ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رنگ نکردن موهای سفید: تصمیمی برای دوست داشتن خود

تقریبا ۱۵ سال قبل، آنه کریمر به عکسی از خودش نگاه کرد و دید که آن «کلاهخود قهوه‌ای» روی سرش را دوست ندارد. آن وقت بود که رنگ کردن موهایش را متوقف کرد.

تقریبا ۱۵ سال قبل، آنه کریمر به عکسی از خودش نگاه کرد و دید که آن «کلاهخود قهوه‌ای» روی سرش را دوست ندارد. آن وقت بود که رنگ کردن موهایش را متوقف کرد. او زنی ۶۴ ساله و تاجری آمریکایی بود. بعد کتابی نوشت به نام«سفید شدن مو: چگونه خود قابل اعتمادتان را با افتخار و زیبایی در آغوش بگیرید؟»

کریمر در این کتاب می‌گوید که رنگ نکردن مو، چطور باعث آزادی او در همه جنبه‌های زندگی شده است: «افسانه‌های زیادی درباره سفید شدن مو وجود دارد که وقتی شما پا به سن می‌گذارید، می‌شنوید و بعد می‌فهمید که چقدر بی‌معنی بوده‌اند. چیزهایی مثل اینکه با موی سفید پیر به نظر می‌رسید، اینکه معنی‌اش این است که خودتان را ول کرده‌اید، اینکه دیگر هرگز نمی‌توانید موهایتان را بلند کنید. اینکه کارتان را از دست خواهید داد و … اینها هیچ کدام درست نیستند.»

من تصمیم را ناگهان گرفتم. پنج دقیه قبلش، داشتم توی فروشگاه دنبال رنگ موی جادویی می‌گشتم که آن را توی سبد خریدم بیندازم. یعد به خودم گفتم نه؛ دفعه بعد می‌خرمش. تا بار بعد، به این نتیجه رسیده بودم که بگذارم موهایم همین طور که هست رشد کند. ۴۳ ساله بودم و می دانستم که موهایم دیگر مثل قبل نیست. هر سه هفته یک بار باید بوی بد رنگ را تحمل می‌کردم، موهایم را داغان می‌کردم و پول و وقتم را هدر می دادم و هیچ کدام این کارها در نهایت مرا ۲۳ ساله نشان نمی‌داد.

آنه کریمر

چرا خیلی از ما همچنان این کار را ادامه می‌دهیم؟ موهای ما با شکل و حالت‌شان می‌گویند که ما چه جور آدم‌هایی هستیم. در بریتانیا، زنان ۷.۲ میلیارد پوند صرف آرایشگاه می‌کنند و به طور متوسط نزدیک ۹۰ پوند برای کوتاه کردن مو و رنگ کردنش خرج می‌شود. بعضی‌ها مثل من این کار را در خانه انجام می‌دهند، هزینه امثال ما ۳۲۲ میلیون پوند در سال ۲۰۱۵ شده است.

خاکستری به عنوان یک رنگ، چند سالی است که مد شده و کسانی مثل ریحانا و لیدی گاگا موهایشان را سفید و خاکستری کرده‌اند. یک آرایشگر می‌گوید که سفید کردن موها یک روند است:‌ «چند بار سفید کردن، استفلاده از تنرهای مختلف و بالاخره رنگ خاکستری روی مو گذاشتن. این روند زمان بر است و هزینه بردار. کاری نیست که بشود در خانه انجام داد و معنی اش این است که صنعت آرایشگری برای آن خط جدیدی باز کرده و درآمد تازه‌ای به این صنعت داده، اما تنها برای کسانی که میانسال نیستند.»

من موی سفید را مفت و مجانی را روی سرم دارم، اما همچنان به رنگ کردن مو ادامه می‌دهم چون همگی ما از پیر شدن می‌ترسیم (در واقع چیزی به نام موی خاکستری وجود ندارد، موها سفید می‌شوند و وقتی با بقیه موها قاطی می‌شوند، خاکستری به نظر می‌رسند).

جاینه مایلد، کمپانی خود را به نام «موهای سفید جذاب» زمانی راه انداخت که فهمید در بازار، محصولات مناسب برای موهای سفید مثل موهای خودش وجود ندارد. او می‌گوید: «مردانی که موی سفید خود را می‌پذیرند، طوری باهاشان رفتار می‌شود که انگار از سرطان شفا یافته‌اند. به آنها می‌گویند که خوشگل شده‌اند. اما زنان چنین واکنشی نمی‌بینند. ما یا در این باره شجاعت به خرج می‌دهیم یا ناراحت می‌شویم. خوب است که این برخورد تغییر کند.»

کارین فرانکلین، مجری و کارشناس مد، معتقد است که پنهان کردن نشانه‌های پیری، به دلیل فشاری است که زنان برای خوب به نظر رسیدن تحمل می‌کنند: «ما تحت فشار رسانه‌ها، تبلغیات و حتی خودمان هستیم، اینکه جنس ما در مورد ظاهرش باید بیشتر تلاش کند تا بیشتر به دست بیاورد. ما از پیر شدن می‌ترسیم.»

کریمر می‌گوید: «برای من تصمیم برای رها کردن موهای سفید شده، یک تصمیم سیاسی هم هست. دوست دارم بچه‌هایم ببینند که یک زن میانسال چه شکلی است. در واقع زنان سپیدموی زیر ۵۰ سال دور و بر ما زیاد نیستند. زن‌هایی که به طور ژنتیکی موهایشان زودتر سفید می‌شود کجا هستند؟ من می‌دانم که آنها همین دور و برها هستند. همیشه دنیالشان می‌گردم. در رنگ‌های مختلف، در سن‌های مختلف و با سبک‌های مختلف زندگی. این زن‌ها تحت فشار سیاست، جنسیت، اقتصاد و مد هستند و خیلی‌ها مثل من بعد از چند دهه رنگ کردن مو به خود می‌آیند و از خودشان می‌پرسند چرا این کار را می‌کنم؟»

کریمر می‌گوید: «از آن زمانی که من این کتاب را نوشته‌ام تا حالا تغییرات زیادی رخ نداده.  من تقریبا تنها زن محیط اطرافم هستم که موی سپید د ارد. اما این موضوع همیشه یک تجریه خوشایند بوده. چه سر کارم چه در زندگی شخصی‌ام.»

او برای مثال از کسی می‌گوید که در خیابان متوقفش کرده و به او گفته که چه موهای زیبایی دارد: « او به من گفت که تا جال چنین چیزی ندیده. ما واقعا تحت تاثیر صنعت زیبایی هستیم آنها به ما می‌گویند که چه چیز ی خوب است و چه چیزی بد.»

کریمر معتقد است که رنگ کردن مو برای مبارزه با پیری، عکس خود عمل می‌کند و اعتماد به نفس را پایین می‌آورد: «این شخصیت و زنده‌دلی شماست که از روحیه شما حمایت می‌کند. شما ممکن است موهایتان را در بهترین سالن زیبایی رنگ کنید اما سکندری بخورید. آن وقت است که واقعا پیر و فرتوت به نظر می‌رسید.»

منبع:  گاردین

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.