ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بیمارستان کافکا»ی سپانلو منتشر می‌شود

کتاب تازه‌ای از محمد علی سپانلو، شاعر فقید ایرانی در راه است: «بیمارستان کافکا و اشعار دیگر». این اثر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

کتاب تازه‌ای از محمد علی سپانلو، شاعر فقید ایرانی در راه است: «بیمارستان کافکا و اشعار دیگر»، مجموعه‌ای از یک شعر بلند و چندین شعر دیگر. این کتاب در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

محمد علی سپانلو، شاعر فقید ایرانی

محمد علی سپانلو در سال‌های پایانی عمرش به بیماری سرطان مبتلا بود و تحت درمان قرار داشت. او در آن ایام شعر بلندی سروده است که در بیمارستان نزدیک محل سکونتش در تهران اتفاق می‌افتد. در این شعر که «بیمارستان کافکا» نام دارد، رییس بیمارستان پزشکی‌ست به نام کافکا. او تخته نرد بازی می‌کند و در همان حال یکی از بیماران را «سوسک» می‌کند.

سپانلو فروردین ۹۴، یک ماه پیش از درگذشتش گفته بود: «"بیمارستان کافکا" در واقع یک نوع سورئالیسم است که از واقعیت الهام گرفته. مثلاً فرض کنید تابلوهای پزشک‌ها در این مجموعه به تیر برق آویخته‌ و همه‌اش با سنگ بچه‌ها شکسته‌اند و به جای این‌که نشانی پزشکان روی آن‌ها نوشته شده باشد از میانشان پرنده رد می‌شود.در این مجموعه فکر می‌کنید کسی که در خیابان‌ها وسایل مستعمل خرید و فروش می‌کند، کالاهایی جسمی می‌فروشد. غرضم این است که شعرهای این کتاب از جنسی دیگر است.»

بیمارستان کافکا و چند شعر دیگر، محمد علی سپانلو

مجید ضرغامی، مسئول انتشارات سرزمین اهورایی و ناشر «بیمارستان کافکا» درباره این کتاب می‌گوید: «محمد علی سپانلو "در روزهای بیماری و بی‌خوابی" اشعار این کتاب را سروده‌، در روزهایی که به علت شیمی‌درمانی و جراحی کمر در رختخواب بودند، این کتاب را به سختی جمع‌آوری کردند. روزهای پایانی کار بر این مجموعه خوشحال بودند که بهتر شده‌اند و می‌توانند روزی یک ساعت پشت میز بنشینند و کتاب را ادیت کنند.»

«بیمارستان کافکا و اشعار دیگر» در ۱۲۰ صفحه مراحل پایانی چاپ را می‌گذراند و در غرفه انتشارات سرزمین اهورایی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

محمد علی سپانلو در سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. او در سال ۱۳۴۲ با انتشار «آه... بیابان» نخستین مجموعه شعرش، خود را به نام شاعری مطرح به جامعه ادبی ایران شناساند. او به تدریج در طی نیم قرن بیش از ۶۰ عنوان کتاب شعر و نقد و پژوهش ادبی منتشر کرده است.

علاوه بر سه منظومه‌ «خانم زمان»، «هیکل تاریک» و «قایق‌سواری در تهران» که سپانلو درباره شهر تهران سروده، مجموعه‌ اشعار زیر از او انتشار یافته: «خاک»، «رگبار‌ها»، «پیاده‌رو‌ها»، «سندباد غایب»، «هجوم»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «ساعت امید»، «خیابان‌ها»، «بیابان‌ها»، «فیروزه در غبار»، «پاییز در بزرگراه»،« ژالیزیانا» و «تبعید در وطن».

منظومه‌ «افسانه‌ شاعر گمنام» در سال ۱۳۹۱ آخرین مجموعه‌ای از اشعار سپانلوست که در ایران منتشر شده. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۰ صفحه از اشعار این کتاب را حذف کرد و سپس به آن مجوز انتشار داد.

محمد علی سپانلو ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ در تهران درگذشت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.