ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«خصوصی‌سازی تا آزاد‌سازی قیمت آب و برق ادامه دارد»

تنها یک ششم شرکت‌هایی که دولت در لیست فروش گذاشته بود به فروش رفت اما همین شش شرکت ۶۲٫۴ درصد ارزش شرکت‌های آماده واگذاری را تشکیل می‌دهند.

سیاست دولت یازدهم خصوصی‌سازی است و آزادسازی قیمت‌ها. اگر در دو سال و نیم گذشته تحریم و رکود اقتصادی مانع اجرای کامل این برنامه شده‌اند، حالا پس از رفع تحریم‌ها دولت می‌خواهد به روند واگذاری‌ها و آزادسازی قیمت‌ها سرعت ببخشد.

علی‌اشرف پوری عبدالله حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی ایران از «باقی ماندن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سهام دولتی برای واگذاری به بخش خصوصی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم» او صبح پنجشنبه ۱۹ فروردین با بیان این‌که هدف‌گذاری دولت در سال گذشته واگذاری ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سهام دولتی بود، گفت که ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان این درآمد محقق شد.

بر پایه گفته این مقام مسئول ۶۸۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای دولت در این حوزه محقق نشده است. با این حال آن‌گونه که پوری حسینی گفت؛ دولت در نظر دارد که این سهام را دوباره واگذار کند.

رئیس سازمان خصوصی سازی ارزش سهام واگذار شده دولتی در سال‌های گذشته را ۱۴۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که این مبلغ با احتساب سهام عدالت و رد دیون است.

به گفته او از ۱۲۰ شرکت دولتی که در فهرست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند، در سال گذشته تنها ۲۰ شرکت فروخته شدند. بر پایه اظهارت او تنها یک ششم شرکت‌هایی که دولت در لیست فروش گذاشته بود به فروش رفت اما همین شش شرکت ۶۲٫۴ درصد ارزش شرکت‌های آماده واگذاری را تشکیل می‌دهند.

پوری حسینی گفت که «بخشی از این واگذاری‌ها تحت عنوان رد دیون صورت گرفته» اما ارزش سهام واگذار شده به عنوان رد دیون را اعلام نکرد. علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران اسفند سال گذشته از روند واگذاری شرکت‌های دولتی در برابر بدهی‌های دولت انتقاد کرده و گفته بود که از ادامه این روند جلوگیری خواهد کرد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی عدم «آزادسازی قیمت آب و برق» را یکی از مشکلات پیش‌روی واگذاری شرکت‌های دولتی در سال‌جاری دانست و گفت: «تا زمانی که این موانع برداشته نشود اجرای سیاست خصوصی سازی در کشور ادامه خواهد داشت.»

پیش از این وزارت نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هم هزینه تمام شده آب و برق را بیشتر از قیمت فروش آن دانسته بودند. به‌رغم تکذیب افزایش قیمت برق و آب در سال ۹۵ از سوی مقام‌های مسئول، افزایش قیمت برق در سال‌جاری قطعی است و به نظر می‌رسد که تعرفه آب شرب نیز افزایش خواهد یافت.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز چهارشنبه ۱۸ فروردین از «واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش خصوصی» خبر داد و علت آن را «بی‌پولی دولت» عنوان کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    ما باید اقتصاد مقاومتی داشته باشیم! باید از چین کالا وارد کنیم تا بازار ایران از کالاهای مرغوب برادران چینی پر شود! باید از برادران روس کالا وارد کنیم ! ما آب و برق را مجانی می کنیم ! گاز را مجانی کمی کنیم ! اتوبوس را مجانی می کنیم ! ما برای شما خانه می سازیم ! به این قانع نباشید که زندگی شما درست شود . ما شما را به مقام انسانیت میرسانیم ! دشمن میخواهد اقتصاد مقاومتی نباشد تا برادران چینی ما سود نبرند! بصیرت داشته باشید ! همه چیز باید گران باشد تا دشمن سؤاستفاده نکند. تا ملت فتنه گر ایران نفس راحت نکشد ! دشمن می خواهد وارد اقتصاد ما بشود که برادران قاچاقچی ما سود نبرند، دشمن می خواهد وارد اقتصاد ما بشود که برادران روس و چینی ما رقیب پیدا کنند. ما باید بصیرت داشته باشیم تا دشمن وارد نشود. با این گرانیها باید پول فراهم شود تا به حکومت برادر بشار اسد و دولت غزه و حزب اله لبنان و به تظاهر کنندگان برای مظام مقدس در کشورهای دیگر بدهیم.

  • مرام

    اقتصاد میتواند پاشنه اشیل و نقطه مرگ هر حکومتی باشد. نظام تمامیت خواه جمهوری اسلامی ایران، هر موضوعی را بتواند بپچاند و مردم فریب دهد از بدی اقتصاد قسر در نخواهد رفت چون مستقیم بر روی زندگی اکثریت مردم تاثیر دارد. معاش و اقتصاد نقطه مشترک زندگی همه انسانهاست و این نقطه مشترک نظام رو به نابودی خواهد کشاند.