ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطع درختان میلیون‌ها هکتار از جنگل‌های زاگرس برای تأمین سوخت

از درختان جنگل‌های زاگرس برای تأمین سوخت و تأمین علوفه دام استفاده می‌شود و این یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب‌شان است. این جنگل‌ها به «ویروس ذغالی» نیز دچار شده‌اند.

مجید توکلی، ‌عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و منابع طبیعی لرستان می‌گوید سالانه حدود یک میلیون مترمکعب چوب با قطع درختان جنگل‌های زاگرس جمع‌آوری می‌شود.

توکلی، امروز شنبه ۱۵ اسفند به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که این چوب‌ها صرف سوخت می‌شود. به‌گفته او «جنگل‌های زاگرس منبع تأمین سوخت چوب ۸۰ درصد جمعیت ایران است».

‌این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و منابع طبیعی لرستان می‌گوید که «قطع و سرشاخه‌زنی» درختان با هدف تأمین سوخت و تأمین علوفه دام یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب جنگل‌های زاگرس است.

توکلی افزود درختان جنگل‌های زاگرس به دلیل قطع سرشاخه‌ها «شکل اصلی و طبیعی خود را از دست داده‌اند و معمولاً دارای ارتفاع کم و قطر زیاد هستند.»

بلوط مهم‌ترین و فراوان‌ترین گونه‌ درختی موجود در غرب کشور، به‌ویژه در منطقه زاگرس محسوب می‌شود.

جنگل‌های بلوط زاگرس از شمال غرب ایران در استان آذربایجان غربی آغاز و امتداد آن تا ۱۰ استان دیگر از جمله استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس ادامه دارد.

جنگل‌های زاگرس با شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰‌ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند.

افزون بر قطع درختان این جنگل‌ها، «ویروس ذغالی» نیز یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس را خشک کرده و یا در آستانه خشکیدگی قرار داده است.

ویروس ذغالی یا بیماری زوال بلوط، آفتی است که همواره در خاک وجود دارد اما با استفاده از فرصت گرم شدن هوا، خشکسالی، ریزگرد‌ها و کشت در جنگل به بلوط‌ها حمله کرده و آن‌ها را خشک و آماده تبدیل به ذغال می‌کند.

همچنین به گفته فاطمه پیروزی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزایش «ریزگرد‌ها» در سال‌های اخیر باعث به خطر افتادن حیات جنگل‌های زاگرس شده است.

مساحت جنگل‌های ایران بین ۱۱ تا ۱۴ میلیون هکتار برآورد شده است. مسئولان سازمان جنگل‌ها می‌گویند در یک دهه گذشته بیش از ۱۴‌هزار فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران رخ داده که در مجموع به ۱۵۰ هزار هکتار از سطح عرصه‌های طبیعی کشور خسارت وارد کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Meysam.D

    عبارت « منبع تأمین سوخت چوب ۸۰ درصد جمعیت ایران است». اشتباه است. احتمالا «منبع تامین 80 درصد زغال » بوده که در متن منبع خبر (ایسنا) اشتباها قید شده و در اینجا هم آمده است. وگرنه اینکه 80 درصد سوخت کشور از چوب زاگرس تامین شود نه منطقی است نه علمی و نه آماری در این زمینه وجود دارد. با سپاس از توجهتان به محیط زیست