ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای و کاغذ پاره‌ای دیگر

آیت‌الله خامنه‌ای کدام دولت مسلمان را می‌تواند مثال بیاورد که مواضع مثبتی به نفع حزب الله اتخاذ کرده باشد؟ او چگونه حزب الله را مایه افتخار دنیای اسلام می‌داند؟

«حزب‌ الله پیکره‌ رشید خود را در دنیای اسلام دارد نشان می‌دهد. حالا گیرم که فلان دولت وابسته‌ فاسدِ تو خالی پوک، در فلان بیانیه، با پول و دلار نفتی، حزب‌الله را مثلاً محکوم بکند. خب به دَرَک! چه اهمیت دارد. حزب‌ الله آنجا مثل خورشیدی دارد می‌درخشد. حزب‌ الله مایه‌ افتخار دنیای اسلام است... اینها کاری کردند که ارتش‌های سه کشور عربی در دو سه جنگ نتوانستند انجام بدهند؛ اینها اسرائیل را شکست دادند. قبل از شکستی که اینها به اسرائیل وارد کنند... حالا یک ورق‌پاره‌ای هم یک جا اینها را محکوم بکند، خب کرده باشد، چه اهمیتی دارد؟»

این فرازی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با ااعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است. رهبر جمهوری اسلامی در این سخنان به موارد زیر اشاره می‌کند:

  • سابقه درخشان حزب‌ الله در جنگ با اسرائیل
  • صدور بیانیه‌ای در محکومیت حزب‌ الله که او آن را "کاغذ پاره" دانسته است
  • حزب‌ الله افتخار جهان اسلام است.

چه تحولی رخ داده که موجب شده آیت‌الله خامنه‌ای این چنین در دفاع جانانه از حزب الله برآید؟ بیانیه‌ای که او آن را کاغذ پاره توصیف می‌کند چیست؟ و آیا حزب الله افتخار "جهان اسلام" است؟

محکومیت حزب الله در جهان عرب و جهان اسلام

دفاع جانانه رهبر جمهوری اسلامی از حزب‌ الله لبنان پس از آن صورت می‌گیرد که این جریان در سه نهاد عربی و یک نهاد اسلامی به عنوان یک "سازمان تروریستی" شناخته شده است.

به دنبال تیرگی بی سابقه‌ روابط تهران- ریاض،  عربستان سعودی نه تنها جنگ نفتی و جنگ نیابتی با تهران را سردمداری می‌کند، بلکه اینک بازوی نظامی ایران یعنی حزب الله لبنان را هم هدف قرار داده است. رابطه تنگاتگ حزب الله و تهران بر کسی پوشیده نیست ولی مهم‌تر از آن، اطاعت محض حزب الله از شخص آیت‌الله خامنه‌ای است. این حزب الله لبنان بود که برای اولین بار عنوان "امام خامنه‌ای" را باب کرد.

بازوی پرقدرت جمهوری اسلامی اینک هدف مستقیم ریاض قرار دارد. به دنبال اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان در تهران که منجر به قطع رابطه ریاض با تهران شد، عربستان برنامه کلانی را تدارک دیده که تضعیف حزب الله لبنان بخشی از آن است. در این راستا تاکنون چهار نهاد شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب، پارلمان عربی و سازمان همکاری اسلامی، حزب الله لبنان را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده‌اند. در این میان، محکومیت حزب الله در سازمان همکاری اسلامی با ۵۷ عضو  از همه فراگیرتر است.

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در دفاع از حزب الله، نه بعد از محکومیت این تشکیلات در شورای همکاری، اتحادیه عرب یا پارلمان عربی بلکه در فاصله کمتر از یک هفته از محکومیت حزب‌ الله در سازمان همکاری اسلامی ادا شده‌اند. اجماع آرای کشورهای مسلمان در  رتبه‌بندی تروریستی حزب‌ الله در حالی به وقوع پیوست که رییس جمهور ایران حسن روحانی نیز در این نشست حضور داشت.

از لحن آیت‌الله خامنه‌ای می‌توان شدت عصبانیت او را دریافت. رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به عربستان، بانی بیانیه را یک "دولت وابسته‌ فاسدِ تو خالی پوک" توصیف کرد و در تقلیل از آثار و پیامدهای این بیانیه آن را "کاغذپاره" دانست. نگاهی به مفاد بیانیه سازمان همکاری اسلامی دلیل عصبانیت آیت‌الله خامنه ای را روشن می‌سازد.

هم‌ردیفی حزب‌الله و داعش

بیانیه در بند ۱۰۵ صراحتا و با نام بردن از حزب الله می‌گوید: «سازمان همکاری اسلامی اقدامات تروریستی حزب الله در سوریه، بحرین، کویت، یمن و حمایتش از گروه‌های تروریستی که امنیت و ثبات کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را به خطر می‌اندازد، محکوم می‌کند.»

این بند، حزب‌ الله را نه فقط به اقدامات تروریستی در سوریه، بحرین، کویت یا یمن متهم می‌کند بلکه حزب الله را حامی دیگر گروه‌های تروریستی هم می‌داند. دو نکته مهم‌تر این که بیانیه سازمان‌هایی مثل داعش را نیز در ردیف سازمان‌هایی تروریستی دانسته و ثانیا بیانیه در بند ۱۰۲ صراحتا از اقدامات ضد تروریستی عربستان حمایت کرده است. به بیان ساده، کلیه اعضای سازمان همکاری اسلامی به اجماع آرا در حالی حزب الله را در ردیف داعش قرار داده‌اند که بر اقدامات و تمهیدات ضد تروریستی عربستان صحه گذاشته‌اند. بیانیه در بند ۱۰۶ نیز می‌گوید این سازمان جنگ علیه تروریسم [از جمله حزب الله] را اولویت برجسته خود تلقی می‌کند.

از این رو، می‌توان تصور کرد که ریاض به اتکاء و پشتگرمی این بیانیه، فشارهای خود را بر حزب الله افزایش دهد.

بیانیه سازمان همکاری اسلامی در حالی به تصویب اعضا رسید که حتی یک صدای مخالف علیه مفاد این بیانیه علیه حزب الله و ایران از سوی هیچ یک از اعضای آن شنیده نشد. معلوم نیست چگونه آیت‌الله خامنه ای مدعی است که "حزب‌الله مایه‌ افتخار دنیای اسلام است"؟

اگر او این سخن را به پشتوانه جنگ ۳۳ روزه حزب الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ و دیگر رشادت‌هایی ابراز می‌کند که حزب الله علیه اسرائیل از خود نشان داده، آیا از شکافی که در درون جامعه شیعیان لبنان نسبت به حزب الله رخ داده خبر ندارد؟ برای مثال شیخ صُبحی طُفیلی، دبیر کل اسبق حزب الله لبنان گفته که کشته شدگان حزب الله در سوریه اهل جهنم هستند. آیت‌الله خامنه‌ای کدام کشور اسلامی را می‌تواند مثال بیاورد که مواضع مثبتی به نفع حزب الله اتخاذ کرده باشد؟ او چگونه حزب الله را مایه افتخار دنیای اسلام می‌داند؟

کاغذ پاره‌ای دیگر و پیامدهای آن

محکومیت حزب الله را می‌توان اقدامات دیپلماتیک موفق ریاض دانست. از سوی دیگر انتظار اینکه تهران حمایت خود از حزب الله را قطع کند انتظار نابجایی است؛ ولی آیا مقابله با مانورهای دیپلماتیک ریاض فقط در همین حد است که بیانیه‌های ذکر شده "کاغذ پاره" تلقی شوند؟ مگر جمهوری اسلامی نیآزموده که همین کاغذ پاره‌ها طومار اقتصاد ایران را در پرونده هسته‌ای در هم پیچید؟ چگونه است که آیت الله خامنه‌ای اجماع کشورهای اسلامی را علیه تهران و حزب الله در سیزدهمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی نادیده می‌گیرد؟

احتمال می‌رود ریاض پس از تروریستی قلمداد کردن حزب الله در شورای همکاری، اتحادیه عرب، پارلمان عربی و اینک سازمان همکاری اسلامی، بانی قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل شود که حزب الله را در شمار سازمان های تروریستی قرار می‌دهد. اگر چنین شود، روشن است که رأی مجمع عمومی به چنان قطعنامه‌ای، چه نتایجی برای حزب الله و حامی آن یعنی جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    بله ! حالا یک ورق‌پاره‌ای هم یک جا اینها را محکوم بکند، خب کرده باشد، چه اهمیتی دارد؟ از این ورقه پاره های بی ارزش اینهمه با همکاری و امضای برادران چینی و روس علیه ایران صادر شد، مگر چه شد ؟ همه هزینه هایش را از حساب ملت فتنه گر ایران دادیم ! علیه حزب اله لبنان هم یک ورق پاره ای بدهند، مگر پول نفت ملت بی بصیرت ایران تمامی دارد. میدهیم همه را جبران می کنیم. اسرائیل هم در برابر حزب اله شکست خورد ! حالا آمده عده زیادی را کشته ، خب به دَرَک! یا جنوب لبنان را ویران کرده ، خب به دَرَک ! اول اینکه اینها که کشته شدند ، فدای نظام مقدس ولی امر مسلمین جهان شدند ! ولی امر مسلمین جهان هم با امام زمان صحبت می کند تا به خدا بگوید همه ببرند بهشت! ویرانه های جنوب لبنان را هم با پول و دلارهای نفتی ملت نگون بخت و فتنه گر ایران، برای آنها که کشته یعنی شهید نشدند، بهشت ساختیم ! اسلام که شکست نمی خورد1 حالا خورد هم خورد، چه اهمیت دارد ؟ خب به دَرَک که اسلام شکست خورد! اوجب واجبات حفظ نظام است ! از آنهمه طلاهایی که کامیون کامیون از ایران فتنه گر بردیم و انبار کردیم حزب‌ الله آنجا مثل خورشیدی دارد می‌درخشد ! تا چشم دشمن کور شود ! بعضی نظامها ، فاسد و وابسته و توخالی هستند، ولی نظام مقدس ما فاسد وابسته (به روسیه وچین) و از پول و دلارهای نفتی ملت فتنه گر ایران توپر است !

  • حجازی

    هر کس که تا بحال متوجه نشده باشد که اصطلاح "ورق پاره" که از دهان احمدی نژاد خارج شد توهم ابداعی آقای خامنه ایست قدری خام است. تمام دلدادگی خامنه ای به آن آدم بخاطر این بود که حرفهای دل ایشان را از دهان رییس جمهوری کشور بیان می کرد بی آنکه تبعاتی برای صاحب اصلی آن ایده و سخن پریشان داشته باشد. احمدی نژاد روزی گفت ما باید همه سپر آقا باشیم. البته مانند همه گمراهان خودمحور تاریخ او نمی تواند دندان به جگر بگیرد و در نهایت جایی تلاش می کند نشان بدهد که کارهای دیگران ناشی از ابداعات اوست و آنها همه عروسک های او بوده اند. روند گفتار و کردار او دال بر آن است که خود می داند که رسماً به پایان خط نزدیک است و اگر عاقلی در آن سیستم بود باید تا خسارت های این محتضر عصبی و مایوس بیشتر پای همه را نگرفته ایشان را در گذار به دیار باقی بدنامان تاریخ یاری می داد. اولین و مهمترین اصل برای راهبری یک ملت برخورداری از سلامت جسم و روان است که ایشان فاقد آنهاست.