ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرم‌ترشدن هوا، سبزترشدن زمین

برخی مناطق جهان که از یخ و برهوت پوشیده بودند، حال پوشیده از شاخ و برگ‌اند. آیا افزایش غلظت دی‌اکسید کربن در جو زمین تنها عامل رشد گیاهان و سبزشدن زمین است؟

مازاد دی‌اکسید کربن تولید شده و موجود در جوزمین به سبزترشدن این سیاره منجر شده است. این چکیده مطالعه اخیر ناسا درباره تغییرات اقلیمی است.

در میانه سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۹، نواحی سبز در ایالات متحده آمریکا به دو برابر میزان سابق افزایش یافته‌اند

دورتا دور جهان مناطقی که پیش از این از یخ، برهوت و صحرای شنی پوشیده بودند، حال به مناطقی پوشیده از شاخ و برگ بدل می‌شوند.

بر اساس تحقیق ناسا، در میانه سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۹، مناطق و نواحی سبز در ایالات متحده امریکا در پی انتشار بیش از حد دی اکسید کربن به دو برابر میزان سابق خود افزایش یافته‌اند.

در ظاهر ممکن است جنگل‌ها و مزارع سرسبز چیز خوبی به نظر آید، با این حال محققان ناسا می‌گویند این تحول در دراز مدت عواقب و پیامدهای «پیش‌بینی ناپذیری» در پی خواهد داشت.

آن طور که زایچون زو ، سرپرست دانشمندان و محققان ناسا در این تحقیق می‌گوید: «سبزشدن سریع و ریشه‌ای زمین این توانایی را دارد که اساساً چرخه آب و کربن و همچنین نظام تغییرات اقلیمی و آب و هوایی را تغییر دهد.»

بر اساس گزارش ناسا ۳۲ درصد از سطح زمین با برگ گیاهان پوشیده شده است. تمام این برگ‌های گیاهان در عمل فتوسنتز، نورخورشید و دی‌اکسید کربن را جذب کرده و به کربوهیدراتهایی مثل گلوکز تبدیل می‌کنند. تحقیقات پیشین نشان داده است که دی اکسید کربن با افزایش نرخ و میزان فتوسنتز به افزایش رشد گیاهان نیز منجر می‌شود.

در واقع گیاهان یکی از عوامل اصلی جذب دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین به شمار می‌آیند. فعالیت‌های انسانی از قبیل سوزاندن سوخت برای رانندگی و همچنین سوزاندن ذغال سنگ برای تولید انرژی، سالانه بیش از ۱۰ میلیارد تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که بیش از نیمی از این حجمِ تولید تنها در گیاهان ذخیره می‌شود.

با این حال و با توجه به تصاویر ماهواره‌ای در سال‌های اخیر هنوز روشن نبود که آیا افزایش غلظت دی‌اکسید کربن در جو زمین تنها عامل رشد گیاهان و سبزشدن زمین است یا خیر؟ بسیاری از دانشمندان در سال‌های گذشته اذعان می‌کردند که عوامل دیگری همچون بارش باران، نورخورشید، نیتروژن موجود در خاک و نحوه استفاده از زمین همگی تأثیر بیشتری از دی‌اکسید کربن در سبز شدن زمین و رشد گیاهان دارند.

تحقیق خیره‌کننده اخیر ناسا نیز به منظور مشخص کردن علت اصلی سبز شدن زمین و رشد گیاهان صورت گرفت. داده‌های اخیر ماهواره‌ای ناسا با طیف‌سنج‌های متفاوت و با وضوح بالا تصویربرداری شده و سپس با استفاده از مدل‌های ریاضی و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری سهم هرکدام از متغیرها در سبزشدن زمین را مشخص نموده است.

در نهایت نتیجه این تحقیق خیره کننده است: ۷۰ درصد از سبزشدن و رشد فزاینده گیاهان در زمین به علت افزایش غلظت دی‌اکسید کربن در جو زمین است.

رانگا مایننی دانشمند محیط زیست از دانشگاه بوستون و یکی از همکاران اصلی پروژه ناسا می‌گوید: «پس از دی‌اکسید کربن، نیتروژن با ۹ درصد در سبز شدن زمین سهیم است.آنچه مهم است درک نقش غیر معمول و دوگانه دی‌اکسید کربن در جو زمین است.»

ولی دست آخر ناسا گزارش اخیر خود را با اشاره به گذرا بودن این سبز شدن و هشدار درباره گرمایش زمین به پایان می‌رساند. بنابر این گزارش، درست است که رشد جوانه‌های سبز در زمین خوب است، با این حال افزایش دی‌اکسید کربن علاوه بر سبزکردن زمین به پیامدهای فاجعه‌باری مانند گرمایش زمین، ذوب‌ شدن یخ‌ها، نابودی قطب شمال و جنوب، افزایش سطح آب دریاها و در نهایت به تغییرات اقلیمی بس خطرناکی خواهد انجامید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.