ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داعش مسئولیت حملات تروریستی بروکسل را برعهده گرفت

تعداد قربانیان انفجارهای بروکسل به ۳۵ نفر رسید. دولت بلژیک سه روز عزای عمومی اعلام کرد. هنوز ارتباط بمب‌گذاری‌ها با دستگیری صلاح عبدالسلام روشن نیست.

در پی سه انفجار مهیب در بروکسل که منجر به کشته شدن دست‌کم ۳۱ نفر و مجروح شدن ۳۰۰ نفر شد، گروه «دولت اسلامی» مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت. در سایت خبررسانی این گروه موسوم به "اعماق" بیانیه‌ای منتشر شده که می‌گوید نیروهای داعش اهدافی در پایتخت بلژیک را مورد حمله قرار دادند؛ کشوری که در ائتلاف جهانی صلیبی‌ها علیه داعش مشارکت دارد.

تصویر تروریست‌های احتمالی: گفته می‌شود دو نفر سمت چپ در عملیات انتحاری کشته شده‌اند. فردی که کت کرم به تن و کلاه به سر دارد، متواری شده و تحت تعقیب است.

در بیانیه منتسب به داعش آمده که یکی از "شهدا" کمربند انفجاری خود را در ایستگاه متروی مولن‌بیک منفجر کرد.

صحت ادعای داعش هنوز رسما از سوی هیچیک از مقامات بلژیکی تایید نشده است. دولت بلژیک عصر سه‌شنبه ۲۲ مارس سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

مقامات بلژیکی گفته‌اند که سه فرد مظنون (عکس بالا) با تاکسی به فرودگاه آمده‌اند و بمب‌ها در چمدان دستی آنها جاسازی شده بود.

مقامات امنیتی و پلیس بلژیک در حال تحقیق در این زمینه هستند که آیا انفجارهای بروکسل اقدامی انتقام‌جویانه در واکنش به دستگیری صلاح عبدالسلام بوده یا نه. پلیس بلژیک برای یافتن سرنخ‌های تازه، بسیاری خانه‌ها در بروکسل را تفتیش کرده است. در یکی از این عملیات، بمب، مواد شیمیایی و پرچم داعش به دست آمد.

با وجود آماده باش و حضور گسترده پلیس در بروکسل، برخی محلات به اندازه کافی تحت کنترل نیستند. دلیل این امر، کمبود پرسنل و مشکلی است که سابقه چند ساله دارد: صرفه‌جویی و کمبود بودجه.

بلژیک با ۱۱ میلیون نفر جمعیت، بالاترین تعداد جهادگرایان در اروپا را داراست. تعداد نیروهای جهادی که از این کشور به سوریه رفته‌اند ۵۰۰ نفر بوده و این میزان در مقایسه با آلمان بسیار بالاست. در آلمان با ۸۱ میلیون نفر جمعیت، تعداد اسلامگرایان سفر کرده به سوریه ۸۰۰ نفر است.

وزیر کشور آلمان، توماس دمزیر می‌گوید احتمال دارد بین انفجارهای بروکسل و ترورهای پاریس ارتباط وجود داشته باشد. دمزیر در یک مصاحبه تلویزیونی در شامگاه سه‌شنبه گفت شواهد و نوع عملکرد تروریست‌ها نشان می‌دهد که آنها احتمالا به یک شبکه مشترک متصل هستند. او تاکید کرد که دستگاه‌های ذیربط آلمانی همه تحرکات را زیر نظر دارند و مراقب تهدیدهای احتمالی هستند. هم اینک کلیه فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار در ‌آلمان تحت کنترل امنیتی شدید هستند.

راه آهن سراسری آلمان اعلام کرد که حرکت قطارها به بلژیک از صبح چهارشنبه از سر گرفته می‌شوند.

انفجارها در سالن فرودگاه بروکسل دقایقی پس از  ۸ صبح ۲۲ مارس / ۳ فروردین رخ دادند. پس از این دو انفجار، ایستگاه متروی مالبیک نزدیک به مقر کمیسیون اروپا نیز در ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه لرزید.

در انفجار فرودگاه دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۹۲ نفر زخمی شدند و در انفجار سالن مترو ۲۰ نفر کشته و ۱۰۶ نفر زخمی. حال ۱۷ نفر از مجروحان انفجار سالن مترو وخیم گزارش شده است. این آمار را شهردار بروکسل، ایوان مایور ظهر سه‌شنبه ارائه داد.

پلیس بلژیک پیش از ظهر سه‌شنبه کلیه رفت و آمدهای زیرزمینی را متوقف ساخت و در سراسر این کشور بالاترین هشدار امنیتی اعلام کرد. پلیس بروکسل در آماده‌باش کامل به سر می‌برد. دولت بلژیک از مردم خواست تا هر کجا که هستند همان‌جا بمانند و از خانه‌ها نیز حتی‌المقدور بیرون نیایند.

شاهدان انفجار فرودگاه زاونتم گفتند که انفجارها در باجه‌های "چک‌این" خطوط هواپیمایی امریکن ارلاینز و بروکسل ارلاینز روی دادند.

دادستانی بلژیک پرونده‌ای برای عمل تروریستی گشود. شورای امنیت ملی بلژیک تشکیل جلسه داد. دولت هلند نیز در واکنش به این انفجارها، تدابیر امنیتی و ضد تروریسم را تشدید کرد.

پس از انفجارها، فرودگاه بروکسل بسته شد و مسافران و مردم حاضر در فرودگاه با کمک پلیس از محل خارج شدند.

بخش‌هایی از دو نیروگاه اتمی بلژیک به نام‌های دوئل و تیانگ تخلیه شده و کارمندانی که حضور آن‌ها ضروری نیست نیروگاه‌ها را ترک کردند.

از ساعت ۱۶ به‌وقت محلی ایستگاه‌های قطار بروکسل باز شدند و رفت و آمد عادی در سطح شهر برقرار شد. با این حال بالاترین هشدار امنیتی همچنان در بروکسل حاکم است.

فرودگاه فرانکفورت آلمان در اولین ساعات پس از انفجارها، وظیفه جابجایی مسافران پروازهای فرودگاه بروکسل را بر عهده گرفت. هواپیماهایی که قرار بود در بروکسل فرود بیایند، در این فرودگاه به زمین نشستند. هم‌زمان تدابیر امنیتی در فرودگاه فرانکفورت نیز تشدید شدند.

وزارت خارجه آلمان از شهروندان این کشور خواست در سفر به بلژیک جانب احتیاط را رعایت کنند. فرودگاه‌های پاریس، لندن، آمستردام، بوداپست و بخارست نیز در واکنش به انفجارهای فرودگاه بروکسل، تحت کنترل‌های شدید امنیتی قرار گرفته‌اند. مرز بلژیک و فرانسه مسدود شد.

Anschlag Flughafen Brüssel

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انفجارهای بروکسل را اقدامی بربرمنشانه خوانده و از ضرورت مبارزه بین‌المللی با تروریسم یاد کرد. دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در توئیتر نوشت از شنیدن خبر این انفجارها شوکه شده است. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، کابینه این کشور را به "نشست بحران" فراخواند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۲۲ مارس را روزی غم‌انگیز برای اروپا خواند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در تماس تلفنی با شارل میشل، همتای بلژیکی خود، با مردم و دولت بلژیک ابراز همدردی کرد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا بعد از ظهر سه‌شنبه در بیانیه مشترکی همبستگی خود با بلژیک را اعلام کردند و گفتند چنین اقداماتی آن‌ها را در دفاع از ارزش‌های مشترک به هم نزدیک‌تر می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    روانشناس دانمارکی نیکولای سنلس میگوید اسلام هیولا می آفریند.

  • میترا

    امروز شنیدن نام الله در دنیا توام با نفرت و ترس است. شنیدن ندای الله اکبر مانند شنیدن آژیر خطر حمله هوایی است. دیگر حنای دین رحمانی رنگی ندارد. کسی نمی تواند بگوید الله من با الله آن مجاهد انتحاری دو تاست. الله همیشه یکی بوده. دنیا امروز برای جلوگیری از تقابل فرهنگ ها به این توهم دلخوش دارد که کار یک گروه کوچک!!!!!! از مسلمانها را نباید به پای همه آنها نوشت ولی همه در ته دلشان می دانند که حقیقت چیست: اگر مسلمان واقعی هستی، راه یکی است.

  • روغنی از کرمان

    اسلام دین ضد بشر است. در ذهن هر مسلمان چه خوب و چه بد چه شیعه و چه سنی یک آدمکش همانند علی ابن ابی طالب یا عمر ابن خطاب و یا بدتر از همه شخص پیامبر خوابیده است. بیبرون کنیم این دیو آدمکش را از خانه دلمان. ای مردم ایران شما برای انصاف و انسانیت به جهان آمده اید و نه برای تقلید از حماقت یک روحانی احمق. بیدار شویم