ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران ۷۵۳ هزار پناهجو را به کشورشان بازگردانده است

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران گفته است که در سال گذشته، ۷۵۳ هزار نفر از کسانی که به صورت غیرمجاز وارد ایران شده‌اند، به کشورشان بازگردانده شده‌‌اند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران گفته است که در سال گذشته، ۷۵۳ هزار نفر از کسانی که به صورت غیرمجاز وارد ایران شده‌اند، به کشورشان بازگردانده شده‌‌اند.

حسین ذوالفقاری این کار را برای ایران امری بسیار پرهزینه دانسته است.

این مقام عالی‌رتبه وزارت کشور در نشست خبری مشترکی که فیلیپو گرندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برگزار کرده، گفته است که ایران بزرگ‌ترین جمعیت پناهندگان را با طولانی‌ترین مدت، یعنی نزدیک چهار دهه دارد که هزینه بسیار زیادی برای کشور به همراه داشته است.

اشاره او به حضور پناهجویان افغانستانی در ایران است که از زمان حمله اتحاد جماهیر شوروی به این کشور آواره شده‌اند و از آنجا که افغانستان در طول این سال‌ها روی ثبات و آرامش به خود ندیده است، همچنان در آوارگی به سر می‌برند یا مجبور می‌شوند افغانستان را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، فیلیپو گرندی که در ایران به سر می‌برد، از اردوگاه‌های پناهجویان در شهر قم بازدید کرده است.

مقام‌های ایران همچنین از تلاش‌های‌شان برای جلوگیری از مهاجرت غیر‌قانونی پناهجویان به دیگر کشورها و به‌خصوص کشورهای اروپایی خبر داده‌اند. این در حالی‌ست که هر سال شمار زیادی از ایرانیان در قالب پناهجو به کشورهای پیشرفته اروپایی، آمریکا یا کانادا می‌روند.

حسین ذوالفقاری اما راه‌حل اساسی بحران پناهندگی را انجام مسئولیت جامعه جهانی برای از بین بردن ناامنی‌ها در منطقه خاورمیانه و همچنین مقابله با فقر شدید در جهان دانسته است: «ناامنی و فقر دو علت اصلی برای آوارگی است و جامعه جهانی امروز درگیر این ماجرا شده و به دلیل ناامنی‌هایی که در برخی از کشورهای منطقه وجود دارد، با گسترش آوارگی و پناهندگی مواجه هستیم.»

یکی از راه‌‌‌های اجرایی حل بحران پناهجویی که در نشست خبری مشترکی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان سازمان ملل مطرح شده است، توجه به زیرساخت‌های اقتصادی و تلاش همه جانبه برای بازسازی افغانستان است: «جامعه جهانی باید کمک کند تا افغانستان از نظر امنیت و معیشت توسعه پیدا کند و وضعیت مناسبی داشته باشد تا امکان بازگشت پناهندگان افغانستانی فراهم شود.»

اسکان موقت پناهندگان در دیگر کشورها نیز راه پیشنهاد دیگری‌ست که از سوی ایران مطرح شده است و از کشورهای دیگر منطقه خواسته شده است که در این زمینه همکاری کنند.

از سوی دیگر حسین ذوالفقاری خواهان افزایش کمک‌های بین‌المللی به ایران برای ارائه خدمات به پناهجویان و پناهندگان شده است.

او هزینه‌های تامین خدمات بهداشتی، آموزشی، معیشتی و اشتغال برای پناهندگان را برای ایران بسیار سنگین خوانده و گفته است که برای تحصیل هر دانش‌آموز افغانستانی و عراقی سالانه دو میلیون تومان هزینه می‌شود، اما اعتبارات داده شده در این زمینه بسیار ناچیز است.

تحصیل مهاجران افغانستانی در ایران اما با محدودیت‌های زیادی همراه است و در حالی که ثبت‌نام و بهره‌مند شدن از حق تحصیل برای آن دسته از دانش‌آموزانی که کارت اقامت ندارند، در خبرها و روی کاغذ تسهیل شده است، اما در عمل همچنان شمار زیادی از آن‌ها از حق تحصیل محرومند.

بیستم ماه ژوئن/ ۳۱ خرداد، به عنوان روز جهانی پناهندگان نام‌گذاری شده است تا شاید برانگیزاننده توجه بیش‌تر افکار عمومی به دشواری‌های زندگی یک پناهنده در هر کجای جهان باشد.

پرونده رادیو زمانه برای روز جهانی پناهندگان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.