ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش ۲۳۰ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در ایران

۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران از نظر اقتصادی فعال نیستند. میزان بیکاران دارای تحصیلات دانشگاهی بیش از دو برابر افزایش یافته و ۷۳۰ هزار نفر با تحصیلات عالی بیکارند.

به‌رغم آمارهای رسمی مبنی بر کاهش نرخ بیکاری، گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که دست‌کم شش میلیون نفر در ایران فاقد شغل هستند.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران ۲۳۰ درصد افزایش یافته است.

جمعیت بیکاران ایران در یک دوره ۱۰ ساله بیش از دو برابر افزایش یافت.

براساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران جمعیت غیرفعال اقتصادی در ایران از ۳۳ میلیون ۴۶۹ هزار نفر در سال ۸۴ به ۴۰ میلیون و ۱۹۸ هزار نفر در سال ۹۳ رسید که بیانگر افزایش شش میلیون و ۷۲۸ هزار نفری جمعیت غیرفعال اقتصادی است.

این گزارش نشان می‌دهد که جمعیت فارغ‌التحصیلان بیکار هم در این دوره زمانی از دو میلیون ۶۴۴ هزار نفر در سال ۸۴ به شش میلیون و ۴۷۳ هزار نفر در سال ۹۳ افزایش یافته که بیانگر رشد ۲۳۰ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

وزارت کار جمهوری اسلامی همچنین از افزایش ۲۱۰ درصدی بیکاری فارغ‌التحصیلان لیسانس در ایران خبر داد و اعلام کرد ۷۲۲هزار نفر با مدرک تحصیلی لیسانس و۷۳۰ هزار نفر هم با تحصیلات فوق لیسانس و بالا‌تر در سال ۹۳ بیکار بودند.

مرکز آمار جمهوری اسلامی پیش از این نرخ بیکاری پائیز امسال را ۱۰.۵ درصد اعلام کرده بود. براساس این گزارش استان‌های کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، مازندران و لرستان دارای بیشترین جمعیت بیکار هستند.

نرخ بیکاری به تفکیک استانی، منبع:گزارش مرکز آمار ایران

براساس این گزارش نرخ بیکاری جوانان در استان‌های کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام و کردستان بیش از ۵۰ درصد است و از هر ده جوان لرستانی شش نفر بیکار هستند.

وزیر کار جمهوری اسلامی یک سال پیش گفته بود که ایران با موج جدید بیکاران فارغ‌التحصیل روبرو است. ربیعی برآورد کرده بود که بیش از چهار میلیون نفر به جمعیت شش میلیونی بیکاران جویای شغل افزوده شود.

حسن روحانی رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران وعده کرده است که نرخ بیکاری در سال آینده تک‌رقمی شود. اما فعالان اقتصادی و بازار کار ایران تحقق این وعده را ناممکن می‌دانند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به وعده روحانی تحقق نرخ بیکاری تک رقمی را نیازمند رشد اقتصادی هشت درصدی دانسته و گفته بود که این امر ناممکن است. همچنین رئیس کانون‌های کارگری ایران نیز نرخ بیکاری رسمی اعلام شده از سوی دولت را غیرواقعی دانسته بود.

براساس تعریف وزارت کار جمهوری اسلامی، فردی که در هفته آمارگیری یک ساعت کار کند شاغل محسوب می‌شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    وقتی به رهنمود رهبر مسلمین جهان برای افزایش جمعیت توجه نمی شود ، میخواستید نتیجه بهتر از این شود ؟ رهبر مسلمین جهان با بصیرت بی مانندی که دارند گفتند اشتباه بود که جمعیت را کنترل کردیم، باید جمعیت را دوبرابر بلکه بیشتر کنیم ! به رهنمود خردمندانه ایشان توجه نمی کنید، نتیجه می شود این ! ایشان که بیخود حرف نمیزند ! ماشاله دوروبریها و مشاورانی مانند آیت اله جنتی و ایت اله مصباح و ایت اله محمد یزدی و دکتر ولایتی و دکتر جلیلی و دکتر .... دارد ! خودش نابغه است ! وگرنه کشور که همین جوری به این مرحله از پیشرفت نمیرسید ! که چشم جهانیان و چشم دشمن در بیاید ! ما باید هم جمعیت را چندبرابر کنیم و هم کوشش کنیم روابط اقتصادی با برادران روسی و چینی بیشتر شود تا اقتصاد ما پیشرفت بیشتری کند! همین دفعه ملت فتنه گر ایران ( همان اندازه که آمدند رای دادند ) اگر بفرمایش ایشان توجه میکردند و به مصباح و شیخ محمد یزدی و دکتر حداد عادل و دکتر جلیلی و دکتر عباسی و ... و مانند اینها رای میدادند کشور بهشت میشد ! ما باید بفکر دشمن باشیم. باید تا میشود جمعیت را زیاد کنیم تا دشمن به فلاکت بیفتد و نابود شود ! باز هم به رهنمودهای رهبر فرزانه و بابصیرت انقلاب گوش نکنیدتا بیکاری از این بیشتر شود و دشمن سؤ استفاده کند !

  • حقیقتگو

    چه جای تعجبی دارد که فاجعه بیکاری روز افزون و غیر قابل انکار و غیر قابل علاج که ناشی و ساخته پرداخته نبود فهم و شعور و سواد حکومتگران ضد ایرانی و میلیونها کشور نشین که فهم و شعور و غیرتشان در گروی آخوندهاست و پای منبرها چنیاتمه زده اند و ۱۷رکعت نمازشون مهمتر است از ۱۷ دقیقه آینده فرزندانشان است و روزگار را در مطیع بودن و اطاعت از آخوند شیطان زاده و شیطان طینت می گذارنند و به هر فقر و ستم و چپاول آخوندی تن در داده اند. متاسفانه تهی جمجه گان آخوند پرست و آخوند نمی فهمند که کودکان همیشه کودک نمی مانند و روزی روزگاری تحصیلات و شغلی می خواهند. تمامی فجایع اقتصادی و فرهنگی و تمدنی مسببان و مجرمان اصلی اش مردمی هستند که فقط تماشگر این فجایع بوده و هستند. در قفس اسلام ناب محمدی که از دلال ها و وارد کننددگان کالاهای چینی بیداد می کند چه موردی و چه نیازی به تحصیلات عالیه وقت و عمرسوزاندن جوانان وجوذ دارد؟ تمامی دانشگاه ها برای کاسبی کردن شهریه هاست و سرگرم جوانان است. حقوق و مواجب یک آخوند ذولتی حداقل چند ده برابر حقوق قشونی از طراحان هواپیماسازی خارجی است و هنرش در بالای منبر تسبیح گردانی و تزریق خرافات به جمجه های خالی پای منبرنشینانش است.