ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقتدا صدر خشونت دولت در منطقه سبز بغداد را محکوم کرد

منابع بیمارستانی در بغداد علت کشته‌شدن چهار تن از تظاهرکنندگان هوادار مقتدا صدر در منطقه سبز را نه خفگی ناشی از گاز اشک آور، بلکه استفاده بی محابای نیروهای امنیتی از گلوله‌های ساچمه‌ای و لاستیکی عنوان کردند.

منابع بیمارستانی و سردخانه مرکزی بغداد شنبه ۲۱ مه/ اول خرداد، از کشته شدن دست‌کم چهار تن در جریان درگیری میان نیروهای انتظامی بغداد و معترضانی که روز گذشته در منطقه سبز این شهر تجمع کرده بودند خبر دادند. همزمان مقتدا صدر دولت را به «ریختن خون فرزندانش» متهم کرد.

مقتدی صدر تظاهرات در منطقه سبز بغداد را «شورش خودجوش و مسالمت آمیز » خواند

علاوه بر این، بیش از ۹۰ نفر از تظاهرکنندگان نیز مجروح شدند که حال چند تن وخیم گزارش شده است.

روز گذشته معترضانی که بیشترشان وابسته به مقتدا صدر هستند، برای دومین مرتبه ظرف سه هفته به منطقه امنیتی دولت وارد شدند و دست به تظاهرات زدند. این گروه برای ساعاتی دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق را نیز اشغال کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای امنیتی عراق برای بیرون راندن معترضان از منطقه سبز به گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی روی آوردند.

منابع بیمارستانی بغداد علت کشته‌شدن تظاهرکنندگان را نه خفگی ناشی از گاز اشک آور، بلکه استفاده بی محابا از گلوله‌های ساچمه‌ای و لاستیکی عنوان کردند.

نیروهای امنیتی عراق از گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی استفاده کردند/ عکس از afp

در پی این تحولات مقتدی صدر از تظاهرات روز گذشته که آن را «شورش خودجوش و مسالمت آمیز» خواند، دفاع کرد و دولت را به ریختن خون  فرزندان خویش متهم کرد. مقام‌های دولت عراق تاکنون به طور رسمی آماری از تلفات این درگیری‎ها اعلام نکردند.

هزاران نفر از معترضان سه هفته پیش نیز پس از شکستن گیت‌های ورودی به منطقه سبز بغداد، برای ساعاتی ساختمان پارلمان این کشور را به تصرف در آوردند.

منطقه سبز بغداد، منطقه‌ای است که وزارتخانه‌ها، مراکز دولتی، پارلمان و سفارتخانه‌ها در آن واقع شده و تدابیر شدید امنیتی در آن رعایت می‌شود.

معترضان خواستار اصلاحات در دولت و رأی مثبت نمایندگان پارلمان به کابینه جدید این کشور هستند، کابینه‌ای که به توصیه مقتدا صدر باید از اعضای تکنوکرات‌ و فاقد وابستگی‌های حزبی و قومی تشکیل شود. اما پارلمان تا کنون برآورده کردن چنین خواستی را به تعویق انداخته است.

کابینه فعلی دولت حیدر عبادی در عراق بر مبنای قومیت و نژاد تشکیل شده و به زعم بسیاری فاقد اعضای سیاستمدار و تکنوکرات است.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • roozbeh

    این یارو انگار یا اوضاع فاجعه درک نمیکنه یا برای منتفع شخصی و گروهیش حاضر هر کاری بکنه. کشور در حال جنگ داخلی و تجزیه است. یارو میخواد دولت و سرنگون کنه. و کشور بدامن هرج و مرج بی پایان بندازه.

  • بهنام

    مقتدی صدر ، نوکر دست نشانده حکومت ایران ، غلط کرد که در کار دولت و سیاست دخالت می نماید .