ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با مصرف سوخت‌های فسیلی موجود، جهان چگونه خواهد بود؟

سال ۲۳۰۰ دمای سیاره زمین چند درجه خواهد بود؟ مجله علمی نیچر در پژوهش اخیر خود اعلام کرد با فرض مصرف تمام منابع سوخت‌های فسیلی، دمای سیاره زمین ۱۰ درجه سانتیگراد گرم‌تر خواهد شد.

در صورتی که تمام منابع سوخت‌های فسیلی زمین مصرف شوند و پایان یابند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مجله «نیچر» در تحقیق اخیر خود به چند پاسخ‌ مهم برای این پرسش حیاتی سیاره زمین دست یافته است.

در صورت ادامه روند فعلی تا سال ۲۳۰۰ دمای قطب شمال تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت

سوزاندن و به مصرف رساندن تمام سوخت‌های فسیلی موجود در جهان سیاره زمین را ۱۰ درجه سانتیگراد گرم‌تر و مناطق وسیعی را غیرقابل سکونت می‌کند. با فرض این حد از مصرف، آسیب‌های عمیق و جبران ناپذیری بر سلامت انسان، مواد غذایی و اقتصاد جهانی وارد خواهد شد.

مطالعه اخیر مجله علمی نیچر زمانی ابعاد وخیم‌تر و در عین‌ حال واقعی‌تری پیدا می‌کند که بدانیم منابع نفت و گاز شناخته‌شده جهان، به عبارت دیگر منابع عمده سوخت‌های فسیلی در سرتاسر جهان به طور متوسط تا ۶۰ سال دیگر دوام دارند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی، کاتارزینا توکارسکا از دانشگاه ویکتوریای کانادا در این‌باره به روزنامه گاردین می‌گوید: «باید متوجه باشیم در صورتی که اقدام عاجلی برای کاهش تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در نظر گرفته نشود چه اتفاقی رخ خواهد داد. درست است که توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس به امضای سران کشورهای جهان رسیده اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.»

۱۹۵ کشو جهان در اجلاس تغییرات اقلیمی پاریس در دسامبر سال گذشته به توافق رسیدند تا افزایش دمای جهان را محدود کرده و آن را تا حد نصاب دو درجه سانتی‌گراد نگه دارند.

به گزارش گاردین افزایش دو درجه سانتیگراد در سیاره زمین معادل انتشار یک تریلیون(هزار میلیارد) تن کربن است. با این حال روند فعلی نشان می‌دهد که تا پایان قرن حاضر دست‌کم دو تریلیون تن کربن در سطح زمین منتشر می‌شود و حد نصاب جهانی نیز محقق نخواهد شد.

از سوی دیگر تحقیق نیچر نشان می‌دهد در صورت مصرف بی‌وقفه سوخت‌های فسیلی و اتمام آن، میزان انتشار کربن به پنج تریلیون تن خواهد رسید؛ رقمی که تقریباً تنفس در سیاره زمین را ناممکن می‌کند. استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی بیشترین سهم را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارند.

پژوهشگران تحقیق نیچر با استفاده از یک سری مدل‌های پیچیده اقلیمی برای نشان‌دادن افزایش دی‌اکسید کربن حتی زمان انتشار پنج تریلیون تن کربن را نیز مشخص کردند: سال ۲۳۰۰ با افزایش متوسط هشت درجه سانتیگراد در زمین.

از سوی دیگر در حال حاضر قطب شمال با سرعت فزاینده‌ای رو به گرم‌شدن است، اگر سناریوی فعلی ادامه پیدا کند تا سال ۲۳۰۰  دمای قطب شمال  تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت و به تعبیری به عصر جدیدی از سیاره زمین وارد می‌شویم.

در واقع نوک پیکان انتقاد در تحقیق اخیر مجله نیچر متوجه سازمان ملل متحد است؛ چرا که این سازمان در توافقنامه پاریس بخش الزام‌آوری برای کشورهای دارای منابع فراوان سوخت‌های فسیلی اعم از عربستان، ایران، ونزوئلا و غیره معین نکرده است.

  • بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پسر ایرانی

    ظاهرا دوران اخر زمان، حتی جنگ ادیان و تمدنها و هسته ای نشود، به واسطه نابودی منابع طبیعی به وقوع میپوندد!

  • پسر ایرانی

    بخش الزام‌آوری برای کشورهای دارای منابع فراوان سوخت‌های فسیلی اعم از عربستان، ایران، ونزوئلا و غیره معین نکرده است. ------------- خب جهان سرمایه داری این کشورها را کمک نکرد تا از اقتصاد تک محصولی نجات یابند. در ضمن غولهای صنعتی-مصرفی دنیا مثل چین و امریکا، همیشه کارشکنی در کنترل آلاینگی و مصرف سوخت فسیلی کرده اند.