ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده روحانی برای ایجاد مراکز آموزش زبان مادری

حسن روحانی در سفر خود به مهاباد به مسائل اقلیت‌های قومی یا ملی و اقلیت‌های دینی پرداخت. او گفت مسئله قومیت پس از ایرانی بودن و مسلمان بودن در مرحله سوم قرار دارد. روحانی گفت قرار است مراکزی دایر شود تا مردم بتوانند زبان مادری خود را بیاموزند.

رئیس جمهوری ایران در سفر خود به مهاباد گفت نباید بین مذاهب و اقوام تبعیض قائل شد. او مسئله قومیت را پس از ایرانی بودن و مسلمان بودن دانست و وعده داد مراکزی برای آموزش زبان مادری گشایش یابند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در مهاباد گفت تبعیض قومیتی را محکوم می‌کند و نمی‌پسندد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران سه‌شنبه ۳۱ مه / ۱۱ خرداد در سفر خود به آذربایجان‌ غربی، از مهاباد، شهر کردنشین این استان دیدار کرد.

او در جمع گروهی از مردم مهاباد تلاش کرد تا نشان دهد در جمهوری اسلامی سعی در عدم تبعیض بر اقلیت‌های دینی و ملی است.

روحانی از این‌که در میان مسئولان حکومتی افراد محدودی از اقلیت‌های قومی و دینی حضور دارند اظهار نارضایتی کرد و گفت تفاوتی بین اقوام وجود ندارد و اصل توانایی‌های افراد است.

روحانی با بیان این‌که تبعیض قومیتی را محکوم می‌کند و نمی‌پسندد، افزود: «به مسئولان اعلام می‌کنم که در استخدام و جذب باید به علم، دانش، تعهد و شایستگی توجه داشته باشند و دقت کنند که مسئله قومیت کوچکترین اثری در این پروسه نداشته باشد.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ حسن روحانی در مناطق اقلیت‌نشینی چون کردستان آراء بالایی به دست آورد و انتظار می‌رفت مدیریت‌های محلی و حتی پست‌ استانداری‌ها به گزینه‌های مورد نظر و پیشنهادی فعالان اجتماعی در این مناطق داده شود، اما این اتفاق رخ نداد.

رئیس جمهوری ایران اهمیت مسئله قومیت‌ها را بعد از «ایرانی بودن» و «مسلمان بودن» دانست و گفت: «ما به ایرانی بودن و مسلمان بودن‌مان افتخار می‌کنیم و مسئله قومیت در مرحله سوم است.»

به‌گفته روحانی قومیت‌های مختلف ایران همچون «گل‌های رنگارنگ در باغ بزرگی» هستند که اگر باغ از بین برود گلی باقی نمی‌ماند، «پس اول باید به فکر حفظ باغ» بود.

او امنیت در کردستان ایران را با امنیت مردم کرد در عراق، سوریه و ترکیه مقایسه کرد و گفت: «پس زنده باد جمهوری اسلامی ایران که این امنیت و بالندگی و سرزندگی و نشاط در این سرزمین بدون در نظر گرفتن مذهب و قومیت برای مردم تأمین می‌شود.»

روحانی همه را فراخواند تا از یک قانون اساسی، یک دولت و یک «رهبر بزرگ» حمایت کنند.

رئیس جمهوری ایران در پایان سخنان خود از احترام به تنوع قومی و زبانی اقوام مختلف در ایران سخن گفت و افزود: «قرار است مراکزی در کردستان، آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و... تأسیس شود که مردم بتوانند زبان مادری خود را به‌خوبی بیاموزند.»

او گفت در این راستا با وزارت آموزش و پرورش در حال مذاکره هستند تا اصل ۱۵ قانون اساسی در کشور اجرا شود.

بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

روحانی توضیح نداد که آموزش زبان مادری در این مراکز جدا از تدریس رسمی در مدارس خواهد بود یا در چارچوب آن.

آموزش زبان مادری از حقوقی است که در تمام ۱۷۷ سال آموزش مدرن در ایران، نادیده گرفته شده است. این در حالی است که دست‌کم در چهار دهه گذشته، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی و طبق میثاق‌های بین‌المللی، ایران متعهد به اجرای برنامه‌های آموزش زبان مادری بوده، اما عملاً از اجرای آن سر باز زده است.

حدود ۴۰ درصد مردم ایران به زبانی جز فارسی حرف می‌زنند، اما تحصیل در ایران، به هیچ زبانی جز فارسی امکان‌پذیر نیست. تمامی مدارس در ایران، از مقطع اول دبستان (و پیش‌دبستانی) تا پایان متوسطه فارسی هستند و آموزش انگلیسی و عربی به‌عنوان زبان خارجی و زبان مذهبِ اکثریت، اجباری است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گیله برار

    گیلکی: ساق بیبی حوتو کی خاین ترکی زوان،کردی زوانَ باموجن هوشانَ،با گیلکی زوان،تالشی زوانم امی زاکانَ باموجن. فارسی : سلام همانطوریکه تصمیم به آموزش زبان کردی و ترکی به مردم شان دارند،می بایست زبان گیلکی و تالشی را هم به فرزندان مان بیاموزند.

  • سیما

    لابد فردا یک مرکز با پسوند "تحقیقاتی" برای زبانهای بومی ایران درست می کنند و ریاست آن را به حداد عادل یا ولایتی می سپارند.پس از ابداع شیوه حذف صورت مسئله، به گند کشیدن صورت مسایل از دیگر خصوصیات بارز آن امام همام شد!

  • hasani

    حسن چاخان در همایش انتخاباتی خود سال 92 در ورزشگاه شیرودی تهران گفت که با مشورت با بزرگان کشور ـ هاشمی و خاتمی ـ اگر بار مسووليت بر دوش من قرار گرفت، منزلت را به زنان برخواهم گرداند...و امنيت واقعی مستقر می شود تا دختران ما در خيابان احساس امنيت كنند ( در منزل اما دستگیر می کنیم؟)، و زندانیان سیاسی... آزاد باید گردد و...و....(ویدو یوتوب) حال بعد گذشت سه سال هاشمی رفسنجانی این بزرگ خاین ایرانسوز می گوید که حسن فریدون کاره ای نیست و دولت نمی‌تواند در زمینه رفع حصر کاری انجام دهد ...اینگونه دروغگویی را هم از قول خمینی پراکنده کرد و باسید علی معامله حکومت ایران را مُهر کردند! یکی رُل حکومتگر و یکی هم محلل!؟