ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میانگین نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان ۴۵ درصد است

روحانی در سفر به سیستان و بلوچستان از اجرای ۹۹ طرح ویژه به منظور محرومیت‌زدایی از این استان خبر داد اما بلوچستان محروم‌ترین منطقه ایران است با نرخ بیکاری ۴۵ درصد.

براساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در استان سیستان و بلوچستان ۱۱.۲ درصد است اما مسئولان محلی می‌گویند که این آمار غیرواقعی و میانگین نرخ بیکاری نزدیک به ۴۰ درصد است.

نرخ بیکاری در بلوچستان نزدیک به ۴۵ درصد و نرخ ماندگاری تحصیل ۵۰ درصد است.

حسن روحانی رئیس جمهوری جمهوری اسلامی ایران مدعی است که دولت در دو سال گذشته ۱.۷ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است. همچنین گزارش مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران بیانگر کاهش نرخ بیکاری در دو سال گذشته است.

فعالان کارگری و منتقدان دولت این آمار‌ها را غیرواقعی می‌دانند و می‌گویند که نرخ بیکاری واقعی چند برابر نرخ بیکاری رسمی است. در همین رابطه حسین‌علی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت که «میانگین نرخ بیکاری در برخی از مناطق سیستان و بلوچستان ۴۵ درصد است».

او از مسئولان دولتی خواست که «دست از سیاسی کاری بردارند و آمارهای واقعی را به مردم بگویند.» به گفته شهریاری دولت یازدهم هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت فقر و بیکاری در سیستان و بلوچستان انجام نداده است.

پیش از این نیز استاندار سیستان و بلوچستان گفته بود که نرخ بیکاری در برخی از مناطق این استان بیش از ۳۰ درصد است. معاون امنیتی و سیاسی استانداری هم نرخ بیکاری این استان را ۴۰ درصد اعلام کرده و فقر و بیکاری را اصلیترین معضلات سیستان و بلوچستان دانسته بود.

زندگی زیر خط فقر

مرکز آمار ایران و سایر نهادهای متولی بیش از دو سال است که از انتشار آمارهای جزئی و تفکیکی خودداری می‌کنند. اما براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هفت شهر استان سیستان و بلوچستان در میان مناطق با نرخ بیکاری بالا قرار دارند.

برپایه این گزارش شهرستان‌های سراوان، سیب و سوران، ایرانشهر، زابل، زهک، هیرمند و سرباز در استان سیستان و بلوچستان دارای نرخ بیکاری بیش از ۳۰ درصد هستند. همچنین براساس پژوهشی که وزارت راه و شهرسازی منتشر کرد، ۷۳ درصد ساکنان سیستان و بلوچستان زیر خط فقر مسکن قرار دارند.

حمیدرضا پشنگ نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی تابستان امسال گفته بود که ۷۰ درصد مردم سیستان و بلوچستان زیر خط فقر مطلق قرار دارند. به گفته او سهم این استان از تولید ناخالص ملی کمتر از یک درصد و ماندگاری تحصیل ۵۰ درصد است.

گزارش نهادهای دولتی نشان می‌دهد که شاخص‌های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی در این استان نیز در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. سیستان و بلوچستان علاوه بر اینکه دارای بیشترین نرخ بیسوادی است، کمترین میزان مشارکت اقتصادی را نیز دارد.

همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت، بیست درصد از زنان این استان از کم‌خونی رنج می‌برند و شاخص سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال در سیستان و بلوچستان دو برابر نرخ میانگین کشوری است.

وعده‌های بی‌عمل دولت

حسن روحانی در سفر استانی به سیستان و بلوچستان از اجرای ۹۹ طرح ویژه به منظور محرومیت‌زدایی از این استان خبر داد. براساس این طرح‌ها، بندر چابهار به بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تبدیل خواهد شد و صنایع پتروشیمی و خودروسازی در این استان احداث می‌شود.

اما گزارش‌های رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که تا به‌حال پیشرفت قابل توجهی در اجرای این پروژه‌ها صورت نگرفته است. براساس برنامه وعده داده شده دولت، گازرسانی به سیستان و بلوچستان باید تا پایان امسال به انت‌ها می‌رسید. همچنین دولت وعده کرده بود که مشکل عدم برخورداری از آب شرب در این استان را حل کند.

به‌رغم گذشت نزدیک به دو سال از وعده‌های دولت برای محرومیت‌زدایی از سیستان و بلوچستان، برپایه گزارش رسانه‌های محلی پیشرفت فیزیکی و نحوه تخصیص اعبتار پروژه‌ها به کندی صورت می‌گیرد و عملیاتی شدن برخی از این پروژه‌ها به سال آینده موکول شده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قادرتاریخ تولد 1361/6/30

    باید تجارت بشه درچهابهار اولین بندار گاه از آبهایی آسیا

  • قادرتاریخ تولد 1361/6/30

    س وب باد بهترین سرماه داشته باشد نا بیمارستانی

  • شهروند درجه سه

    این ملت فتنه گر اگر بفرمایش ولی امر مسلمین جهان و رهبر فرزانه و بابصیرت جمعیت را چند برابر کند این بیکاریها رفع میشود ! دشمن می خواهد جمعیت کم شود شما باید به دشمن نشان دهید که افزایش جمعیت خط قرمز ما است ! اگر اقتصاد مقاومتی که ولی امر مسلمین جهان فرمودند اجرا شود یعنی هرچه پول نفت خام و پول بنیادها و استان امام رضا و ..... است همچنان در دستان مبارک ایشان باشد و برای حفظ نظام مقدس و در هرجای دیگر برای هرچه که او میخواهد هزینه شود کارها درست می شود