ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخریب یک قلعه سلجوقی در استان کرمان

قلعه سموران در فهرست آثار ملی ثبت شده اما در تملک یک فرد قرار دارد. او سنگ‌ها را با مجوز وزارت صنایع و معادن استخراج می‌کند. به زودی از قلعه چیزی باقی نمی‌ماند.

بخش‌هایی از قلعه «سموران» در شهرستان عنبرآباد استان کرمان با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت تخریب شد.

قلعه «سموران» به صورت «اضطراری» در ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سالار سالاری‌فر، یکی از فعالان میراث فرهنگی امروز دوشنبه ۱۰ اسفند به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که وزارت صنایع و معادن مجوز فعالیت معدن سنگ را حدود سه سال پیش صادر کرده که اعتبار آن پنج ساله است و این یعنی تا حدود دو سال آینده با وضعیت کنونی بهره‌برداری از سنگ‌های کوه «قلعه سموران» دیگر چیزی از این بنای تاریخی باقی نمی‌ماند.

به گفته این فعال میراث فرهنگی، مالک کنونی معدن در سال ۱۳۹۲ و قبل از ثبت ملی «قلعه سموران» کوه‌ها و زمین‌های اطراف قلعه را به نام خود ثبت کرد.

سالاری‌فر افزود: «تا امروز می‌دانیم که این بخش از قلعه، آخور و اصطبل اسب‌ها به‌طور کامل تخریب شده‌اند تا سنگ از دلِ کوه به دست آورند و حالا در عرصه‌ قلعه در حال استخراج سنگ هستند. همچنین در بالای قلعه سنگ‌های باارزش و بزرگ را نابود کردند و برجک و دیوارِ دور تا دور قلعه را از بین بردند.»

او از «تلاش‌های دوستداران میراث فرهنگی، تجمع مردم بومی منطقه، شکایت به مقامات قضایی، نوشتن نامه‌ای اعتراضی به رئیس‌جمهور و طومار ۱۳ متری» برای جلوگیری از تخریب بیشتر این قلعه سلجوقی خبر داد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در نامه‌هایی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان خواهان توقف تخریب این بنای تاریخی شده است. همچنین بازپرس شعبه دو دادسرای عنبرآباد ۲۷ مهر امسال در ابلاغیه‌ای به پاسگاه روستای «رودفرق» خواستار توقف تخریب قلعه سموران شده اما کماکان این تخریب‌ها ادامه دارد.

قلعه «سموران» به صورت «اضطراری» در ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.