ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش کم‌سابقه خرید سلاح در خاورمیانه

مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارش تازه‌ای می‌گوید در چهار سال گذشته معاملات اسلحه در جهان ۱۴ درصد افزایش یافته است. صادرات اسلحه چین ۸۸ درصد افزایش یافته و خاورمیانه بیشترین خرید سلاح را داشته‌ است.

بر اساس آخرین گزارش مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI)، عربستان سعودی و قطر بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ به‌شکل قابل توجهی خرید سلاح خود را افزایش داده‌اند. صادرات چین سیر صعودی بی‌سابقه‌ای داشته است و هند همچنان در صدر خریداران اسلحه در جهان قرار دارد.

میزان واردات اسلحه در عربستان سعودی ۲۷۵ درصد افزایش داشته است.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارش خود نشان می‌دهد که در مجموع درخواست سلاح در منطقه خاورمیانه، در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به شدت افزایش داشته است.

پیتر وزمن، کارشناس مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در این‌باره می‌گوید: «ائتلاف عربی به‌طور عمده از سلاح‌های آمریکایی و اروپایی در یمن استفاده می‌کند.»

این منطقه از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ نسبت به ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ حدود دو سوم بیشتر سلاح وارد کرده است.

در این مدت، میزان واردات اسلحه در امارات متحده عربی ۳۵ درصد افزایش داشته است. این میزان در عربستان سعودی ۲۷۵  درصد و در قطر ۲۷۹ درصد بوده است که شامل بالگردها، سامانه‌های دفاعی، هواپیماهای سوخت‌رسان و جنگنده و ایجاد زاردخانه‌ها می‌شود.

با این حال، با وجود افزایش شدید خرید سلاح در خاورمیانه، هند باز هم اصلی‌ترین خریدار سلاح در جهان بوده است.

صادرات سلاح چین ۸۸ درصد افزایش داشته است.

در چهار سال بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ صادرات سلاح چین نسبت به چهار سال قبل از آن ۸۸ درصد افزایش داشته است. بدین ترتیب سهم چین در بازار جهانی اسلحه شش درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به‌گفته سیمون وزمن، کارشناسِ دیگر مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، «چین قابلیت نظامی خود را با واردات اسلحه و تولید آن‌ها در داخل کشور گسترش داده است.»

بیشترین محصولات نظامی چین به پاکستان، بنگلادش و برمه صادر می‌شود.

گزارش مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم می‌افزاید در مجموع در کل جهان بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ حجم معاملات اسلحه ۱۴ درصد افزایش داشته است.

بر این اساس بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح همچنان آمریکاست که ۳۳ درصد بازار جهانی را در دست دارد. صادرات سلاح روسیه یک چهام بازار جهان را در دست دارد و پس از آن چین با ۵,۹ درصد و فرانسه با ۵,۶ درصد قرار دارند.

آلمان با این‌که در این مدت فروش سلاح خود را کاهش داده است اما در رده پنجم قرار دارد. این پنج کشور در مجموع سه چهارم بازار صادرات سلاح در جهان را در دست دارند.

در آفریقا نیز معاملات اسلحه بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ یک پنجم بیشتر از دوره چهار سال قبل از آن بوده است. بزرگ‌ترین واردکنندگان سلاح در آفریقا الجزایر و مراکش هستند. مصر پس از لغو تحریم تسلیحاتی واردات سلاحش ۳۷ درصد افزایش داشته است.

در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ مصر بیشترین قراردادهای خرید سلاح را با فرانسه، آلمان و روسیه امضا کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    این همه پافشاری بر دشمن تراشی و دشمن دشمن گفتن و ماجراجویی های تمام نشدنی با پول نفت خام گرچه برای مردم ایران و دیگر ملت ها ی خاورمیانه مصیبت بار است ولی حسابهای بانکی کمپانی های اسلحه سازی در غرب و سران چین و مافیای روسی را لبریز می کند. عمر مردم می گذرد و زندگی تباه می شود و سرمایه ها و دارایی های مردم در درون و بیرون تارج می شود و ما سینه میزنیم که در 1400 سال پیش بر سر تقسیم آنچه که مسلمانان صدر اسلام از ما بردند (از دارایی های مادی و زنان و کودکان) با یکدیگر درگیر شدند و عده ای عده دیگر را کشتند ! توده های ناآگاه را گمراه، فکر مردم را از مسائل روز منحرف و احساسات توده های عوام (از تحصیلکرده و تحصیل نکرده ) تحریک کردن و سرمایه های مردم را به تاراج بردن شده کار ملایان حاکم و عواملشان. اسلحه فروشان هم سود خود را میبرند.