ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غرامت دومیلیارد دلاری و ارتباط آن با برجام

ایرج ادیب‌زاده - در بررسی تحولات تازه «برجام»، معامله بانک‌های اروپایی با ایران و خرید آب سنگین اراک از سوی آمریکا، پرسش‌هایی با دو کارشناس مسائل هسته‌ای و سیاسی ایران، منصور فرهنگ و مهران مصطفوی در میان گذاشته‌ایم.

سه ماه پس از اجرای «برجام» -به گفته مخالفان- در بازار داخلی ایران هنوز کوچک‌ترین نشانی از رونق گرفتن کسب و کار دیده نمی‌شود، ظریف و جان کری در نیویورک پیرامون امکانات آسان شدن مبادلات خارجی بر پایه دلار و نیز اجرای «برجام » دیدار کردند.

کری در این دیدار به وزیر خارجه جمهوری اسلامی اطمینان داد که تحریم‌های آمریکا در رابطه با «برجام» برداشته شده است. وزیر خارجه آمریکا به بانک‌های اروپایی توصیه کرد: «از معامله با ایران نترسند زیرا تحریم‌های آمریکا لغو شده‌اند.»

همزمان حکم دیوان عالی آمریکا در پرداخت بیش از دو میلیارد دلار غرامت از دارایی‌های ایران در بانک مرکزی ایران در نیویورک، به خانواده‌های کشته شدگان دو انفجار مرگبار در مقر تفنگداران آمریکا در لبنان و عربستان، صدای مخالفان برجام را بالاتر برد. آنها رای دیوان‌عالی را نقض برجام می‌دانند.  محسن رفیق‌دوست فرمانده سپاه پاسداران در زمان انفجارهای تروریستی گفته بود: «آن مواد منفجره‌ای که با آن ایدئولوژی ترکیب شد و در مقر تفنگداران دریایی چهارصد افسر، درجه‌دار و سرباز را یکمرتبه به جهنم فرستاد، هم تی ان تی اش مال ایران بود هم ایدئولوژی‌اش.»

رادیو زمانه در بررسی تحولات تازه «برجام» و رابطه آمریکا با رژیم تهران پرسش‌هایی را با دو کارشناس مسائل هسته‌ای و سیاسی ایران، منصور فرهنگ و مهران مصطفوی در میان می‌گذارد:

  •  وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا گفت بانک‌ها از معامله با ایران نترسند. اما بانک‌ها نگرانند چون تحریم‌های جمهوری اسلامی در ارتباط با تروریسم،حفوق بشر و برنامه‌های موشکی باقیست. آیا آمریکا مایل است در این زمینه‌ها نیز از جمهوری اسلامی امتیاز هایی شبیه آنچه در برنامه هسته‌ای گرفت دریافت کند؟
  • آیا جمهوری اسلامی می‌تواند جلوی این مصادره هنگفت را بگیرد؟
  • خرید ۳۲تن آب تولید شده در اراک از سوی واشنگتن بی‌سابقه بود. دلیل اصلی این اقدام، سیاسی است یاتجاری ؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    این دومیلیارد دلار خیلی اهمیت دارد زیرا ولی امر مسلمین جهان برای سخنرانی و شعار دادن و دشمن تراشی فرصت یافته است. ولی آن 18/5 میلیارد دلار که چند سال پیش در مرز گیر دولت ترکیه افتاد مهم نبود که اشاره ای هم به آن شود. زیرا داشتند میبردند در انبارهای حزب اله در جنوب لبنان یا در سوریه ! آن صد میلیارد دلار هم که در دوره احمدی نژاد گم(؟!) شد مهم نبود ! نیمی از درامدهای نفتی سالهای 86 و 87 که بگزارش رئیس وقت دیوان محاسبات به مجلس ، به خزانه واریز نشد مهم نیست ! و ...................