ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیگیری برجام؛ نشست ظریف و کری پشت درهای بسته

یک روز پس از اشارات خامنه‌ای به "خباثت و بدذاتی طرف مقابل" در توافق هسته‌ای، وزیران خارجه ایران و آمریکا در نروژ، در خصوص مسائل و موانع اجرایی برجام به دیدار هم رفتند.

یک روز پس از حملات خامنه‌ای به رویکرد خصمانه "طرف مقابل" در توافق هسته‌ای، وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس سالانه "اسلو فوروم" در نروژ، در خصوص مسائل و موانع اجرایی برجام به گفت‌وگو پرداختند. ظریف شامگاه چهارشنبه به رسانه‌های داخلی گفت با کری در باره ترغیب بانک‌ها و شرکت‌های بیمه به همکاری با ایران مذاکره کرده است.

چهارشنبه ۱۵ ژوئن، وزیران خارجه ایران و آمریکا برای پیگیری موانع اجرایی شدن برجام نشستی برگزار کردند. این دیدار پشت درهای بسته صورت گرفت. معاونان ظریف و کری نیز در این دیدار حضور داشتند و خبرگزاری‌های داخلی ایران به انتشار عکس‌های این ملاقات بسنده کردند. پیش‌تر اعلام شده که این دیدار به منظور پیگیری موانع اجرایی شدن برجام صورت می‌گیرد.

یک روز پیشتر، ظریف و معاونانش جلسه‌ای با فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتند. موضوع این دیدار نیز رفع موانع اجرای برجام در همکاری با شرکای اروپایی بود.

ظریف قبل از ترک تهران، در نخستین حضور در مجلس دهم، گزارشی تفصیلی از اوضاع پسابرجام ارائه کرد و در آن به"کارشکنی‌ها و شیطنت‌ها" و"موذی‌گری‌های بخش دولتی و غیر دولتی آمریکا" پرداخت. او از مخالفت هفت یا هشت “بانک پرطمطراق” خبر داد اما نامی از آنها نبرد.

با گذشت پنج ماه از جریان یافتن برجام، ایران هنوز از تبادل آزاد با بانک‌های بین‌المللی برخوردار نیست و این بانک‌ها برای واریز درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی نگران نقض تحریم‌هایی هستند که از سوی آمریکا وضع شده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در آستانه ملاقات ظریف و کری، در ملاقات با سران سه قوه و مسئولان ارشد نظام از  "بدعهدی“ و "بدذاتی" و "دبه در آوردن" طرف مقابل یاد کرد و کارشکنی در تبادلات بانکی و بیمه نفتکش‌ها را از جمله تخلفات توافق بر شمرد.

خامنه‌ای در این سخنان، برجام را واجد معایب و محاسن توام دانست و نظرات موافقان و مخالفان آن را مبالغه آمیز خواند. او در حذرباش تعامل با آمریکا تاکید کرد که مصالحه از دیدگاه آمریکا به معنای تنزل از مواضع و اصول است: «این تنزل پایانی ندارد. همان‌گونه که بعد از موضوع هسته‌ای موضوع موشکی را پیش کشیدند، بعد از موشک نوبت حقوق بشر می‌رسد، بعد از حقوق بشر موضوع شورای نگهبان، سپس موضوع ولایت فقیه و در نهایت قانون اساسی و حاکمیت اسلام مطرح خواهد شد.»

رهبر جمهوری اسلامی روی «خباثت دشمن» تاکید کرده و تصور حل شدن مسائل ایران و آمریکا به شیوه پنجاه - پنجاه را توهم خوانده، اما جواد ظریف اختلاف‌های جناحی در ایران را موجب ناامیدی سرمایه‌گذار داخلی و روبرو شدن سرمایه‌گذار خارجی با القائات جدید دانسته است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.