ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زاها حدید، طراح هتل پاسارگاد تهران درگذشت

زاها حدید، نخستین زنی که جایزه معماری پریتزکر را از آن خود کرد، در ۶۵ سالگی درگذشت. او شهرتی جهانی داشت و دومین ساختمان بلندمرتبه تهران را هم طراحی کرده است.

زاها حدید، نخستین زنی که جایزه معماری پریتزکر را از آن خود کرد، در ۶۵ سالگی درگذشت. او شهرتی جهانی داشت و دومین ساختمان بلندمرتبه تهران را هم طراحی کرده است.

زاها حدید، معمار عراقی‌تبار بریتانیایی و برنده جایزه پریتزکر در سال ۲۰۰۴

زاها حدید، معمار عراقی‌تبار بریتانیایی در میامی، در اثر سکته قلبی درگذشت. بی‌بی‌سی جهانی اعلام کرده است که حدید به خاطر درمان بیماری ریوی در بیمارستانی در میامی بستری شده بود که سکته قلبی بر او عارض شد.

برخی از بناهایی که زاها حدید طراحی کرده از شهرتی جهانی برخوردار است. کارشناسان معماری اعتقاد دارند که بناهای او از ویژگی سنیتیک و سیال برخوردارند و مثل این است که در طبیعت در حال سیلان و جاری شدن‌اند.

از مهم‌ترین آثار او می‌توان از بناهای زیر یاد کرد:

  • ایستگاه آتش‌نشانی ویترا (۱۹۹۴)، ویل ام راین، آلمان
  • سکوی پرش اسکی برگیسل (۲۰۰۲)، اینسبروک، اتریش
  • ساختمان مرکزی ب‌ام‌و (۲۰۰۵)، لیپزیگ، آلمان
  • مرکز مگی در بیمارستان ویکتوریا (۲۰۰۶)، کرکالدی، اسکاتلند
  • ایستگاه قطار سریع‌السیر ناپل (۲۰۰۶)، ناپل، ایتالیا
  • ترن هوایی (۲۰۰۷) اینسبروک، اتریش
  • مرکز علمی فائنو (۲۰۰۵)، وولفسبرگ، آلمان
چشم‌اندازی از عمارت بلندمرتبه و در دست ساخت هتل پاسارگاد تهران

زها حدید در ایران هم اثری از خود به یادگار گذاشته است: هتل - آپارتمان پنج ستاره پاسارگاد فرشته در  تهران که در سال ۱۳۹۱ آغاز شد و قرار است در سال ۱۳۹۷ به پایان برسد، اما از هم‌اکنون منتقدان زیادی دارد. این عمارت برای ۴۴ طبقه مجوز ساخت گرفته، اما محاسبات و طراحی آن برای ۵۷ طبقه است و به این ترتیب بلندمرتبه‌ترین ساختمان تهران بعد از برج میلاد خواهد بود. منتقدان می‌گویند ۴۰ طبقه این عمارت اضافی‌ست.

زاها حدید منتقدان دیگری هم دارد. شون گریفیث، استاد معماری اعتقاد دارد که آثار زاها حدید مانند یک ظرف خالی‌اند که به سادگی در خدمت هر ایدئولوژی‌ و هر حکومتی قرار می‌گیرند. مایک ادن، کارشناس تاریخ هنر بر زاها حدید خرده گرفته است که او در طراحی‌هایش به نیازهای انسان در فضاهای عمومی در زندگی شهری توجه نمی‌کند و برای اثبات این نظر به موزه ماکسی در رم از طراحی‌های او اشاره می‌کند. ادن بر آن است که حداد در طراحی این بنا خصلت دموکراتیک هنر را یکسر نادیده گرفته است.

زاها حدید در سال ۲۰۰۴ جایزه معماری پریتزکر را از آن خود کرد. از این جایزه به عنوان مهم‌ترین جایزه معماری جهان و به یک معنا نوبل معماری یاد کرده‌اند. او تنها زنی‌ست که این جایزه را به دست آورده.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یک

    زن بیچاره اینهمه کارکرده اونوقت شما طراحی یه هتل نیمه کاررو تیتر زدین

  • amir

    در نقد آقای مسعود اسماعیل بنده خودم یک آرشیتکت هستم که تا حالا نزدیک 20 ساله تو زمینه طرحهای معماری فعالیت دارم و واقعا کار های معماری ایشان را به لحاظ جسورانه بودنش بی نهایت تحسین میکنم .... اولا طرح هتل 56 طبقه طهران از قبل طراحی شده و تمام دیتایلهای اجرایی آن نیز تهیه شده و کاملا اجرایی خواهد بود واین نیست که با از بین رفتن صاحب اثر طرح به اجرا نرسه ... بیشتر به نطر میرسه جنابعالی با خود شخص زاها حدید مشکل داشتی نه با طراحی ایشان ...چون همین طور که خودت اعتراف کردی دیگه بعد از مرگش این موضوع رو نقد نخواهی کرد ... واقعا متاسفم واسه آموزش عالی ایران که از آموزش های کم تجربه در مراکز علمی استفاده میکند. ...

  • میترا

    جناب اسماعیلو. فوت ایشان نباید مانع انتشار نقد شما شود. جنابعالی که شخصیت او را نقد نمی کرده اید ( که اگر هم می کردید موضوع بدی نبود). این مهم است که مردم دیدگاه متخصصان را در مورد دستاوردهای فناوری و هنر  برای محیط خود بدانند. خیلی هم مطمئن نباشید با فوت ایشان آن پروژه خواهد خوابید. بالاخره  اعتباری برای ساخت آن هتل کنار گذاشته اند و خیلی ها باید از بابت ساخت یک چیزی به نوایی برسند. نقد شما شاید اذهان را در مورد ماهیت آن سازه هشیار کند.

  • Ahmad

    با تسلیت بہ دوستاران معماری بسیار متاسف شدم یادشان بیاد .

  • بهنام

    خانم حدید زاده عراق بود و در طول فعالیت‌های طراحی و معماری خود ۹۵۰ پروژه را در ۴۴ کشور به اجرا درآورد. او سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت جایزه پرتیزکر شد که جایزه نوبل عرصه معماری به شمار می‌رود. نام حدید البته از دهه هشتاد در میان معماران سرشناس جهان به چشم می‌خورد. سال ۱۹۸۳ او طرحی را برای ساخت استراحتگاه و پارک تفریحی در هنگ‌کنگ ارائه کرد که غیرمتعارف و فاقد هرگونه زاویه قائمه بود و توجه بسیاری را در جهان برانگیخت. در اتریش و در آلمان هم چندین طرح او از نمونه‌های برجسته و بی‌نظیر معماری به شمار می‌روند. از سال ۲۰۰۳ که حدید به عنوان اولین زن ساختمان موزه هنرهای معاصر (Contemporary Arts Center) در سین‌سیناتی در ایالت اوهایوی آمریکا را به پایان برد آوازه بین‌المللی‌اش رو به اوج رفت. طرح اولیه هتل ۵ ستاره پاسارگاد تهران نیز توسط زها حدید تهیه شده است. گفته می‌شود که او برای فاز دوم مجموعه برج میلاد تهران نیز طرحی را ارائه کرده که مقام اول را در میان طرح‌های پیشنهادی کسب کرده است...

  • بهنام

    درگذشت این اسطوره معماری را باید به نمامی معماران و هنر دوستان جهان تسلیت گفت . بد نیست منتقدان این استاد مسلم معماری ، چند طرح خود را معرفی نموده تا دیگران بتوانند با طرح های معماری این استاد برجسته مقایسه و داوری کنند . البته اگر اصولا طرحی در میان باشد .

  • مسعود اسماعیلو

    در حال نوشتن مقاله ایی شدیدا انتقادی در رابطه با طرح یک هتل در تهران توسط ''زها دیدی'' بودم، سه هفته بیش در یکی از درس هایم در دانشگاه معماری ونیز، شدیدن طرح و معماری ایشان را انتقاد کردم ، اما امروز خبر درگذشت این معمار مشهور زن عراقی الاصل مرا بسیار متاثر ساخت و تصمیم گرفتم که دیگر به نوشتن این مقاله ادامه ندهم. در هر صورت از جهتی بسیار متاسف از خبر درگدشت ایشان و از طرفی هم نفس راحتی کشیدم که طرح این معمار توانا در تهران اجرا نمی شود، چون نمادی بود از یک ساختمان کستاخ و ناپایدار و دشمن محیط زیست و مضر برای انسان و شهر تهران و معماری ایرانی. ترجیح میدادم که ایشان زنده بمانند و من هم به مبارزه و نقد خود ادامه بدهم و بحثی را در این باب باز بکنم. به این باورم که اکثر معماران معرف یا به اصطلاح '' ارکی ستاره های'' معمار در تخریب زمین و محیط زیست و رفتار انسانها و تخریب شهر ها نقش بسزایی دارند و اکثرطرح های انها بیگانه با انسان هستند و به کار خانه های بزرگ سرمایه داری تبدیل گردیده و ناپایدارند. روح این زن معمار شرقی با استعداد،( گرچه تخریب میکرد) شاد.

  • تف به جهان

    چه زود! حالا اگه یکی از این زیبارویان هالیوودی بود که فقط ده بیست سال بابت زیبایی شون مورد توجه اند و بعد از رده خارج میشن تا صد سالگی زنده می موند !!! ولی زنی چنین توانا و پیشرو باید اینقدر زود بمیره .