ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نام بارگاس یوسا، آلمودوار و کوبریک در میان کلاهبرداران پاناما

رسوایی اوراق پاناما دامن چند هنرمند بزرگ حهان را گرفت. یوسا انکار می‌کند، آلمودوار اعتراف می‌کند و کوبریک هم در میان ما نیست که پرتگاه‌های اخلاقی بشریت را نشان دهد.

رسوایی اوراق پاناما دامن چند هنرمند بزرگ حهان را هم گرفت: نام ماریو بارگاس یوسا، نویسنده سرشناس پرویی و برنده نوبل ادبی در سال ۲۰۱۰، ورثه استنلی کوبریک و پدرو آلمودوار، فیلمساز اسپانیایی از اوراق پاناما سر درآورده است. «جولیتا»، تازه‌ترین فیلم آلمودوار آماده نمایش است، اما نشست خبری این فیلم شامگاه گذشته به دلیل رسوایی اوراق پاناما به تعویق افتاد.

یک روز پیش از نوبل ادبی

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده پرویی و برنده نوبل ادبی

یک وب‌سایت خبری که به زبان اسپانیایی به طور آن‌لاین منتشر می‌شود، مشارکت یوسا و آلمودوار در اوراق پاناما را افشا کرده است. سایت ال کانفیدنسیال گزارش داده است که در میان اوراق پاناما به ایمیل‌هایی برخورده که نشان می‌دهد ماریو بارگاس یوسا و همسر سابقش در ۶ اکتبر ۲۰۱۰ از شرکت «موساک فونسکا» خواسته‌اند که نام آن‌ها را از میان سهامداران حذف کند. فردای آن روز جایزه نوبل ادبی به بارگاس یوسا رسید.

ال کانفیدنسیال گزارش می‌دهد که با بررسی ایمیل‌ها متوجه شده است که سهام ماریو بارگاس یوسا و همسر سابقش در تاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۱۰ به دو شهروند روس انتقال پیدا کرده‌اند.

ماریو بارگاس یوسا از طریق وکیلش به رسانه‌ها اطلاع داده که او هرگز با شرکت «موساک فونسکا» معامله نکرده، قصد پولشویی نداشته و مالیاتش را همواره به طور منظم پرداخت کرده است.

آکادمی نوبل اعلام کرده بود که جایزه نوبل برای ادبیات در سال ۲۰۱۰ را به دلیل توفیق ماریو بارگاس یوسا «در نشان دادن ساختار قدرت» و به لحاظ «تصاویر بی‌پرده‌ای که در آثارش از مقاومت و شورش و شکست افراد» به نمایش می‌گذارد به او اهدا می‌کند.

«احساس گناه»ِ آلمودوار

پدرو آلمودوار و برادرش آگوستین

ال کانفیدنسیال همچنین گزارش داده است که پدرو آلمودار فیلمساز اسپانیایی هم برای پولشویی و کلاهبرداری مالیاتی به شرکت «موساک فونسکا» مراجعه کرده. در این گزارش آمده که صندوق پستی آلمودوار بعد از سه سال منحل شده است.

آگوستین، برادر پدرو آلمودوار که به امور مالی او رسیدگی می‌کرده، در بیانیه‌ای اعتراف کرده که در پاناما برای کلاهبرداری مالیاتی صندوق پستی داشته است. او می‌نویسد: «پدرو در آن زمان تازه به موفقیت‌های جهانی دست پیدا کرده بود و تحت فشار قرار داشت. متأسفم اگر وجهه و شخصیت برادرم را مخدوش کرده‌ام. مسئولیت آنچه که اتفاق افتاده فقط با من است که در آن زمان از تجربه کافی برای مدیریت یک شرکت خانوادگی بی‌بهره بودم.»

قرار بود شامگاه گذشته نشست خبری «جولیتا» تازه‌ترین فیلم پدرو آلمودوار برگزار شود. آلمودوار اما نشست خبری را به تعویق انداخت.

«جولیتا» بر اساس داستانی از آلیس مونرو ساخته شده و اما رامیرز، آدریانا اوگارت و رزی دی پالما در آن بازی می‌کنند. موضوع فیلم هم سه دهه از زندگی یک زن اسپانیایی در مادرید، همزمان با جنبش ضد فرهنگی «لا موویدا» در اسپانیا و ظهور آلمودوار به عنوان یک فیلمساز ا‌ست.

مشارکت پدرو آلمودوار در کلاهبرداری مالیاتی و رسوایی «اوراق پاناما» در سال ۱۹۹۱ آغاز شد و تا سال ۱۹۹۴ ادامه پبدا کرد. در آن سال آلمودوار فیلم «کفش پاشنه‌ بلند» درباره احساس گناه یک دختر به ناپدری‌اش را به نمایش درآورد.

قصر کوبریک

قصر استنلی کوبریک در بریتانیا

علاوه بر آلمودوار نام استنلی کوبریک، فیلمساز آمریکایی هم در میان اوراق پاناما به چشم می‌خورد. پس از درگذشت این سینماگر در سال ۱۹۹۹ ورثه او عمارت چایلد ویک بوری در هرتفورد شایر انگلستان را که به او تعلق داشت به نام یک شرکت مجازی در پاناما کردند و به این ترتیب از پرداخت صد هزار پوند مالیات به دولت انگلستان گریختند.

یکی از مضامین آثار استنلی کوبریک تباهی انسانیت است که در درگیری درونی شخصیت‌ها با غرایز و آرزوهای فروخفته‌شان و غلبه شر بر آن‌ها بیان سینمایی پیدا می‌کند.

«ادیسه فضایی» (در ایران «راز کیهان») از مهم‌ترین آثار اوست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.