ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رقابت عارف و لاریجانی؛ ائتلاف شکننده اعتدال

صندلی ریاست مجلس می‌تواند ادامه نزدیکی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان تحت عنوان «اعتدال» باشد، یا شروع ائتلاف ناپایدار آن‌ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی.

در حالی که هنوز ترکیب نهایی دهمین مجلس شورای اسلامی مشخص نشده، رایزنی و گمانه‌زنی‌ها برای تعیین رئیس مجلس شدت گرفته است. بخشی از ائتلاف حامیان دولت ریاست مجلس را حق محمدرضا عارف می‌داند و اصول‌گرایان هم امیدوارند که علی لاریجانی تغییر نکند.

صندلی ریاست مجلس می‌تواند ادامه نزدیکی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان تحت عنوان اعتدال باشد، یا شروع ائتلاف شکننده آن‌ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی.

دور دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۰ اردیبهشت امسال برگزار می‌شود تا تکلیف ۷۰ کرسی دیگر و به تبع آن ترکیب نهایی مجلس مشخص شود.

بر اساس نتایج دور اول انتخابات که اسفند ۹۴ برگزار شد ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت نزدیک به ۲۹ درصد و اصول‌گرایان حدود ۲۶ درصد کرسی‌های مجلس را در اختیار دارند. حامیان دولت امیدوارند که در دورم انتخابات سهم بیشتری از مجلس را به خود اختصاص بدهند تا بتوانند ریاست مجلس را از علی لاریجانی بگیرند.

در همین زمینه علی صوفی رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان تهران از ریاست احتمالی عارف در مجلس دهم خبر داد و گفت که بر اساس توافق میان هاشمی، روحانی و خاتمی ریاست مجلس آینده از آن عارف است.

او مدعی شد که «۹۰ درصد ترکیب مجلس در اختیار اصلاح‌طلبان» است و برای همین واگذاری ریاست مجلس را به فرد دیگری «دور از عقل» دانست و گفت: «اگر مجبور به ائتلاف نشویم و اکثریت آرا با ما باشد قطعا و بلاشک عارف رئیس مجلس آینده است.»

اگر آن‌گونه که صوفی گفته ائتلاف حامیان دولت به دنبال ریاست عارف در مجلس شورای اسلامی باشد، باید با علی لاریجانی رئیس فعلی مجلس رقابت کنند. رقابتی که برخی دیگر از حامیان دولت آن را توصیه نمی‌کنند.

علی تاجرنیا عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به خبرگزاری مهر گفت که «من معتقدم لاریجانی و عارف نباید با یکدیگر رقابت کنند.» او ریاست مجلس دهم را «حق عارف» دانست اما گفت که ممکن است به خاطر برخی مصالح که در سال ۹۲ به انصراف عارف از نامزدی ریاست جمهوری انجامید، این اتفاق رخ ندهد. تاجرنیا پیروزی لاریجانی در انتخابات اسفند را نتیجه حمایت اصلاح‌طلبان دانست و از او خواست که «شرایط را برای ریاست عارف در مجلس دهم فراهم کند».

در حالی که اصلاح‌طلبان به دنبال تشویق لاریجانی به انصراف از ریاست مجلس دهم هستند، صادق زیباکلام به عنوان یکی از حامیان دولت به آن‌ها توصیه کرد که به لاریجانی کمک کنند تا رای بیشتری بیاورد.

این استاد دانشگاه رقابت اصلاح‌طلبان با لاریجانی را به نفع آن‌ها ندانست و گفت که این رقابت «باعث می‌شود بین اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه‌رو شکاف بوجود آید و این شکاف به نفع جریان تندرو است.»

پیش از این مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردمسالاری نیز ریاست مجلس دهم را حق اصلاح‌طلبان و عارف دانسته و گفته بود که «در ‌‌نهایت تابع عقل جمعی فراکسیون اصلاح‌طلبان اعتدال‌گرا خواهیم بود.» ابراهیم نکو از اعضای فراکسیون رهروان ولایت هم اسفند سال گذشته «احتمال توافق لاریجانی و عارف را برای کرسی ریاست مجلس دهم بسیار زیاد» دانست.

بر اساس گزارش‌هایی که در رسانه‌های نزدیک به دو نامزد اصلی ریاست مجلس دهم منتشر شده، هر دو نماینده در یک ماه گذشته جلسات متعددی را با نمایندگان راه یافته به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار کردند. با این حال هر دو منتظر نتیجه انتخابات اردیبهشت و البته رایزنی‌های پشت پرده با مسئولان عالی‌رتبه حکومت هستند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    نویسنده مقاله: ..صندلی ریاست مجلس می‌تواند ادامه نزدیکی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان تحت عنوان اعتدال باشد..... آخ چه شود؟!  اصلاح طلب اصولگرای اعتدالی بنفش متمایل به پلنگ صورتی !  چه مجلسی دارند مردم خوشبخت تحت دموکراسی استصوابی جنتی و دوستان  !