ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور حکم اعدام برای یک نوجوان در ایران

نوجوانی که محکوم به اعدام شده، در سن ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده است و در زندان سنندج به‌سر می‌برد.

یک نوجوان که متهم است در سن ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده، از سوی دادگاهی در کردستان ایران به اعدام محکوم شد.

عکس از آرشیو

به گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نام این نوجوان «ک.ن» اعلام شده است.

با صدور حکم اعدام برای او که در زندان سنندج زندانی است، شمار زندانیان این زندان که به دلیل ارتکاب جرم در زمان نوجوانی به اعدام محکوم شده‌اند، به پنج نفر افزایش یافت.

یکی از بستگان این نوجوان که نامش فاش نشده، گفت: «او که متولد اردیبهشت ۱۳۷۶ است، در سال ۱۳۹۳ در یک نزاع دسته‌جمعی فردی را که اصلاً نمی شناخته به قتل رسانده و در زمان وقوع جرم ۱۷ سال و ۹ ماه سن داشته است.»

به‌گفته این منبع، این نوجوان وکیل تسخیری داشته و «حتی برای احراز رشد عقلی نیز به پزشکی قانونی نرفته است.»

این متهم در مهرماه ۱۳۹۴ در اولین جلسه دادگاه به ریاست قاضی حامد سلطان‌بخش در شعبه یک دادگاه کیفری سنندج به قصاص محکوم شده اما این حکم اخیراً به اطلاع او رسیده است.

افزون بر این نوجوان، چهار نوجوان دیگر به نام‌های یوسف محمدی، هیمن اورامی‌نژاد، سیاوش محمودی و آمانج حسینی (اویسی) نیز در زندان سنندج هستند که به دلیل ارتکاب جرم در سن ۱۷ سالگی به اعدام محکوم شده‌اند.

در ایران سن مجازات کیفری کودکان برای پسران ۱۵ سال و برای دختران ۹ سال تعیین شده است. در کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون حقوق کودک اعدام افراد کمتر از ۱۸ سال ممنوع است. پس از اصلاحاتی در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲، قانونگذار صدور حکم اعدام برای کسانی که در کودکی مرتکب قتل شده‌اند را منوط به رشد عقلی آن‌ها کرده است.

در سال‌ گذشته فاطمه سالبهی که به اتهام قتل همسر خود در سن ۱۷ سالگی بازداشت شده بود، در سن ۲۳ سالگی در شیراز به دار آویخته شد و صمد ذهبی که هنگام یک نزاع با شلیک گلوله یک نفر را کشته بود و به‌هنگام ارتکاب جرم ۱۷ سال سن داشت نیز اعدام شد.

ایران، عربستان، پاکستان و سودان تنها کشورهایی هستند که همچنان به اعدام نوجوانان ادامه می‌دهند. ایران پس از چین، دومین تعداد اعدام در جهان را دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.