ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران پناهجویان و راه‌‌حل‌های اروپایی

ایرج ادیب‌زاده - آیا حتی در صورت توقف احتمالی جنگ در سوریه و عراق و بهتر شدن اوضاع افغانستان؛ بقای رژیم‌های استبدادی در منطقه همچنان دلیل هجوم پناهنده‌ها نخواهد بود؟

یافتن راه حل برای «بحران پناهجویان» با حضور سران ۲۸کشور اروپایی و نخست وزیر ترکیه در بروکسل در شرایطی صورت می‌گیرد که بیش از ۱۳هزار پناهجو در وضعیتی غیر بهداشتی و سخت در مرزبین یونان و مقدونیه ده روز است انتظار می‌کشند. آن‌ها می‌گویند: «حتی دیگر جایی برای نشستن وجود ندارد.»

اعتراض دو پناهجوی ایرانی ساکن در اردوگاه کاله

ده در صد مهاجران که اکثرا جنگزدگان سوری هستند، شب‌ها در زمین‌های خیس و باتلاقی می‌خوابند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از سران کشور اروپایی خواسته است که تصمیمی گروهی بگیرند و قوانین شنگن را باردیگر برقرار کنند. پیمان شنگن از سوی برخی از کشورهای عضو این پیمان به دلیل مقابله با ورود پناهجویان نقض شده است.

اتحادیه اروپا و ترکیه در نوامبر گذشته توافقنامه‌ای را امضاء کردند که بر اساس آن آنکارا در ازای دریافت ٣ میلیارد یورو کمک مالی، از طریق تشدید کنترل در مرزهای خود با یونان و نیز ایجاد اردوگاه‌های اسکان  پناهجویان، موج حرکت آنان بسوی اروپا را کاهش دهد و پناهجویان بازپس فرستاده شده از اروپا را نیز در خاک خود بپذیرد.

اتحادیۀ اروپا ترکیه را کلید حل بحران پناهجویان عراقی و سوری تلقی می‌کند، اما تا کنون از نتایج بدست آمده از توافق خود با آنکارا خرسند نیست. این نشست ویژه با ترکیه نامزد قدیمی عضویت در این اتحادیه در شرایطی صورت گرفته که دولت آنکارا به سرکوب نگران کننده رسانه‌ها ادامه می‌دهد . در همین حال در کاله - بندر شمالی فرانسه - هشت پناهجوی جوان ایرانی در اعتراض به تصمیم اخیر دولت فرانسه در مورد پناهجویان لب‌های خود را دوخته‌اند .رییس جمهور فرانسه گفته است کشورش آماده است سی هزار پناهجوی سوری را  بپذیرد.

رادیو زمانه برای بررسی بیشتر بحران پناهجویان در اروپا پرسش‌هایی را با کریم لاهیجی رییس فدراسیون بین‌المللی نهادهای حقوق بشر و جلال ایجادی عضو حزب سبزهای فرانسه در میان می‌گذارد:

  • اجلاس سران بیست و هشت کشور اروپایی می‌تواند راه‌حلی برای بحران کنونی پناهجویان پیدا کند؟
  • نقض یا ازمیان رفتن «پیمان شنگن» و کنترل مرزهای کشورهای اروپایی راه‌حلی برای بحران پناهجویان خواهدبود؟
  • در صورت احتمالی توقف جنگ در سوریه و عراق و بهتر شدن اوضاع افغانستان؛ حضور رژیم‌های استبدادی در منطقه همچنان دلیل هجوم پناهنده‌ها نخواهند بود؟
  • تصاویر جوانان ایرانی با لب‌های دوخته شده را روزنامه‌ها و رسانه‌های مختلف منتشر کردند. آنها از این نحوه اعتراض چه انتظاری دارند؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.