ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصرف روزانه بنزين با تعداد جمعيت ايران برابر شد

ميانگين مصرف روزانه بنزين در کشور از مرز ۷۸ ميليون ليتر و تعداد جمعيت ايران نيز از مرز ۷۹ ميليون نفر عبور کرد و برای نخستين بار اين دو آمار تقريباً برابر شدند.

ميانگين مصرف روزانه بنزين در کشور از مرز ۷۸ ميليون ليتر و تعداد جمعيت ايران نيز از مرز ۷۹ ميليون نفر عبور کرد و برای نخستين بار اين دو آمار تقريباً برابر شدند.

به گزارش خبرگزاری میزان، شهرام جباری‌زادگان، کارشناس برنامه‌ريزی شهری با استناد به آمار اخير مرکز آمار ايران که جمعيت کشور در پايان ارديبهشت ماه امسال را ۷۹ ميليون و ۲۶۲ هزار نفر اعلام کرده بود، گفت: «اين در حالی است که بر اساس آخرين آمار شرکت ملی پخش فرآورده ‌های نفتی ایران در ارديبهشت ماه سال جاری، مصرف بنزين در سراسر کشور با دو و نيم درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۷۸ ميليون و ۵۵۰ هزار ليتر رسيد».

به گفته جباری‌زادگان هر ايرانی به‌طور متوسط روزانه بالغ بر يک ليتر و به‌طور مشخص ۹۹۱ ميلی ليتر بنزين مصرف می‌کند که البته ميانگين مصرف شهر تهران از ميانگين مصرف کل کشور بالاتر است.

او با بيان اين که ايران بعد از آمريکا، ژاپن، مکزيک و کانادا پنجمين کشور جهان از نظر مصرف بنزين محسوب می‌شود، گفت: «ما از کشورهای بزرگ صنعتی همچون انگلستان، استراليا، ايتاليا، کره جنوبی و فرانسه نیز بيشتر بنزين مصرف می‌کنيم».

این کارشناس برنامه‌ريزی شهری بخشی از دلايل مصرف بالای بنزین در ایران را، «عدم استفاده از تکنولوژی روز دنيا در توليد خودروهای پرمصرف داخلی» و نیز «فرهنگ استفاده بی‌رويه از خودروی شخصی» در ایران دانست.

وزارت نفت ایران نیز فروردین سال جاری اعلام کرد میانگین مصرف بنزین از ۲۶ اسفند ۹۴ تا پایان هفته اول فروردین ۹۵ به بیش از ۸۵ میلیون لیتر رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل چهار درصد رشد داشته است.

به دلیل ضعف سیستم حمل و نقل عمومی، مردم به‌ویژه در شهرهای بزرگ برای رفت و آمدهای روزانه از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند که این مسأله افزون بر هزینه هنگفت، باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.

به گفته کاظم ندافی، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران ۳۵ میلیون ایرانی در معرض سرطان ناشی از آلودگی هوا و ریزگرد‌ها قرار دارند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آتش سرد

    گفت: «ما از کشورهای بزرگ صنعتی همچون انگلستان، استرالیا، ایتالیا، کره جنوبی و فرانسه نیز بیشتر بنزین مصرف می‌کنیم». ------------------------------------ چون که: 1- سیستم حمل و نقل عمومی ناکافی و فرسوده و در کل چندان کارآمد نیست. در نتیجه به گفته مقامات 60 درصد مردم ناچارند از خودروی شخصی و اغلب به صورت تک سرنشین استفاده کنند! 2- وضع جاده ها و خیابان ها مناسب نیست و موجب استهلاک خودرها و افزایش مصرف سوخت در آنها می شود. 3- از همه مهم تر، ناوگان خودرهای عمومی و شخصی، اکثرشان از فن اوری قدیمی و پر مصرف هستند. به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم و بالا بودن نرخ بهره وام بانکی و گرانی غیرمعمول و عمدی خودروها مدرن و نو، مردم ناچارند از خودروهای قدیمی و اسقاطی استفاده کنند! و البته برخی دلایل دیگر مثل قاچاق سوخت و ...