ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"چین، ایران، پاکستان و عربستان در صدر فهرست اعدام‌کنندگان"

گزارش سالانه عفو بین‌الملل درباره شمار اعدام‌ها در جهان نشان می‌دهد تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۵ افزایشی چشمگیر داشته و به بالاترین میزان در ربع قرن گذشته رسیده است.

گزارش سالانه عفو بین‌الملل درباره وضعیت و شمار اعدام‌ها در جهان که روز چهارشنبه ششم آوریل/ ۱۸ فروردین منتشر شده است، نشان می‌دهد تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۵ افزایشی چشمگیر داشته و به بالاترین میزان در ربع قرن گذشته رسیده است.

طرح از جهانگیر درمنی

ایران در سال گذشته میلادی نزدیک به هزار نفر را اعدام کرده است: ایران ۲۰۱۵: بالا‌ترین شمار اعدام‌ها در ۲۵ سال گذشته

افزایش شمار اعدام‌ها در پاکستان هم رکورد تازه‌ای زده است.

جدای از اعدام‌شدگان در چین، دست‌کم هزار و ۶۳۴ نفر در سال ۲۰۱۵ در جهان اعدام شده‌اند که این عدد در مقایسه با سال قبل از آن افزایش ۵۴ درصدی شمار اعدام‌ها را نشان می‌دهد و بالاترین رقمی است که عفو بین‌الملل از سال ۱۹۸۹ میلادی تا به حال ثبت کرده است.

عدد به دست آمده (هزار و ۶۳۴ نفر) شامل هزاران نفری نمی‌شود که سالانه در چین اعدام می‌شوند و خبری درباره آن‌ها درز نمی‌کند.

گزارش عفو بین‌الملل شامل مجموعه‌ای ۷۰ صفحه‌ای از اعداد و ارقام است که بر اساس آن پنج کشور چین، ایران، پاکستان، عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا بیش‌ترین شمار اعدام‌ها را در سال ۲۰۱۵ داشته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل افزایش چشمگیر و قابل توجه تعداد افراد اعدام شده در ایران، پاکستان و عربستان سعودی را "عمیقا نگران‌کننده" خوانده است.

سلیل شیتی

سلیل شیتی، دبیرکل عفو بین‌الملل می‌گوید: «افزایش اعدام‌ها در سال گذشته به شدت نگران کننده و آزار دهنده است. در طول ۲۵ سال گذشته، دولت‌ها در اطراف و اکناف دنیا، هرگز این تعداد از افراد را به کام مرگ نفرستاده‌اند.»

شیتی همچنین با تاکید بر این که این کشتار باید متوقف شود، می‌گوید که ایران، پاکستان و عربستان سعودی به شکل و در سحطی بی‌سابقه، مردم‌شان را به کام مرگ می‌برند و احکام این اعدام‌ها اغلب پس از محاکمه‌های ناعادلانه صادر می‌شوند.

ایران در سال گذشته میلادی دست‌کم ۹۷۷ نفر را اعدام کرده که مقایسه این تعداد با شمار اعدام‌شدگان سال ۲۰۱۴ (بیش از ۷۴۳ نفر)، نشان می‌دهد شمار اعدام‌ها در این کشور بیش از ۳۱ درصد افزایش یافته است. جرم بیش‌تر اعدام‌شدگان در ارتباط با مواد مخدر بوده است. علاوه بر این، ایران همچنان از کشورهایی است که نوجوانان در آن اعدام می‌شوند که این مساله بر خلاف قوانین بین‌المللی است: اعدام نوجوانان؛ گزارش عفو بین‌الملل از لاپوشانی‌های دولت ایران

در سال گذشته میلادی، دست‌کم چهار نفر در ایران به دلیل انجام جرمی به چوبه‌های دار سپرده شدند که هنگام ارتکاب آن کمتر از ۱۸ سال داشتند.

پاکستان اما با وجود خوش‌بینی‌هایی که در مورد توقف اعدام در آن از دسامبر سال ۲۰۱۴ به وجود آمد، بیش از ۳۲۰ نفر را در سال گذشته میلادی اعدام کرده است. بر اساس آمار عفو بین‌الملل، این آمار بالاترین شمار اعدام در پاکستان است که تا به حال به ثبت رسیده. دست‌کم پنج مورد از این موارد هم به عنوان "اعدام کودکان" گزارش شده‌اند.

از سوی دیگر شمار اعدام‌ها در عربستان سعودی در مقایسه با سال ۲۰۱۴، افزایشی ۷۶ درصدی نشان می‌دهد. دست‌کم ۱۵۸ نفر در این کشور اعدام شده‌اند. اغلب اعدام‌شدگان گردن زده شده‌اند اما این کشور همچنان از چوبه‌های دار هم برای اعدام افراد استفاده می‌کند و در مواردی نیز جسد اعدام‌شدگان در مقابل عموم به نمایش در می‌آید.

شمار کشورهایی که سال گذشته میلادی در آن‌ها اعدام صورت گرفته است هم افزایش یافته است و از ۲۲ کشور در سال ۲۰۱۴ به ۲۵ کشور در سال ۲۰۱۵ رسیده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید دست‌کم شش کشور که در سال ۲۰۱۴ هیچ اعدامی در آن‌ها انجام نشده بود، در سال ۲۰۱۵ مجازات اعدام را اجرا کرده‌اند. از میان این کشورها می‌توان به "چاد" اشاره کرد که در طول یک دهه گذشته هیچ اعدامی در آن گزارش نشده بود.

عفو بین‌الملل بر این نکته نیز تاکید دارد که نظام قضایی اغلب کشورهای صادر کننده و اجرا‌کننده مجازات اعدام به گونه‌ای است که حقوق متهم در آن نقض می‌شود و فرآیندی که به صدور و اجرای مجازات اعدام می‌انجامد، ناقض قوانین بین‌المللی و استانداردهای تعیین شده برای دادرسی عادلانه است.

اما در گزارش عفو بین‌الملل به تلاش‌ها و پیشرفت‌ها در زمینه مبارزه با اعدام در سال ۲۰۱۵ هم اشاره شده است.

در سال گذشته میلادی، چهار کشور فیجی، ماداگاسکار، جمهوری کنگو و جمهوری سورینام مجازات اعدام را به طور کامل کنار گذاشتند. مغولستان هم قانون جزایی جدیدی را برای لغو مجازات اعدام به تصویب رسانده است که اثر آن در سال جاری میلادی مشخص می‌شود.

در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار اکثریت کشورهای جهان (۱۰۲ کشور) به طور کامل مجازات اعدام را کنار گذاشتند. در مجموع ۱۴۰ کشور در سراسر جهان، طرفدار لغو مجازات اعدام در قانون یا در عمل هستند.

از دیگر اتفاق‌های مثبت مرتبط با اعدام در سال گذشته میلادی یکی هم این است که شمار اعدام‌ها در آمریکا ۲۸ مورد گزارش شده است که کمترین شمار اعدام در این کشور از سال ۱۹۹۱ تا به حال است. تا امروز ۱۸ ایالت در آمریکا، مجازات اعدام را به طور کامل کنار گذاشته‌اند.

سرزمین‌هایی که اعدام کردند

گزارش سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی، در این کشورها چوبه‌های دار، مراسم گردن‌زنی و ... برقرار بوده است:

چین: احتمالا چندین هزار مورد، ایران: بیش از ۹۷۷ مورد، پاکستان: ۳۲۶ مورد، عربستان سعودی: بیش از ۱۵۸ مورد، آمریکا: ۲۸ مورد، عراق: بیش از ۲۶ مورد، سومالی: بیش از ۲۵ مورد، مصر: بیش از ۲۲ مورد، اندونزی: ۱۴ مورد، چاد: ۱۰ مورد، یمن: بیش از هشت مورد، تایوان: شش مورد، سودان جنوبی: بیش از پنج مورد، بنگلادش: چهار مورد، ژاپن: سه مورد، سودان: سه مورد، اردن: دو مورد، عمان: دو مورد، افغانستان: یک مورد، هند: یک مورد، امارات متحده عربی: یک مورد.

شمار اعدام‌ها در مالزی، کره شمالی و ویتنام مشخص نیست.

کشورهای زیادی هم هستند که گزارش‌ها و اطلاعات رسمی درباره موارد صدور و اجرای احکام اعدام منتشر نمی‌کنند. همچنین به نظر می‌رسد شمار اعدام‌ها در برخی کشورها خیلی بیش‌تر تعدادی باشد که سازمان عفو بین‌الملل به آن رسیده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.