ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: برجام تأثیرگذار بوده اما آمریکا تا جایی که باید اقدام نکرده است

محمدجواد ظریف در پاسخ به مخالفان برجام، این توافق را با در نظر گرفتن شرایط ایران تأثیرگذار خواند اما گفت آمریکا به‌اندازه‌ای که می‌باید راه‌ها را باز نکرده است. او گفت در وین در این‌باره با جان کری گفت‌وگو خواهد کرد.

محمدجواد ظریف که برای شرکت در کنفرانس وین درباره سوریه به اتریش سفر کرده است گفت مخالفان برجام یا توافق هسته‌ای، واقعیت‌ها و شرایط کشور را به‌درستی نمی‌بینند.

محمدجواد ظریف: ما اعتقاد داریم ایالات متحده به اندازه‌ای که باید راه‌ها را باز می‌کرده اقدام نکرده است.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که شامگاه دوشنبه ۱۶ مه / ۲۷ اردیبهشت برای شرکت در کنفرانس وین درباره سوریه به اتریش وارد شد در بدو ورود گفت: «کسانی که ادعا می‌کنند برجام بی‌تأثیر بوده است و وضع برای فعالان اقتصادی نامناسب‌تر شده، واقعیت‌ها و شرایط کشور را به‌درستی نمی‌بینند.»

ظریف این ادعا را رد کرد و گفت در ایران رکود کاهش پیدا کرده، فروش نفت در مدت سه ماه دو برابر شده و میزان سرمایه‌گذاری میلیاردها بوده و پروژه‌های زیادی توافق شده است.

مخالفان توافق هسته‌ای در ایران به‌ویژه در پی رأی دیوان عالی آمریکا به پرداخت غرامت از دارایی‌های مسدودشده ایران فعالتر شده‌اند.

مخالفان کارزاری تبلیغاتی روی کوتاه بودن دست ایران از دارایی‌هایش به راه انداختند..

با وجود اعلام چند باره سخنگوی دولت و بانک مرکزی در راه‌اندازی شبکه سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی)، هنوز ارتباط بانک‌ها و مؤسسات جمهوری اسلامی با این شبکه که راهگشای مبادلات مالی با جهان پیرامون است، ناروشن است.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در سفر خود به آمریکا در نشست شورای روابط خارجی این کشور گفته بود ایران نتایج مورد انتظار از اجرای برجام را مشاهده نکرده است. او گفته بود: «تقریباً هیچ چیز اتفاق نیفتاده و به‌طور کلی ما قادر نیستیم از پول‌های خود در خارج استفاده کنیم.»

محمدجواد ظریف در این‌باره گفت: «ما اعتقاد داریم ایالات متحده به اندازه‌ای که باید راه‌ها را باز می‌کرده و به بانک‌ها برای حضور در ایران اطمینان می‌داده، اقدام نکرده است و ما هم این کار را پیگیری می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه ایران افزود در سفر وین در ملاقات‌های حاشیه کنفرانس سوریه، با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و دیگر وزیران ملاقات و موضوع ضرورت رعایت تعهدات آمریکا در موضع برجام را پیگیری خواهد کرد.

در ادامه مخالفت‌ها با برجام، ۱۰۳ نفر از نمایندگان مجلس ایران دوشنبه ۲۰ اردیبهشت در تذکری به حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری ایران خواستار تعیین ضرب‌الاجل تجدیدنظر در اقدامات داوطلبانه و از سرگیری کلیه فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب پیمان عدم اشاعه هسته‌ای یا ان‌پی‌تی شدند.

در این تذکر «از سرگیری کلیه فعالیت‌ها در چارچوب ان‌پی‌تی بر اساس قانون، اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام در صورت عدم استرداد دارایی‌های سرقت شده ایران و ادامه شیطنت‌ها و تهدید‌ها، کارشکنی و عدم پایبندی به آمریکا و رفع تحریم‌ها و ایجاد فضای روانی مسموم در اجرای برجام»، ذکر شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    جواد ظریف، که برخی محافل غربی او را میانه رو  معرفی می‌کنند، در نامه‌یی به حسن نصرالله، در رثای مصطفی بدرالدین سرکرده حزب‌الله، شعبه لبنانی سپاه پاسداران، او را «مردی بزرگ و خستگی‌ناپذیر» و «سراپا عشق و شور و حماسه در دفاع از آرمانهای حق‌طلبانه اسلام» نامید و عبداللهیان معاون ظریف، به دستور روحانی «در رأس یک هیأت امنیتی و سیاسی» در مراسم تدفین او شرکت کرد. مصطفی بدرالدین که در ۳۵ سال گذشته عملیات تروریستی بیشماری را در کارنامه خود دارد، یکی از مسئولان کشتار نیم میلیون مردم بی‌دفاع سوریه به‌ویژه زنان و کودکان و آواره کردن ۱۲ میلیون نفر دیگر از آنها به دستور شخص خامنه‌ای است. وی به‌خاطر شرکت در ترور رفیق حریری نخست‌وزیر سابق لبنان از سوی دادگاه بین‌المللی جنایی تحت محاکمه قرار داشت. چهار روز قبل از آن روحانی، رئیس جمهور کشتار سوریها توسط  پاسداران در «جای جای افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین» را «رشادت و دلاوریهای سردار سلیمانی» توصیف کرد. در ژوییه ۲۰۱۵ ظریف در دیدار با دیکتاتور سوریه در دمشق و حسن نصرالله در بیروت به تجلیل از آنها به‌خاطر «مبارزه با تروریسم» و هماهنگی برای سرکوب وکشتار مردم سوریه پرداخت و در ژانویه ۲۰۱۴ بر قبر عماد مغنیه سلف مصطفی بدرالدین ادای احترام کرد و تاج گل نثار آن نمود!