ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ممنوع‌التصویری خاتمی، روحانی راست می‌گوید یا اژه‌ای؟

فشار دستگاه قضایی بر محمد خاتمی افزایش یافته و او حالا به موضوع و محل رویارویی دولت واصولگرایان تندرو تبدیل شده است. حسن روحانی روز دوشنبه در جمع مردم یزد از خاتمی به نیکی یاد کرد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران که در بیست و پنجمین سفر استانی خود به استان یزد رفته است، در سخنرانی روز دوشنبه هفدهم اسفند ماه خود در میان مردم شهر یزد، بار دیگر از محمد خاتمی، رییس جمهوری اسبق ایران نام برد و استان یزد را استان «گفت‌و‌گوی تمدن‌ها» خواند. صحبت‌های او با شعارهای «درود بر خاتمی» همراه شد.

عکس رجانیوز برای گزارش ممنوع‌التصویر بودن خاتمی

پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که روز جمعه هفتم اسفند برگزار شد، فشار دستگاه قضایی بر محمد خاتمی افزایش یافته و او حالا به موضوع و محل رویارویی دولت و اصولگرایان تندرو تبدیل شده است، تا جایی که ماموران امنیتی با حکم رسمی مانع از حضورش در این مراسم عروسی نرگس موسوی، دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شدند: از حضور خاتمی در مراسم عروسی دختر موسوی و رهنورد جلوگیری شد

در ادامه، خبرهایی درباره محروم شدن خاتمی از حضور در مراسم سالگرد خواهرش منتشر شد و وب‌سایت اردکان گزارش داد که او در پیامی به مناسبت اولین سالگرد درگذشت خواهرش نوشته است: «اگر از حضور در مراسم سالگرد محرومم، خشنودم که در این یک سال شب و روزی نبوده است که به یاد او نباشم.»

به واسطه این ماجراها، یکی از سوال‌هایی که روز یک‌شنبه ۱۶ اسفند، در نشست خبری غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه از او پرسیده شد، این بود که آیا محمد خاتمی در حصر خانگی‌ست، که اژه‌ای در پاسخ در حصر خانگی بودن خاتمی را رد کرد و گفت: «بحث حصر وی صحت ندارد، اما ممانعت از ورود ایشان به آن مجلس {عروسی نرگس موسوی} با حکم دادستانی بوده که در خصوص موارد دیگر نیز دادستانی تصمیم خواهد گرفت.»

او همچنین گفت که در حکم ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی خاتمی فعلا تجدید نظری صورت نگرفته است. حکمی که منشا آن دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی عنوان شده است.

روز یک‌شنبه اما حسن روحانی هم نشستی مطبوعاتی داشت. در این نشست خبرنگار روزنامه شرق از رییس‌جمهوری ایران پرسید: «آقای خاتمی بیش از یک سال است ممنوع التصویر است و در این خصوص اظهار نظرهای مختلفی شکل گرفته. آقای اژه‌ای گفتند این تصمیم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است. به صورت شفاف بگویید شما به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی اقدامی کرده‌اید؟»

پاسخ حسن روحانی: «می‌گویند دروغ گفتن حرام است ولی راست گفتن که واجب نیست. در شورای عالی امنیت ملی صحبت‌هایی شده، اما هیچ مصوبه‌ای در این شورا در مورد حضرت آقای خاتمی وجود نداشته است. از روز اول تا الان که بنده در این شورا حضور داشتم هیچ مصوبه‌ای وجود نداشته و ندارد و در هیچ دوره‌ای مطرح نبوده است. دبیرخانه هم حق ندارد مصوبه‌ای صادر کند. من از آقای شمخانی پرسیدم گفتند در دبیرخانه مصوبه‌ای در این خصوص وجود ندارد. اگر هم هست غیر قانونی است. به هر حال این حرف‌ها بیش از آن‌که به واقعیت نزدیک باشد، به شوخی شبیه‌تر است.»

در واکنش به صحبت‌های حسن روحانی اما رجانیوز، از رسانه‌های وابسته به جریان تندرو در ایران، گزارشی منتشر کرده و پرسیده است که آیا روحانی منشاء قانونی ممنوع‌التصویری رییس‌جمهوری اسبق را نمی‌داند؟

در پاسخ به این سوال هم آورده است که «ممنوع التصویری با دستور قضایی دادستانی، طبق مصادیق تعیین شده‌ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است، نه با حکم آن.»

در این گزارش از خبرنگار روزنامه شرق به عنوان «خبرنگار یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای» یاد شده که «بار دیگر با پوشاندن واقعیت و این بار در پوشش سوال از رییس‌جمهوری، موضوع ممنوع‌التصویری یکی از سران فتنه» را مطرح کرده است.

شورای عالی امنیت ملی و ممنوع‌التصویر بودن خاتمی

سخنگوی قوه قضاییه، آذر ماه امسال در یکی از نشست‌های خبری خود درباره ممنوع‌التصویر بودن خاتمی گفته بود: «شورای عالی امنیت ملی دو نوع مصوبه دارد. یکی مصوباتی است که خود شورا تصویب می‌کند و یکی مصوباتی که تعیین مصادیق آن در اختیار دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است. دادستانی بر مبنای مصادیقی که توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تعیین شده، اقدام به صدور دستور قضایی کرده است و این موضوع در اختیار قوه قضاییه بوده و نه حکم مستقیم شورا که در حوزه اختیارات شورای عالی امنیت ملی باشد.»

اژه‌ای همچنین پیوسته تاکید کرده است که هر کس {در مورد ممنوع‌التصویر بودن خاتمی} خلاف دستور قضایی دادستان عمل کند، تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

این در حالی است که خبرگزاری صدا و سیما، روز هشتم بهمن، تصویری از محمد خاتمی منتشر کرد. تلویزیون جمهوری اسلامی هم شامگاه سه‌شنبه ششم بهمن در یک برنامه تلویزیونی تصاویری از خاتمی پخش کرد که مربوط به دوران نمایندگی او در مجلس شورای اسلامی بود که در آن در مورد تفاوت‌های ایران و آمریکا سخن می‌گفت: تصویری از محمد خاتمی در خبرگزاری صدا و سیما منتشر شد

خبری از واکنش مقام‌هایی قضایی به انتشار تصاویر محمد خاتمی از تلویزیون حکومتی منتشر نشد، اما رجانیوز در گزارش خود نوشته است: «... اصرار مکرر برخی رسانه‌های زنجیره‌ای بر عدم تمکین به دستور دادستانی و زیر سوال بردن قوانین قضایی و دست و پا زدن برای فشار به قوه قضاییه از راه‌های مختلفی مانند طرح موضوع در نشست خبری ریاست جمهوری، نشان‌دهنده روح قانون‌گریزی و ترجیح حاشیه بر متن این رسانه‌هاست.»

این در حالی است که آذرماه امسال بعد از این‌که تصویری از خاتمی در روزنامه اطلاعات منتشر شد، دادسرای ویژه روحانیت محمود دعایی، مدیر این روزنامه را احضار کرد و به او تذکر داد.

به نظر می‌رسد آن‌چه در روزهای اخیر باعث افزایش فشار تندروهای نزدیک به رهبر ایران بر خاتمی شده است، حمایت او از لیست امید (لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت) و پیروزی قاطع نامزد‌های این لیست در تهران است. نتیجه‌ای مطلوب برای دولت (محمد خاتمی: مردم با شرکت در انتخابات از رییس‌جمهوری حمایت کردند) و ناخوشایند برای مخالفان دولت. بر این اساس باید دید برنده رویارویی میان دولت و مخالفان تندروی خاتمی، چه کسی خواهد بود؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    بازی بازیه بشکن ! مردم را سالهاست در زندانی بزرگ کرده اند و بر سر کار گذاشته اند....

  • Farid

    پیدا کنیدپرتقال فروش را. روحانی ادعا کرده بود منتظری توسط من رفع حصر شده بود ولی واقعیت این است که منتظری توسط شورای عالی امنیت ملی به حصر افتاده بود مثل موسوی و کروبی!