ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش ایران به نشست دوحه: تولید نفت را محدود نمی‌کنیم

روسیه، عربستان سعودی، قطر و ونزوئلا می‌خواهند تولید نفت خود را در سطح ماه ژانویه ثابت نگاهدارند تا بازار نفت ثبات یابد. ایران اما با این طرح همراه نیست.

در پی نشست اخیر روسیه، عربستان سعودی، قطر و ونزوئلا در دوحه و تصمیم آن‌ها مبنی بر توقف تولید نفت خام خود در حد ماه ژانویه، ایران در این‌باره واکنش نشان داد و گفت در این تصمیم شرکت نخواهد کرد.

تلاش آمریکا برای حصر اقتصادی و تحریم نفتی ایران (عکس: آرشیو)

مهدی عسلی، مدیرکل امور اوپک وزارت نفت ایران در گفت‌وگو با روزنامه شرق شماره روز چهارشنبه ۲۸ بهمن، در مورد موضع ایران نسبت به تصمیم چهار کشور نفتی در دوحه گفت: «وقتی قیمت نفت بالا بود و ما تحریم بودیم این کشورها تولید خود را روی‌هم‌رفته به میزان چهار‌میلیون افزایش دادند و از این ظرفیت استفاده کرده‌اند. حالا که به دلیل افزایش تولید این کشورها، قیمت نفت پایین آمده است انتظار دارند که ایران نیز همکاری کند و هزینه تعادل بازار را بپردازد.»

الکساندر نواک، علی النعیمی، محمد بن الساده و ائولوخیو دل‌پینو، به‌ترتیب وزیران نفت روسیه، عربستان سعودی، قطر و ونزوئلا، روز گذشته، سه‌شنبه ۱۶ فوریه / ۲۷ بهمن در نشست مشترکی که در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد بر سر حفظ تولید نفت کشورهای خود در حد تولید ماه ژانویه به توافق رسیدند.

مهدی عسلی رفتار این کشورها را «غیرمسئولانه» خواند و گفت سال گذشته میلادی که قیمت نفت در حال کاهش بود ایران از این کشورها خواسته بود تا تولید نفت خود را کاهش دهند اما آن‌ها چنین کاری نکردند و اکنون که تحریم‌ها علیه ایران لغو شده آن‌ها از ایران می‌خواهند تولید خود را محدود کند.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان پس از نشست دوحه ابراز امیدواری کرده بود که دیگر کشورهای تولید‌کننده نفت نیز پیشنهاد این نشست را بپذیرند و ائولوخیو دل‌پینو، وزیر نفت ونزوئلا، نیز گفته بود روز چهارشنبه با ایران و عراق هم در این‌باره مذاکره خواهد شد.

نشست چهارجانبه دوحه زمانی برگزار شد که بهای جهانی نفت خام برای نخستین‌بار در بیش از یک دهه گذشته به زیر بشکه‌ای ٣٠ دلار رسید در حالی که قیمت نفت در میانه سال ۲۰۱۴ بشکه‌ای حدود ۱۰۰ دلار بود. با برچیدن تحریم‌های جهانی علیه ایران و بازگشت این کشور به بازار نفت نیز روند کاهش نفت همچنان ادامه یافت.

مهدی عسلی: اگر کشورهای عضو اوپک به میزان سهمیه تولید نفت خود در پیش از تحریم‌ها علیه ایران بازگردند، بازار متعادل خواهد شد.

مدیرکل امور اوپک وزارت نفت ایران گفت: «ایران روشن کرده بود که بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها تولید خود را به سطح سهمیه خود قبل از تحریم‌ها افزایش خواهد داد و از کشورهای عضو اوپک خواسته بود که افزایش تولید ایران را در برنامه تولید خود لحاظ کنند.»

مهدی عسلی افزود اگر کشورهای عضو اوپک به میزان سهمیه تولید نفت خود در پیش از تحریم‌ها علیه ایران بازگردند، بازار متعادل خواهد شد.

به‌گفته او «کاهش حتی دو میلیون بشکه از تولید این کشورها که نیمی از چهار ‌میلیون بشکه افزایش تولید آن‌ها از سال ٢٠١١ میلادی به این سو است، می‌تواند بازارها را متعادل کند و ثبات را به قیمت نفت بازگرداند.»

او با بیان این‌که تولید نفت ایران نسبت به آن زمان حدود ۱,۵ ‌میلیون بشکه در روز کمتر است، افزود اگر این کشورها تولید نفت خود را کاهش دادند و باز هم بازار نفت متعادل نشد در آن صورت ایران همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد.

این مقام وزارت نفت ایران کشورهایی را مسئول وضع کنونی بازار نفت دانست که «تولیدشان را افزایش داده، نه‌تنها بازارهای ایران و لیبی را گرفته‌اند بلکه بیش از سقف تولید هدف اوپک تولید کرده و موجب سقوط قیمت‌ها شده‌اند.»

ایران پس از رفع تحریم‌ها اعلام کرده بود که قصد دارد به سهمیه تولید قبل از تحریم‌ها بازگردد و از کشورهای عضو اوپک خواسته بود، افزایش تولید ایران را در تولید نفت خود در نظر بگیرند.

تحریم‌های جهانی تأثیرات منفی بسیاری بر اقتصاد ایران از جمله فروش نفت این کشور داشت و ایران که اقتصادش به‌شدت وابسته به فروش نفت است می‌خواهد از موقعیت به‌دست آمده پس از لغو تحریم‌ها بیشترین استفاده را بکند تا وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یه نفر

    اینا همش بهانس ایران تلاش میکنه تا قیمت نفت پایین بمونه تا رقبای منطقه ای خود رو ورشکست کنه که بنظرم خیلی هم خوبه!!!!!!!!!! نفت گرون بجز برای خرید اسلحه و تجهیز گروه های تروریستی در منطقه به کار هیچ کدوم از این کشور ها نمیاد.