ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: مسلمانان نباید از برنامه‌های تنظیم خانواده پیروی کنند

رییس جمهوی ترکیه، رجب طیب اردوغان گفته که هیچ خانواده مسلمانی نباید از برنامه‌های تنظیم خانواده پیروی کند.

رییس جمهوی ترکیه، رجب طیب اردوغان گفته که هیچ خانواده مسلمانی نباید از برنامه‌های تنظیم خانواده پیروی کند.

او این گفته‌ها را امروز دوشنبه ۳۰ می در سخنرانی خود در بیان کرده که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد. اردوغان از مسلمانان خواسته تا فرزندان بیشتری به دنیا بیاورند. او تاکید کرده: «ما باید نسل خود را چند برابر کنیم. آنها از برنامه‌ریزی برای جمعیت حرف می‌زنند. این کار نمی‌تواند رویکرد یک خانواده مسلمان باشد،»

او افزوده: «کسی نمی‌تواند در کار خدا دخالت کند. مسوولیت اصلی در این کار به دوش مادران است.»

گروه‌های زنان و مخالفان سیاسی اردوغان را به خاطر زیر سوال بردن برنامه کنترل جمعیت و وادار کردن زنان به بارداری بیشتر مورد انتقاد قرار داده‌‌اند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوی ترکیه در سال‌های اخیر به خاطر گفته‌های ضد زن بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. او گفته بود که تنظیم خانواده خیانت است و وظیفه زن بیش از هر چیر این است که مادر شود. او همچنین یک بار صراحت اعلام کرد که از نظر او زن و مرد با هم برابر نیستند و این مخالف قانون طبیعت است که آن‌ها را با یکدیگر برابر بدانیم.

گرچه ترکیه در سال‌های اخیر رشد اقتصادی خوبی داشته و درآمد سرانه مردم این کشور بیش از ۵ هزار دلار افزایش داشته است، ولی سهم زنان در این میان چندان نبوده است.

ترکیه در میان ۱۳۶ کشور جهان رتبه ۱۲۵ را در میزان مشارکت زنان در بازار کار به دست آورده و کمتر از ۳۰ درصد زنان این کشور در بازار کار مشغول به کار و فعالیت هستند. در همین شاخص میزان مشارکت زنان در سیاست و قدرت نیز جایگاه مناسبی ندارد و در رتبه ۱۰۳ قرار دارد و زنان در مناصب حکومتی نقش چندانی در این کشور ندارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیما

    نمی دانم این طرز استنتاج خاص مسلمانان است یا الباقی متوهمین هم اینگونه می اندیشند که مثلا یه سری کارها به خواست و اراده خداست و یک سری نیست! یعنی خدایشان اینقدر گاه حقیر می شود که یکی مثل آدمیزاده می آید و انگشت در مقدراتش می کند؟ و بعد هم هزاران هزار مومن دیگر به تایید این اندیشه سر تکان می دهند. اگر خیلی ناتورالیست شده ای ای مردک بجای برافروختن آتش مثل اجدادت برو علف بخور چون که پختن غذا هم امری طبیعی نیست و لابد دست بردن در کار خداست. ارتباط فعل و اندیشه مسلمانان در اثر حاضر مصداق بارز لاشخوری و نمک نشناسی است. از مواهب مدرنیته در حد اعلا بهره می برند و بعد بر روی اساس آن تیغ می کشند.

  • میر

    این انتقاد است و نه توهین به اسلام گرایان مثل ازدوغان. اینان بس افراد عقب مانده هستند که یا خودشان به تجاهل میزنند و یا واقعا انسانهای نادان و احمقی تشریف دارند! امروزه، در جوامعی یک دوره طولانی لائیتیسه و خردگرایی و آن هم خردگرایی سکولاریستی تجربه کرده اندمثل ترکیه، بعید است آحاد مردم، براساس فرمایش فردی مثل اردوغان بخواهند زندگی خصوصی شان تنظیم کنند! این اردوغان ها، با چه جرات و جسارتی چنین راحت امر بر زاد و ولد مردم میدهند. آیا او مسئولیت عواقب این تصمیم میپذیرد. این والدین هستند هرگونه مشکل و فشار روحی و مادی از زاد و ولد زیاد متحمل می شوند. من یک دوست دارم که سالیان دراز با او رابطه دارم، وی و همسرش سالها از ازدواجشان میگذشت و بچه ای نداشتند و من حتی یک بار هم به خودم اجازه ندادم بپرسم چرا بچه ندارید!، تا اینکه در مقطعی ، غیر مستقیم فهمیدم او و همسرش دارند بچه دار میشوند! حال این اسلام گرایان در کوچکترین مسائل خصوصی مردم به خود حق دخالت میدهند. برای غیر اخلاقی بودن این امر کافی است به خودشان بنگرند آیا قبول میکنند دیگران اعم حکومت و یا فارد عادی در زندگی خصوصی شان دخالت کنند؟!