ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها نسبت به گروگان‌گیری مسافران در مسیر قندوز- بغلان افغانستان

عبدالله سلجوقی: مسیر قندوز- بغلان از مهم‌ترین مسیر‌های افغانستان است و پس از آزاد کردن ولایت قندوز، دولت این ذهنیت را به مردم داده بود که این منطقه دیگر امن است.

سه‌شنبه شب، سی و یکم ماه مه، طالبان، ۱۸۵ نفر مسافر را در منطقه انگورباغ ولسوالی علی‌آباد افغانستان نگه داشتند، از اتوبوس‌ها بیرون آوردند و گروهی از آنها را به گروگان گرفتند. گزارش شده است که از این شمار ۱۲ نفر به دست طالبان کشته‌ شده‌اند.

نقشه افغانستان، محلی که گروگان‌گیری در محوطه آن صورت گرفته

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، تحت رهبری ملا هبه الله، در اعلامیه‌ای که به رسانه‌ها فرستاده گفته است که گروه طالبان ۲۶ پلیس افغان را که به گفته آنها می‌خواسته‌اند با لباس شخصی سفر کنند تا شناسایی نشوند، به گروگان گرفته‌اند.

بجز خبر قتل مسافران که انعکاس وسیعی پیدا کرد، نکته جنجال‌برانگیز اعلامیه طالبان در آن بود که آنها ادعا کرده‌اند که افراد پلیس را از روی اثر انگشت شناسایی کرده‌اند. طالبان ادعا دارد که چند ماه پیش هنگام سقوط قندوز، به دستگاه شناسنامه‌های بیومتریک کندوز دست یافته‌ و تمام اطلاعات مربوط را در دست دارد. اما عصر روز چهارشنبه وزارت داخله افغانستان این خبر را تکذیب کرد و آن را تبلیغات بی‌اساس طالبان علیه دولت افغانستان خواند.

در حال حاضر دولت افغانستان در پی شناسایی و پیدا کردن افراد ربوده شده از جانب طالبان است و تحقیقات پلیس محلی نیز در این زمینه همچنان ادامه دارد.

گفت‌وگو با یک خبرنگار محلی

در باره اخبار مربوط به این گروگان‌گیری و تاثیر آن بر ساکنان ولایت قندوز و بغلان با عبدالله سلجوقی، روزنامه‌نگار محلی که این موضوع را از نزدیک دنبال کرده است، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. آقای سلجوقی ضمن آنکه معتقد است ارزیابی وضع امنیتی منطقه بدرستی انجام نشده است،می‌گوید که دولت افغانستان ترجیح می‌دهد جلوی هر نوع دهشت‌پراکنی را بگیرد؛ چیزی که طالبان علاقه دارند در بین مردم محلی به وجود بیاورند. به نظر او، مسیری که در آن این حادثه رخ داده است از مهم‌ترین مسیر‌های افغانستان است که کابل را به قسمت‌های شمالی کشور، مثل تخار، بدخشان و چند ولایت دیگر وصل می‌کند و پس از آزاد کردن ولایت قندوز، دولت افغانستان این ذهنیت را به مردم داده بود که این منطقه دیگر امن است و طالبان نمی‌توانند به آن دست‌رسی داشته باشند. در غیر این صورت مردم محلی می‌توانستند همان احتیاط‌هایی را که در دیگر مناطق کشور به کار می‌برند، رعایت کنند. یعنی در شب و با تعداد زیاد سفر نکنند. این چیزی‌ست که مردم محلی را عصبانی کرده است که چرا دولت وضعیت را ساده‌نمایی می‌کند و احتمالات نا‌امنی را از قبل به مردم اخطار نمی‌دهد. در حالی که این مسیری که گروگان‌گیری در آنجا صورت گرفته از محل امن طالبان تنها چهار ساعت فاصله دارد.

عبدالله سلجوقی در گفت‌وگوی خود با رادیو زمانه گفت در صورت حل و فصل نشدن سریع وضعیت از جانب پلیس ملی افغانستان و مشخص نشدن هویت افراد ربوده شده و به قتل رسیده، فعالان اجتماعی شهرهای کندوز و کابل برنامه دارند اعتراضات گسترده‌ای برگزار کنند.

به فایل کامل این گفت‌وگو در اینجا می‌توانید گوش بدهید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.