ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما در هیروشیما: جهان در اینجا برای همیشه تغییر کرد

با گذشت حدود ۷۱ سال از بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا، رئیس جمهوری این کشور به هیروشیما رفت و یاد قربانیان این فاجعه را گرامی داشت. او بمباران هیروشیما و ناگازاکی را «آغاز بیداری اخلاقی ما» دانست اما از بابت بمباران اتمی عذرخواهی نکرد.

پس از گذشت تقریباً ۷۱ سال از بمباران اتمی شهر هیروشیما در ژاپن توسط آمریکا، باراک اوباما، به‌عنوان نخستین رئیس جمهوری آمریکا از این شهر دیدن کرد و یاد قربانیان انفجار اتمی را گرامی داشت.

دیدار تاریخی باراک اوباما از هیروشیما

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا جمعه ۲۷ مه / ۷ خرداد در پارک صلح هیروشیما از موزه‌ای دیدار کرد که اسناد نخستین استفاده از سلاح هسته‌ای در تاریخ بشر در آن گرد آمده است.

اوباما در این دیدار گفت: «جهان در هیروشیما برای همیشه تغییر کرد.»

او با اشاره به حضور صلح‌آمیز کودکان در این روز افزود: «سزاوار است که از این صلح حفاظت کنیم.»

آمریکا در تاریخ ششم اوت ۱۹۴۵ (۱۵ مرداد ۱۳۲۴) هیروشیما را بمباران اتمی کرد و دست‌کم ۱۴۰ هزار نفر را کشت. در پی آن بمباران ناگازاکی در نهم اوت همان سال (۱۸ مرداد ۱۳۲۴) جان حداقل ۷۴ هزار نفر را گرفت.

به‌گفته رئیس جمهوری آمریکا «هیروشیما و ناگازاکی در شروع یک جنگ هسته‌ای قرار ندارند بلکه در آغاز بیداری اخلاقی ما ایستاده‌اند.»

او از یک مسئولیت مشترک سخن گفت و افزود باید در چشم تاریخ نگریست و از خود پرسید چگونه می‌توان از چنین درد و رنجی در آینده جلوگیری کرد.

اوباما گفت کشورهای دارای سلاح‌ هسته‌ای باید شجاعت به‌خرج دهند و با کنار گذاشتن منطق ترس جهانی بدون سلاح هسته‌ای بسازند.

تظاهرات مخالفان سفر اوباما در ژاپن

باراک اوباما در برابر بنای یادبود قربانیان شمعی روشن کرد و برای لحظات کوتاهی چشمان خود را بست. با این حال او سخنی از عذرخواهی تاریخی آمریکا در قبال کشتار هیروشیما نگفت.

شینزو آبه، رئیس جمهوری ژاپن اوباما را در دیدار از هیروشیما همراهی کرد.

دیدار نمادین رئیس جمهوری آمریکا از هیروشیما در پی برگزاری نشست هفت کشور صنعتی جهان در ژاپن انجام شد.

حملات اتمی آمریکا به ژاپن تا به امروز در ایالات متحده مورد مناقشه است. بیشتر شهروندان آمریکایی همچون گذشته آن را توجیه می‌کنند اما بسیاری از مورخان به‌رغم تسلیم ژاپن در ۱۵ اوت، این حملات را در جنگ جهانی دوم تعیین‌کننده نمی‌دانند.

ژاپن در جنگ جهانی دوم در کنار آلمان نازی علیه نیروهای متفقه جنگید. پس از جنگ این کشور به یک شریک مهم آمریکا تبدیل شد در حالی که آمریکا هرگز به‌طور رسمی از حملات اتمی خود عذرخواهی نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آتش سرد

    دبنال کردن جدی و صادقانه البته برنامه خلع سلاح هسته ای و منع گسترش سلا حهای هسته بنیان پاسخ سوال است. تلاش واقعی و راستین برای رسیدن به صلح و آرامش میان کشورها. کمبود دموکراسی و استقرار نظام های انسان دوستانه و خیر الدنیایی و وجود دیکتاتوری ها و رونق بازار سایست و وجود هماره انگل ها ی سیاسی، کار دشوار می کند.

  • آتش سرد

    [اوباما]از خود پرسید چگونه می‌توان از چنین درد و رنجی در آینده جلوگیری کرد[؟!] ای کاش صداقتی در این پرسش بود! چگونه می شود..؟ خب چرا بایست قدرت های هسته مثل روسیه و امریکا انبارهای بزرگی از سلاح هایی داشته باشند که چند بار توان نابودی کره زمین دارند؟! اولین گام- سودش اول به نفع مردم این کشورهاست- تعداد کلاهکی هسته ای شان کم کنند. روسیه چه توجیهی دارد موشکی بساز د رد قرن بیست و یکم و مدعی شود با یک موشک ایالت تگزاس می تواند نابود کند؟! روسها و امرکیایی ها و امثالهم به ساختن و داشت چنین سلاح هایی افتخار می کنند!، در حالی این ها نگ است، جهل است، حماقت است، این همه هزینه اضافی، برای رعب و وحشت دیگران! آخر عقل هم خوب چیزیست! وقتی می توانند یک بار جهان نابود کنند، ظرفیت سازی توان نابودی چند باره نابودی کره زمین، دیگر این چه حماقتی است؟! برای شروع کار، مقامات امریکایی ها حداقل ابراز تاسف کنند از وقع این اتفاق. هر چند مشخص است مقات امریکایی نمیخواهند عذرخواهی کنند تا هم شانه از مسئولیتشان خالی کنند و هم همیشه جهانیان در وحشت نگه دارند که گزینه حمله هسته ای روی میز آنهاست!