ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست جمعی از کنشگران برای جرم‌انگاری خشونت‌ خانگی

گروهی از کنشگران حقوق زنان در حال تهیه طوماری هستند که در آن از نمایندگان آن مجلس به ویژه نمایندگان زن خواسته شده که خشونت خانگی را جرم‌انگاری کنند.

گروهی از کنشگران حقوق زنان در حال تهیه طوماری هستند که در آن از نمایندگان آن مجلس به ویژه نمایندگان زن خواسته شده که خشونت خانگی را جرم‌انگاری کنند و دستور لازم برای تهیه قوانینی با عنوان «لایحه تامین امنیت اعضای خانواده در برابر خشونت خانگی» صادر شود.

در این نامه تاکید شده که از آنجا که آمار نشان دهنده گسترش خشونت خانگی علیه زنان و کودکان است و معلولان و سالمندان و بیمارانی که در خانه زندگی می‌کنند نیز از اثرات این خشونت‌ها به شکل مستقیم و غیر مستقیم تاثیر می‌پذیرند استفاده از فضاهای قانونی موجود و یا ایجاد فضاهای نوین نه تنها می‌تواند نشانه پای‌بندی ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی تلقی شود و ضامن امنیت و رواج فرهنگ «رواداری» در خانه و جامعه شده و از خشونت‌ خانگی جلوگیری کند .

امضا کنندگان این نامه خواهان این هستند که با وضع قانون است که امکان ساخت مکانیزم‌های حمایتی و بازپروری قربانیان خشونت و حتی افرادی که مبادرت به خشونت می‌کنند در جامعه و نظام آموزشی و رسانه‌ها فراهم شود.

آمار خشونت خانگی نه تنها در ایران که در سراسر جهان بالاست. از هر سه زن یکی مورد خشونت خانگی قرار  می‌گیرد.

در ایران فقدان وجود قانونی که مانعت خشونت خانگی شود و زنان خشونت دیده را حمایت کند، به گسترش این خشونت‌ها کمک می‌کند.

مدتی پیش زنی به نام اعظم در مشهد همراه با دو فرزندش مورد خشونت شدید خانگی قرار گرفت و تصاویر دلخراش این خانواده در رسانه‌ها منتشر شد.

همزمان بسیاری از فعالان خواهان پیگیری این جنایت و تصویب قوانینی برای حمایت از زنان خشونت دیده شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هوشیار

    جرم خشونت خانگی! خشونت قبلا جرم بوده. وقتی مصداقی از خشونت روی دهد، زمان و مکانش فرقی نمیکند.من تعجب میکنم، شایدم من اشتابه میکنم، مثلا کتک زدن د رخانه با کتک زدن در بیرون خانه فرق دارد و آیا در قانون گفته کتک زدن در خانه، استثاءشده است؟! شاید به لیل مشکلتی که در اثبات خشونت در خانه است مثلا نبود یا کمبود شاهد، خواستار این شده اند توجه جدی تر شود. از طرفی پیش فرض اینست همیشه کودک و زنها مورد خشونت در خانه هستند؟! مردها انگار همگی هیولاهای قلدری هستند و در مخیله اینان ناممکن است مرد هم مورد خشونت قرار گیرد. مشکل اساسی در اثبات خشونت است. از طرفی مشکلی مهمی در خشونت د رخانه با بیرون است. اگر فردی در بیرون و علیه غریبه شکایت کند. تا زمان رسدیگی راحت د رخانه است و از آن غریبه دور و جدا است ولی مثلا فردی در خانه زا فردی دیگر از همان خانه شکایت کند، ناچارست تحمل کند و ترس از انتقام است و یا مجبور است ترک خانه کند. احتمالا یکی دیگر مشکلات همین جبر مکانی حضور دو طرف شموضع است!