ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحصن بختیاری‌ها در اعتراض به شکستن تندیس علیقلی‌خان بختیاری

در حالی‌که گفته می‌شد تخریب مجسمه علیقلی‌خان بختیاری از سرداران مشروطه در شهر جونقان چهارمحال و بختیاری به تحریک امام جمعه این شهر صورت گرفته، امام جمعه جونقان آن را تکذیب کرد اما مردم بختیاری با برگزاری تجمعی خواهان برخورد با عاملان این اقدام شدند.

جمعی از بختیاری‌های استان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به تخریب و شکستن تندیس علیقلی‌خان بختیاری ملقب به سردار اسعد در قلعه تاریخی شهر جونقان تحصن کردند.

تجمع بختیاری‌ها در قلعه تاریخی شهر جونقان

روزنامه جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۷ اردیبهشت گزارش داد در این تحصن که یکشنبه ۲۶ اردیبهشت برگزار شد شرکت‌کنندگان خواستار برخورد با عاملان این اقدام شدند.

عسگری سوادجانی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در این‌باره گفته است: «دو نفر که به‌عنوان بازدیدکننده وارد قلعه سردار اسعد شده بودند، خود را به این تندیس رساندند و با تیشه و چکش اقدام به تخریب و شکستن تندیس سردار اسعد کردند.»

به گفته او، افراد یاد شده شناسایی و دستگیر شده‌اند و میراث فرهنگی استان نیز در این زمینه شکایتی به دادستانی و مراجع امنیتی تسلیم کرده است.

بنا به آن‌چه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است بختیاری‌ها در تجمع یکشنبه از نقاط مختلف ایران حضور داشتند و فضای امنیتی بر این تحصن حاکم بوده است.

سردار اسعد بختیاری، یکی از پیشتازان جنبش مشروطه‌خواهی ایران و از فاتحان تهران در این انقلاب از شهر جونقان، از توابع شهرستان فارسان چهارمحال و بختیاری بود.

علیقلی‌خان بختیاری ملقب به سردار اسعد

سایت تابناک شنبه ۲۵ ارديبهشت گزارش داد که در این روز حمله‌کنندگان با پاشیدن نمک به صورت نگهبانان قلعه، وارد محوطه این اثر تاریخی شدند و سپس با تیشه به جان مجسمه سردار مشروطه افتاده و پس از تخریب آن، از محل گریختند.

این سایت افزود حمله تندیس سردار اسعد در فاصله کوتاهی از انتقاد «یکی از مسئولان استان» از ساخت این مجسمه و نامگذاری قلعه او به نام موزه مشروطه رخ داد.

در خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفته شده بود حجت‌الاسلام حسین مؤذنی، امام جمعه شهر جونقان در خطبه‌های نماز جمعه ۲۴ اردیبهشت از تندیس سردار اسعد به‌عنوان «مجسمه ظلم» یاد کرده و از نصب آن در وسط شهر انتقاد کرده بود و همین موجب شد تا افرادی به این مجسمه حمله کنند.

پس از گسترش اعتراض‌های مردم بختیاری، امام جمعه جونقان اعلام کرد که در نماز جمعه سخنی علیه نصب مجسمه سردار اسعد در شهر نگفته و از آن خبر هم نداشته است. او گفت افراد بازداشت‌شده نیز به او ربطی ندارند.

قلعه سردار اسعد بختیاری یا قلعه مشروطه، مربوط به دوران قاجار در شهر جونقان، پنجم دی‌ماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۴۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و نامگذاری آن به عنوان موزه مشروطه، در شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب رسیده است.

در انقلاب مشروطه قوم بختیاری نیز شرکت داشت و بخشی از انقلاب علیه سلطنت قاجار از کوه‌های بختیاری آغاز شد.

انقلاب مشروطه در دوره مظفرالدین شاه قاجار، برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه رخ داد که در ‌‌نهایت به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی ایران انجامید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حجازی

    ایل بزرگ و کهن بختیاری وقتی اجازه داد بزرگانش به دست عمال ملاها کشته شوند باخت. ایل یعنی حمایت از همدیگر. درغیاب این امر ایل معنایی ندارد. از موضع قدرت به موضع التماس در آمده اند مثل الباقی ایلات و عشایر که علی القاعده باید محور آزادگی مردم باشند. ملاها دارند انتقام اعدام شیخ فضل الله را از این طایفه می گیرند. جالب است که در این خود باختگی قومیت معنایی ندارد. ایل کهن شاهسون بعد از صدها سال نام خود را به ایلسون تغییر می دهد. دین افیون توده هاست!