ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هجوم دوباره هواداران مقتدا صدر به منطقه سبز بغداد

سه هفته پس از ورود معترضان به پارلمان عراق، منطقه حفاظت شده دولتی باز صحنه غائله شد. دفتر نخست‌وزیر مدتی به اشغال تظاهرکنندگان در ‌آمد. ده‌ها نفر در کشمکش با پلیس زخمی شدند.

عصر جمعه (۲۰ مه/۳۱ اردیبهشت) تظاهرکنندگانی که بیشترشان وابسته به مقتدا صدر هستند، برای دومین مرتبه ظرف سه هفته به منطقه امنیتی دولت نفوذ کردند. این گروه برای ساعاتی دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق را اشغال کرد. دولت عراق پس از راندن تظاهرکنندگان از منطقه سبز، مقررات وضعیت ویژه برقرار کرد و راه‌های ورودی به بغداد را مسدود ساخت.

خبرگزاری رویترز نوشت ماموران انتظامی عراق با گاز اشک آور و شلیک تیر به مصاف تظاهرکنندگان رفتند اما نتوانستند جلوی ورود جمعیت به دفتر نخست‌وزیری را بگیرند. اشغال نخست‌وزیری ساعتی بیشتر نپایید و پلیس ‌آنها را خارج کرد. شاهدان ماجرا گفته‌اند که ده‌ها نفر مجروح شده‌اند اما خبر کشته شدن سه نفر تایید نشده است. بیشتر تظاهرکنندگان هواداران  مقتدا صدر روحانی پرنفوذ شیعه بودند.

یک بار دیگر در اواخر ماه آوریل، هواداران مقتدا صدر توانسته بودند وارد منطقه سبز بغداد شوند و به ساختمان پارلمان یورش برند. از نظر آنها، دولت العبادی بی‌کفایت است و به اندازه کافی علیه فساد و تضمین امنیت تلاش نکرده است. تظاهرکنندگان خواهان اصلاحات سیاسی هستند و تهدید می‌کنند که اگر العبادی اقدامی نکند او و دولتش را ساقط خواهند کرذ.

پلیس بغداد به تظاهرکنندگان تیراندازی کرد و گاز اشک‌آور به کار برد.

در منطقه سبز بغداد، ساختمان‌های نخست‌وزیری و پارلمان، وزارت‌خانه‌های عراق و  سفارت‌خانه‌های خارجی قرار دارند. یورش اخیر در حالی صورت گرفت که تدابیر امنیتی در این منطقه پس از نفوذ سه هفته قبل تظاهرکنندگان تشدید شده بود.

مقتدا صدر ۴۵ سال دارد و فرزند آیت‌الله سیدمحمد صدر است. پدر و دو برادر او و همچنین آیت‌الله محمدباقر صدر یکی از مراجع شیعه عراق، در دوران حکومت صدام حسین کشته شده‌اند. او که پس از سقوط صدام، گروهی به نام "جیش المهدی" را سامان داده بود، در اسفند ۱۳۹۲ به طور ناگهانی از سیاست کناره‌ گرفت و کلیه دفاترش را تعطیل کرد.

از ماه‌ها پیش در بسیاری شهرهای عراق، تظاهراتی در فراخوان به اصلاحات برگزار می‌شود. تظاهرکنندگان خواهان کابینه‌ای متشکل از تکنوکرات‌ها و افراد متخصص هستند اما پارلمان تا کنون برآورده کردن چنین خواستی را به تعویق انداخته است. اکثر احزاب و گروه‌های عراقی با چنین اصلاحاتی مخالفند زیرا در صورت انجام آنها، کنترل و نفوذ خود بر وزارت‌خانه‌های مهم را از دست می‌دهند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.