ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسکناس پانصد یورویی منسوخ می‌شود

بانک مرکزی اروپا تا پایان سال ۲۰۱۸، اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی را از گردش خارج می‌کند. این تلاشی است در راه مقابله با پولشویی، کار سیاه و محدود کردن منابع مالی تروریسم.

بانک مرکزی اروپا تا پایان سال ۲۰۱۸، اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی را از وجه در گردش خارج می‌کند. این تلاشی است برای مقابله با پولشویی، گسترش کار سیاه و محدود کردن راه‌های تامین مالی تروریست‌ها.

اسکناس‌های پانصد یورویی به زودی از صفحه روزگار محو می‌شوند. شورای بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفته که این اسکناس تا پایان سال ۲۰۱۸ از وجوه در گردش خارج کند. البته بعد از این مهلت، پانصد یورویی هم‌چنان اعتبار پرداختی خود را حفظ می‌کند و فروشگاه‌ها موظفند آن را به عنوان وجه قانونی قبول کنند.

در حال حاضر ۶۰۰ میلیون قطعه اسکناس پانصد یورویی در سطح اروپا وجود دارد که تا آخر سال ۲۰۱۸، اسکناس‌های یکصد و دویست یورویی جایگزین آنها می‌شود.  از سال ۲۰۱۴ تا کنون، دیگر اسکناس پانصد یورویی چاپ نشده است و هم اینک نیز در برخی کشورهای اروپایی، پانصد یورویی پذیرفته نمی‌شود.

ماریو دراگی، مدیر کل بانک مرکزی اروپا‌ می‌گوید اسکناس پانصد یورویی ابزار فعالیت‌های مالی غیرقانونی است. او هدف از منسوخ کردن این اسکناس را محدود کردن بسترهای مالی گروه‌های تروریستی، کاهش پولشویی و کنترل کار سیاه عنوان می‌کند.

اما این راهکار برای دستیابی به چنین هدفی مورد مناقشه است. آیا حذف اسکناس پانصد یورویی حقیقتا می‌تواند مانع خلافکاری و تبهکاری شود؟

فریدریش اشنایدار کارشناس امور مالی، نسبت به چنین چشم‌اندازی بدبین است و می‌گوید پولشویی مدت‌هاست که در پوشش شرکت‌های صوری و در مبادلات اقتصاد در سایه انجام‌ می‌گیرد.

رئیس جدید انستیتوی پژوهش اقتصادی دانشگاه مونیخ (ifo)، کلمنس فوست نیز با از دور خارج کردن اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی مخالف است و می‌گوید: «حذف اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی موجب تضعیف اعتماد مردم به بانک مرکزی اروپا می‌شود. به نظر می‌رسد که هدف اصلی حذف این اسکناس‌ها، ادامه سیاست بهره منفی باشد.»

به نظر او حذف اسکناس پانصد یورویی تاثیری بر پول نقد ندارد و تاثیر اصلی آن بر حساب‌های بانکی‌ست که به شکل الکترونیک مدیریت می‌شوند.‎

اسکناس پانصد یورویی در میان سایر وجوه نقد در گردش دنیا، ارزشمندترین وجه به شمار می‌رود. به طور نمونه، در آمریکا اسکناسی بالاتر از یکصد دلاری وجود ندارد. آلمان از بزرگترین حامیان اسکناس پانصد یورویی است؛ چیزی که پس از رواج واحد پولی یورو، جایگزین اسکناس هزار مارکی شد.

از دور خارج کردن اسکناس پانصد یورویی بخشی از طرح بزرگتری است که هدف نهایی آن حذف پول نقد در اروپا و جایگزینی کارت و سیستم بانکی به جای آن است.

سوئد و دانمارک پیشتاز این طرح در اروپا هستند؛ طرحی که هدف آن همانند منسوخ کردن اسکناس پانصد یورویی، مسائل امنیتی، مبارزه با پولشویی‌، تروریسم و کنترل کلیه بده بستان‌های اقتصادی عنوان می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.