ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت اوباما در مراسم یادبود قربانیان دیکتاتوری نظامی آرژانتین

۴۰ سال پیش حکومت دیکتاتوری نظامی با حمایت آمریکا در آرژانتین روی کار آمد و در مدت هفت سال هزاران نفر را کشت. این بار در مراسم یادبود این قربانیان باراک اوباما نیز در آن شرکت کرد، در حالی‌که شرکت‌کنندگان علیه او شعار می‌دادند.

در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمدند و یاد قربانیان دوران حکومت دیکتاتوری نظامی را گرامی داشتند. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز در این مراسم شرکت کرد. تظاهرکنندگاه علیه او شعار دادند اما اوباما قول داد که آمریکا اسناد این دوران سیاه را آزاد کند.

تظاهرات ده‌ها هزار نفر از جمله بستگان و نزدیکان قربانیان حکومت دیکتاتوری آرژانتین روز ۲۴ مارس / ۵ فروردین با عنوان «بدون برخورداری از حقوق، دمکراسی وجود ندارد» در خیابان‌های بوئنوس آیرس برگزار شد.

تظاهرکنندگان به سمت «پلازا دو مایو» (میدان مه) حرکت می‌کردند و با زنده کردن خاطره قربانیان دیکتاتوری نظامی در سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ فریاد می‌زدند: «یادمان، حقیقت، عدالت».

«میدان مه» مرکز سیاسى بوئنوس ‏‌آیرس است. در این میدان بود که در مه سال ۱۸۱۰ مردم آرژانتین استقلال کشور خود را از اسپانیا جشن گرفتند.

مادران ناپدیدشدگانى که به‌دست نظامیان به قتل رسیدند با عنوان «مادران میدان مه»، روزهاى پنج‌شنبه هر هفته ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه با روسری‌های سفید و تصاویر فرزندان خود دور این میدان راهپیمایى مى‌کنند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که در آرژانتین به‌سر می‌برد نیز به همراه مائوریسیو ماکری، رئیس جمهوری آرژانتین در مراسم امسال شرکت و سخنرانی کرد.

او تلاش بستگان قربانیان در زنده نگاه داشتن گذشته خود به‌منظور آن‌که دیگر چنین جنایاتی تکرار نشود را ستود. اوباما به زبان اسپانیایی تکرار کرد: «دیگر هرگز».

رئیس‌جمهور آمریکا در همین حال اذعان داشت که کشورش در سال‌های دهه ۱۹۷۰ از دیکتاتورهای نظامی آمریکای لاتین پشتیبانی کرده است.

اوباما قول داد که اسناد و مدارک نظامی و اطلاعاتی دوران سیاه دیکتاتوری آرژانتین را آزاد کند. پیش از این در سال ۲۰۰۲ ایالات متحده چهار هزار سند در این‌باره را در دسترس قرار داده بود.

مائوریسیو ماکری نیز در سخنان خود دیکتاتوری نظامی آرژانتین را «سیاه‌ترین دوران تاریخ» این کشور نامید. با این حال فعالان حقوق بشر و بسیاری از شرکت‌کنندگان در مراسم ماکری را مورد انتقاد قرار دادند. آن‌ها گفتند از این بیم دارند که اکنون بررسی‌ها درباره دوران دیکتاتوری را به پایان ببرند.

استلا دو کارلوتو، یکی از «مادران میدان مه» بیانیه‌ای را خواند که در آن آمده است: «احساس می‌کنیم ۴۰ سال پس از کودتا باید بار دیگر از دمکراسی دفاع کنیم». این بیانیه را چندین سازمان ترتیب‌دهنده تظاهرات امضا کرده بودند.

دیدار باراک اوباما از آرژانتین در چهلمین سالگرد کودتای نظامی در این کشور مورد انتقاد شرکت‌کنندگان در تظاهرات قرار گرفت. آن‌ها پلاکاردهایی در دست داشتند که بر رویشان نوشته شده بود: «اوباما به خانه‌ات برگرد».

استلا دو کارلوتو در این‌باره گفت دیدار اوباما در این لحظه و در چنین مکانی ‌که ما یاد ۴۰ سال درد را زنده می‌کنیم مناسب نیست.

در ۲۴ مارس ۱۹۷۶ دیکتاتوری نظامی با کودتا در آرژانتین روی کار آمد. بر اساس آمار گروه‌های مدافع حقوق بشر حدود ۳۰ هزار نفر در طول دوران هفت ساله حکومت دیکتاتوری کشته شدند. از سرنوشت بسیاری از آن‌ها همچنان اطلاعی در نیست و از آن‌ها به‌عنوان ناپدیدشدگان یاد می‌کنند.

در سال ۲۰۰۵ با لغو قانون عفو، موجی از محاکمه‌های مربوط به این دوران سیاه در آرژانتین آغاز شد. بر اساس آمار رسمی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ علیه بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر کیفرخواست صادر شد که از این بین ۶۶۹ نفر محکوم شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میترا

    اوباما با این تحرکات آخرش جایی برای خود در کتاب های تاریخ باز کرد و در عین حال مردم آمریکا را به سمت تندرو هایی که از حقارت کشورشان ناراحت هستند راند. اگر ترامپ امروز می تازد بخاطر بستری است که اوباما برای او درست کرده.