ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بزرگترین مراسم مبارزه با قاچاق حیات وحش در تاریخ

اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت در گزارش خود اعلام کرد گروه‌هایی از قبیل بوکوحرام و الشباب از تجارت عاج فیل برای تأمین بودجه استفاده می‌کنند.

بزرگترین مراسم سوزاندن عاج فیل و شاخ کرگدن در کنیا برگزار شد. این مراسم به منظور پایان دادن به تجارت غیرقانونی حیات وحش در آفریقا صورت گرفت.

اوهورو کنیاتا رئیس جمهوری کنیا گفت ما دیگر آن آفریقایی نیستیم که بی‌خیال فیل‌ها شویم

بیش از ۱۰۵ تن عاج فیل و در حدود یک و نیم تن شاخ کرگدن در پارک ملی «نایروبی»، پاییتخت کنیا و در برابر دیدگان هزاران نفر از مردم این شهر به آتش کشیده شدند.

عاج‌های سوخته شده در این مراسم محصول شکار غیرقانونی بیش از شش هزار فیل بوده است. این کشتار غیرقانونی خود نمادی است از وضعیت اسفبار این گونه در معرض خطر در سرتاسر آفریقا. سال‌هاست که کارشناسان محیط زیست هشدار می‌دهند فیل‌‏های آفریقایی در پی شکارغیرقانونی طی ده‌های آینده منقرض می‌شوند.

از این مراسم به عنوان بزرگ‌ترین مراسم مبارزه با قاچاق حیات وحش در تاریخ یاد شده است.

علاوه بر گروه‌های حافظ منابع طبیعی و طرفداران محیط زیست، سران بسیاری از کشورهای آفریقایی، مقام‌های ارشد سازمان ملل و همچنین مقام‌هایی از ایالات متحده امریکا نیزدر این مراسم حضور داشتند.

اوهورو کنیاتا رئیس جمهوری کنیا در این مراسم گفت: «شکار غیر مجاز و قاچاق حیوانات وحشی بخشی از اعمالی هستند که باید جزو جنایات بین المللی شمرده شوند. مبارزه علیه این جنایت تنها با همکاری میان کشورها و قاره‌های متفاوت امکان پذیر است.»

او همچنین افزود:« از دست دادن فیل‌های‌مان به معنای از دست دادن بخش مهمی از میراثی است که به ما سپرده شده است. روشن بگویم اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی بیافتد. ما دیگر آن آفریقایی نیستیم که بی‌خیال فیل‌ها شویم.»

تعداد فیل‌ها در ۱۵ سال گذشته در کنیا از ۱۶۸ هزار رأس به ۱۵ هزار کاهش یافته است

بر اساس گزارش گاردین، هر ساله چیزی در حدود ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار فیل در آفریقا به طورغیر قانونی کشته می‌شود. همچنین بر اساس آمارها نرخ شکار فیل‌ها در آفریقا بسیار بالاتر از نرخ تولد و زاد و ولد این حیوان است. همین مسئله موجب شده تا شکار فیل به معضل اصلی طبیعت و حیات وحش آفریقا بدل شود.

رونی وود یکی از حامیان اصلی مؤسسات خیریه زیست محیطی در این مراسم گفت: «به احتمال زیاد به تدریج و تا ۱۵ سال دیگر حیواناتی مثل فیل، کرگدن و شاید حتی شیر از صحنه حیات وحش جهان محو خواهند شد و این مسئله مرا بسیار غمگین می‌کند.»

در قاره آفریقا شمار فیل‌ها از دهه ۱۹۷۰ به طور مداوم رو به کاهش است و در سه سال گذشته شکار غیر قانونی این حیوان به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است. آفریقا در دهه ۱۹۷۰ حدود ۱.۲ میلیون فیل داشت اما در حال حاضر این تعداد به۴۲۰ هزار رأس تقلیل یافته است.

تعداد فیل‌ها در ۱۵ سال گذشته در کنیا از ۱۶۸ هزار رأس به ۱۵ هزار کاهش یافته است. رقمی فاجعه‌بار که خبر از نابودی ۹۰ درصد از فیل‌های این سرزمین می‌دهد. تعداد کرگدن‌ها نیز در این مدت از ۲۰ هزار به حدود ۶۰۰ رأس کاهش یافته است.

تجارت میلیون‌دلاری عاج فیل در آسیای شرقی

ارزش عاج‌‏های فیل سوزانده شده در این مراسم بیش ‌‏از ۱۵۰ میلیون دلار و ارزش شاخ‌‏های کرگدن نیز بیش‌ ‏از ۸۰ میلیون دلار برآورد شده است.

در واقع اغلب فیل‌ها و کرگدن‌ها در آفریقا تنها به دلیل تجارت غیرقانونی عاج‌ها و شاخ‌های شان است که شکار می‌شوند. مقصد اصلی عاج این فیل‌ها نیز عمدتاً کشورهای شرق آسیا، به ویژه چین، ژاپن و تایلند است. عاج فیل در این کشورها به یک تجارت پرسود و به اصطلاح میلیون دلاری بدل شده است.

چین و ژاپن به عنوان بزرگترین کشورهای خریدار عاج فیل شناخته می‌شوند. افزایش شمار جمعیت طبقه متوسط در سال‌های اخیر در این کشورها نیز سبب شده تقاضا برای عاج فیل که علاوه بر مصرف تجملاتی مصارف خوراکی و درمانی دارد نیز افزایش یابد.

به گزارش گاردین، شکارچیان فیل در آفریقا عاج‌ها را کیلویی صد دلار به واسطه‌ها می‌فروشند، با این حال زمانی که این عاج‌ها به چین و دیگر کشورهای شرق آسیا می‌رسد قیمت هر کیلو به بیش از دو هزار دلار افزایش می‌یابد.

چندی پیش اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت در گزارش خود اعلام کرد گروه‌هایی از قبیل بوکوحرام و الشباب از تجارت عاج فیل برای تأمین بودجه استفاده می‌کنند و در واقع عاج فیل منبع مالی اصلی آن‌ها شمرده می‌شود.

علاوه بر این و بر اساس گزارش صندوق جهانی طبیعت(WWF) شکار غیرقانونی فیل‌ها با فقر مردم رابطه مستقیم دارد. طبق آمار این نهاد در هر نقطه‌ای از آفریقا که فقر بیشتر است شکار غیرقانونی فیل‌ها نیز بیشتر است.

در واقع فقر مردم در بسیاری از کشورهای آفریقایی و سوداگری بخش‌هایی ازکشورهای آسیای شرقی سالانه بیش از ۳۰ هزار فیل را به زیر تیغ می‌فرستد.

فعالان محیط زیست در سال‌های اخیر بارها براین نکته تأکید کردند که تنها با ورود دولت‌های آفریقا به این حوزه است که می‌توان شکارغیرقانونی این بزرگترین پستاندار زمین را متوقف کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.