ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان جهانی بهداشت: قهوه و چای سرطان‌زا نیستند

۲۵ سال پیش کارشناسان سازمان جهانی بهداشت گفته بودند نوشیدن قهوه و چای سرطان‌زاست. اکنون ۲۳ کارشناس با ۵۰۰ مورد مطالعه تخصصی به این نتیجه رسیده‌اند که این نوشیدنی‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهند.

۲۵ سال پیش کارشناسان سازمان جهانی بهداشت گفته بودند نوشیدن قهوه و چای سرطان‌زاست. اکنون ۲۳ کارشناس با ۵۰۰ مورد مطالعه تخصصی به این نتیجه رسیده‌اند که این نوشیدنی‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهند.

این پژوهش را آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IRAC) وابسته به سازمان جهانی بهداشت انجام داده است.

در سال ۱۹۹۱ این آژانس اعلام کرده بود که چای و قهوه می‌توانند عامل سرطان باشند و مصرف قهوه به‌ویژه می‌تواند موجب سرطان مثانه ‌شود. در تحقیقات جدید پژوهشگران گفته‌اند بیماران مبتلا به سرطان مثانه به‌ویژه کسانی بودند که سیگار می‌کشیدند.

محققان همچنین می‌گویند هیچ ربطی بین مصرف قهوه و چای با ایجاد غده‌های سرطانی پستان، پروستات و لوزالمعده وجود ندارد. در بیش از ۲۰ نوع تومور دیگر - برای مثال، در ریه و معده - مطالعات حاضر چیزی نشان نمی‌دهند.

با این حال بر اساس مطالعات کنونی، با نوشیدن چای و قهوه داغ با دمای ۶۵ درجه خطر غده‌های سرطان مِری افزایش می‌یابد. این نتیجه حاصل بررسی‌ها بر روی حیوانات، و همچنین مردم ساکن آمریکای جنوبی است. در آمریکای جنوبی مردم به‌طور معمول چای داغ می‌نوشند.

پژوهشگران در برابر این سئوال که پس تنها مسئله در این‌باره نوشیدن قهوه و چای داغ است پاسخ قاطعی نمی‌دهند اما می‌گویند در هر حال چای و قهوه سرطان‌زا نیستند.

از آن‌جا که همه عوامل هنوز بررسی نشده‌اند نتیجه تحقیقات تاکنونی به‌عنوان کارپایه تحقیقات معتبر شناخته می‌شوند. این بدان معنا نیست که مصرف قهوه و چای اساساً از هر لحاظ امن و مطمئن است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    جناب محمد : بنده در این زمینه تجربه دارم و شخصآ امتحان کرده ام . نظرات تجربی را برای کمک به دیگران نوشتم و امیدوارم استفاده نمایند . خودتان میتوانید عبارت ( چند واقعیت تلخ در مورد چای ) را در گوگل سرچ کرده و مضرات چای را مطالعه فرمائید . موفق باشید .

  • محمد

    بهنام جان یه کم یواش برو. ما دوغ کاله هم بخوریم به دام شرکتهای چند ملیتی نستله و دنون و غیره میفتیم. عزیزم احتمالا میدونی که هزینه بسیاری از این دست تحقیقات که شما آنها را مبنای شعارهات قرار میدی توسط همین کمپانیهای چند ملیتی تامین میشه. در ضمن مطلب استنادی شما به ابوعلی سینا با مراجعه به آثار ایشان به این صورت که عنوان کردید حقیقت ندارد. ایشان چای را ماده ای پست از نظط ارزش غذایی می دانند. البته در زمان ایشان چای تا از چین و ماچین بدست ایشان می رسیده تعجبی هم ندارد که ایشان چنان حکم دهند. چای سریع اکسید می شود و خاصیت خود را از دست میدهد (توضیح اینکه چایکاری در ایران از دوران قاجار شروع شد). در ضمن امروزه بیش از صد نوع چای وجود دارد که احتمالا حکیم ابن سینا حتی نام آنها را نیز نشنیده بود.

  • دکتر عبدالعزیز ساقی رامهــرمزی

    چای و قهوه نه تنها زیان آور و بدخیمی زا نیستند که خود دارای آنتی اکسیدان و دیگر پیشگیری کننده ها هستند و این روش بد بهره گیری و بکار بردن آنهاست که به آسیب می انجامد.برای نمونه داغ و همراه با قند و شکر پالایش شده نوشیدن چای و قهوه زیانمند است . می توان آن دو را خنک شده و همراه با خُرما ، توت خشک ، انجیر و افزودنی هائی همچون آب لیموی تازه بکار برد و از ویژگی های تندرستی زای آن خوراکی ها هم بهره برد . جبهه گیری در برابر خوی های مردم پاسخ مناسبی نمی دهد بهتر است فرهنگ بهداشت و تندرستی را والایش و پالایش کرد .

  • بهنام

    شاید مصرف چای و قهوه سرطان زا نباشند ، ولی این میراث جهانی دست پرورده استعمار گران غربی ، بیشتر ملتهای جهان را آلوده و به خود وابسته نموده است و با پیدایش چای و قهوه ، شکر هم به عنوان مکملی خوش طعم ، اما با ضرر فراوان را به خورد مردم می دهند و سود های سرشاری به جیب می زنند . در مورد دخانیات و الکل هم وضعیت به همین منوال است و کمپانیهای بزرگ غربی با به اعتیاد کشاندن و مرگ تدریجی جوانان ، فقط به فکر جیب خود هستند و سودهای کلانی از این راه عاید می شوند . لازم به ذکر است که دانشمند گرامی ، جناب ( ابو علی سینا ) چای را به عنوان نوعی سم میشناخته و در مواردی به عنوان دارو تجویز می فرموده اند . پس بهتر است انسان سعی نماید ( وابستگی ) خود را کاهش داده و یا کلآ قطع نماید ، حال ، آن وابستگی میخواهد چای و قهوه و قند باشد ، و یا الکل و توتون و یا انواع و اقسام فیلم و موسیقی و یا مواد آرایشی و حتی البسه غیر ضرور . مطمئن باشید با قطع وابستگی به این جور چیزها ، شما هم میتوانیدبا غرور به خود افتخار کنید که به هیچوجه فریب کمپانیهای غربی را نخورده و پول و وقت خود را بیهوده تلف نکرده اید .