عمارت شترگلو» در ماهان استان کرمان، «خانه صادقی» در لاهیجان استان گیلان، «کاروانسرای شمش»، «خانه آقایی‌زاده»، «خانه شهریاری» و «خانه دانشمندی» در استان یزد، «خانه منوچهری» و «خانه رمدانی» در استان مازندران و محوطه «قلعه حاج وکیل» و «کاروانسرای آوه» در استان مرکزی.

دولت قصد دارد این بناهای تاریخی را به قیمت ۱۵ میلیارد تومان به اشخاص و به بخش خصوصی واگذار کند: هر بنا به طور میانگین: ۷۵۰ میلیون تومان.

پیش از این صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی مجوز واگذاری ۲۶۹ بنای تاریخی به بخش خصوصی را صادر کرده بود.

تعدادی از بناهای واگذار شده

دولت حسن روحانی در نظر دارد یک میلیون بنای تاریخی را برای استفاده در زمینه گردشگری در تملک بخشی خصوصی قرار دهد. هیأت وزیران، شهرداری‌ها و صندوق احیاء با مشارکت هم بناهای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند.

در پیش‌نویس برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که بخش عمده‌ای از بناهای تاریخی ایران به شهرداری‌ها واگذار شود. سازمان میراث فرهنگی و شهرداری‌ها اما بر سر این موضوع با هم اختلاف دارند.

پیش از آنکه دولت به بناهای تاریخی ایران چوب حراج بزند، بناهایی را به بخش خصوصی واگذار می‌کرد و تعهد می‌داد که نیمی از هزینه مرمت را بپردازد. اما معمولاً از عهده تعهداتش برنمی‌آمد و بناها نیمه‌کاره به حال خود رها می‌شدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Reza

    با سلام، کم کم چوب حراج را به مردم هم می زنند حتماً می پرسید چطور؟ به عنوان برده می فروشند زیاد طول تخواهد کشید