ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری نظامی آذربایجان و ارمنستان «چندین کشته» بر جای گذاشت

تنش نظامی میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو قره‌ باغ بالا گرفته است. آذربایجان می‌گوید ۱۲ سرباز این جمهوری و بیش از ۱۰۰ سرباز ارمنی کشته شدند. ولادیمیر پوتین طرفین را به برقراری فوری آتش‌بس فراخواند.

مقامات جمهوری خودخوانده ناگورنو قره‌ باغ و آذربایجان شنبه دوم آوریل/ ۱۴ فروردین، از وقوع درگیری سنگین نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ میان دو کشور خبر دادند.

Armenian and Karabakh armed forces hold joint military exercises at a training ground near the town of Tigranakert in the unrecognized Republic of Karabakh on November 14, 2014. AFP PHOTO / KAREN MINASYAN / AFP / KAREN MINASYAN

مقامات دو کشور یکدیگر را به آغاز این نبرد در شب گذشته و نقض آتش بس متهم می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده نبرد اصلی در منطقه «ناگورنو» قره‌باغ رخ داده است. منطقه‌ای با اکثریت ارمنی که در بخشی از خاک آذربایجان واقع شده است.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، یک فروند بالگرد ارتش آذربایجان در آغاز درگیری‌ها از شب گذشته تا کنون سرنگون شده است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه‌ای خبر سرنگونی بالگرد خود را تأیید کره و گفته است در این نبردها «۱۲ سرباز آذربایجانی کشته شدند.»

این بیانیه همچنین می‌افزاید: «بیش از ۱۰۰ سرباز ارمنی کشته شدند و ۶ تانک و ۱۵ واحد توپخانه ارمنستان متلاشی شدند.»

دولت ارمنستان تاکنون از تلفات نظامی چیزی نگفته است.

وزارت دفاع آذربایجان گفته است نیروهای نظامی این کشور کنترل برخی نقاط این منطقه را در دست گرفته‌اند.

همزمان به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز خواهان برقراری فوری آتش بس شده است.

آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۸۸ بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ با یکدیگر وارد جنگ شدند. درگیری اساسی جنگ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و در زمستان سال ۱۹۹۱ آغاز شد؛ جنگی که میانجیگری‌های بین المللی را به دنبال داشت. با بالاگرفتن درگیری، هرکدام از طرفین سعی در پاکسازی قومی مناطق تحت تصرف خود از نژاد دیگر کردند.

در نتیجه جنگ قره باغ بیش از ۳۵ هزار نفر کشته شدند و بیش از ۸۰۰ هزار نفر در نواحی مورد مناقشه، آواره و مجبور به جلای وطن شدند.

در نهایت در دسامبر ۱۹۹۴ میان طرفین تفاهم نامه آتش بس اعلام شد. با تشکیل نخستین شورای عالی قره باغ، روبرت کوچاریان به عنوان رئیس جمهوری خودخوانده قره‌باغ انتخاب شد. با این حال تنش سیاسی میان آذربایجان و ارمنستان بر سر این منطقه همچنان باقی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    حدس میزنم آذربایجان سعی میکنه از دائمی شدن جدایی ناگورنونو غره باغ جلوگیری. و حالا آذربایجان که با دلار های نفتی توانسته قدرت نظامیشو تقویت. کنه خودشو آماده "حل" مسئله. از طریق نظا می یا حداقل نشان دادن زور بازو به طرف مقابل برای تحمیل نظرات در ادامه مذاکرات آینده. خلاصه نتیجه این جنگ. اخیر میتونه تعیین کننده آینده قره باغ باشه.

  • شهروند درجه سه

    بله ! خدا برادر ولادیمیر پوتین را ( یعنی خودش پوتین را ، برادرش نه !) برای همسایگان و این منطقه و جهان نگه دارد که فرشته نجات است ! پیش ازاین هم در دوره شوروی و پیش از آن رهبران روس بسیار به همسایگان خدمت کرده اند ! برای ما ایرانی ها هم یادگارها و اثرهای نیکو بسیار گذاشته اند ! سید علی اف هم با بصیرتی که دارد با ایشان خیلی جور است !