ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از وضعیت محمدصدیق کبودوند و احسان مازندرانی در زندان

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید روزنامه‌نگاران زندانی محمدصدیق کبودوند و احسان مازندرانی قربانی «بی‌عدالتی‌هایی قضایی» در ایران شده‌اند و «آزارگری مقامات قضایی ایران علیه این دو روزنامه‌نگار از حد گذشته است.»

سازمان گزارشگران بدون مرز سه‌شنبه ۷ ژوئن / ۱۸ خرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که همچنان نگران وضعیت، روزنامه‌نگاران زندانی محمدصدیق کبودوند و احسان مازندانی است.

احسان مازندرانی و محمدصدیق کبودوند

این سازمان مدافع روزنامه‌نگاران گفته است کبودوند و مازندرانی قربانی «بی‌عدالتی‌هایی قضایی» در ایران شده‌اند.

احسان مازندرانی از تاریخ ۲۸ اردیبهشت اعتصاب غذا کرده است. او دوم خرداد در اثر ضعف ناشی از عدم تغذیه در سلول‌اش بیهوش و به بیمارستان منتقل شد. پزشک معالج وضعیت این روزنامه‌نگار را خطرناک توصیف کرده است.

احسان مازندرانی، فارغ‌التحصیل دانشکده خبر است که در سال ۹۲ و به دنبال روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به مدیرمسئولی روزنامه فرهیختگان منصوب شد.

او در اسفند ۹۱ و به دنبال موج بازداشت روزنامه‌نگاران در آن سال، در دفتر روزنامه اعتماد بازداشت شد و پس از حدود سه هفته با سپردن وثیقه از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد.

یازدهم آبان ماه سال ٩۴ و به دنبال کلید خوردن پروژه «نفوذ» در سازمان اطلاعات سپاه، احسان مازندرانی بار دیگر بازداشت شد. او به‌ اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت به تحمل هفت سال حبس تعزیری محکوم شده است.

محمدصدیق کبودوند نیز به‌رغم بیماری‌هاى متعدد در اعتراض به پرونده‌سازى اخیر از ١٩ اردیبهشت‌ماه دست به اعتصاب غذا زده است. او روز یکشنبه ۹ خرداد به دلیل وخامت حالش برای دومین بار به بیمارستان منتقل شد. وضعیت جسمانی او نیز وخیم گزارش شده است.

کبودوند از دهم تیرماه ۱۳۸۶ زندانی و در مجموع به ۱۱ سال حبس محکوم شده است. دادگاه تجدیدنظر حکم ۱۰ سال حبس او را تأیید کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود با بیان این‌که «آزارگری مقامات قضایی ایران علیه این دو روزنامه‌نگار از حد گذشته»، از مقامات مسئول ایران خواسته است تا بی‌درنگ سلامت محمدصدیق کبودوند و احسان مازندانی را تضمین کنند.

این نهاد بین‌المللی به احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، یادآور شده است که بنا بر مسئولیت‌اش هر چه سریعتر در این‌باره از مسئولان جمهوری اسلامی ایران توضیح رسمی بخواهد.

گزارشگران بدون مرز بیش از دو هفته پیش نیز نسبت به وضعیت این دو روزنامه‌نگار اظهار نگرانی کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون)

    برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه: مدافع حقوق بشر کبودوند در اعتصاب غذاست؛ فوری او را از حبس خودسرانه آزاد کنید پاریس ـ ژنو، ۳ ژوئن ۲۰۱۶ ( ۱۴ خرداد ۱۳۹۵) ـ «آزار مداوم قضایی علیه مدافع حقوق بشر زندانی آقای محمد صدیق کبودوند که در حبس خودسرانه‌ است، باید پایان یابد و او فوری آزاد شود.» ـ ادامه‌ی متن فارسی این پیام رسانه‌ای: https://www.fidh.org/article20040 متن انگلیسی: https://www.fidh.org/article20039