ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردن سفیر خود را از ایران فراخواند

محمد مؤمنی، سخنگوی دولت اردن مواضع ایران را پس از توافق هسته‌ای سال گذشته «در تضاد با خواسته‌های بلندمدت اردن» دانسته و گفته است: «اقدامات تهران در این مدت دخالت آشکار در امور داخلی کشورهای عربی به‌شمار می‌رود.»

اردن اعلام کرد که به دلیل «دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی» سفیر خود را از تهران فراخوانده است.

به گزارش «بترا»، خبرگزاری دولتی اردن، محمد مؤمنی، سخنگوی دولت این کشور روز دوشنبه ۱۸ آوریل / ۳۰ فروردین ضمن اعلام این خبر افزود: «پس از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ اردن از این مسأله استقبال کرد و امیدوار بود این توافق به تقویت روابط کشورهای عربی و ایران منجر شود.»

مؤمنی اما مواضع ایران در این مدت را «در تضاد با خواسته‌های بلندمدت اردن» دانست و افزود: «اقدامات تهران در این مدت دخالت آشکار در امور داخلی کشورهای عربی به‌شمار می‌رود.»

به‌گفته او ایران «اصول اولیه حسن هم‌جواری را رعایت نکرده و سبب تشدید بحران در خاورمیانه و بی‌ثباتی در منطقه شده است.»

مؤمنی همچنین به نشست‌های اخیر اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد و گفت ایران به خواسته‌های اردن و دیگر کشورهای عربی که در بیانیه‌های پایانی این نشست‌ها مطرح شد، واکنش مناسبی نشان نداده است.

سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو «سازمان همکاری اسلامی» روز ۲۷ فروردین‌ماه جاری در استانبول به پایان رسید. شرکت‌کنندگان در این نشست با بیانیه پایانی آن موافقت کردند اما ایران با آن مخالف بود. در این بیانیه در بندهایی ایران و حزب‌الله لبنان محکوم شدند. جمهوری اسلامی متهم به مداخله در امور دیگران شد و حمله به هیئت‌های دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد نیز محکوم و ناقض توافق‌نامه وین درباره روابط و قوانین بین‌المللی عنوان شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری، و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نشست پایانی کنفرانس شرکت نکردند.

سخنگوی دولت اردن به رویدادهای حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد نیز اشاره کرد و افزود به همین دلایل دولت اردن سفیر خود در تهران را برای رایزنی و مشاوره فراخوانده است.

اردن در زمان حمله به مراکز دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران مراتب اعتراض خود را به جمهوری اسلامی ابلاغ کرد اما رابطه‌اش با ایران را قطع نکرد.

به دنبال اعدام شیخ نمر، از روحانیان شیعه و ۴۶ تن دیگر در عربستان سعودی در روز ۱۲ دی‌ماه سال گذشته، شماری از معترضان در‌‌‌ همان روز به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد حمله کردند. سفارت عربستان در تهران در این حمله به آتش کشیده شد.

این حملات باعث قطع روابط ایران و عربستان شد. شماری از کشورهای دیگر نیز در حمایت از عربستان، روابط خود را با ایران قطع کردند.

پس از مخالفت‌های جهانی با این اقدامات مسئولان جمهوری اسلامی حمله با مراکز دیپلماتیک عربستان سعودی را به افراد خودسر نسبت دادند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ََُreza

    آره حتمن پشیمون میشن چون خیلی تحفه ایم.

  • علی

    به سلامت. خواهیم دید که به زودی پشیمان و سرشکسته برای باز گشت التماس می کنید.