ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: ۶۵ میلیون نفر در جهان آواره‌اند

در روز پناهندگان و پناهجویان، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گزارش سال ۲۰۱۵ خود را منتشر کرد. در این گزارش آمده است که از هر ۱۱۳ نفر در جهان یک نفر پناهنده یا آواره است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در گزارش تازه‌ای به‌مناسبت روز پناهندگان و پناهجویان گفته است درگیری‌های خونین و آزار و شکنجه وحشیانه در بسیاری از کشورهای جهان بیش از ۶۵ میلیون کودک، زن و مرد را آواره کرده است.

آوارگان سوری ـ پنج سال از جنگ سوریه می‌گذرد

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، در دوشنبه ۲۰ ژوئن / ۳۱ خرداد، روز پناهندگان و پناهجویان، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گزارش سال ۲۰۱۵ خود را منتشر کرد. در این گزارش آمده است که شمار کل پناهندگان، آوارگان و پناهجویان در جهان «به سطح بی‌سابقه‌ی غمگینی» رسیده است.

بنا به این گزارش «در سال ۲۰۰۵ به‌طور میانگین شش نفر در هر دقیقه از خانه و کاشانه خود جدا شده بودند اما این آمار امروز به ۲۴ نفر در هر دقیقه رسیده است.»

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگی در سازمان ملل می‌گوید میزان خطرات راه‌های گریز و پناهندگی نیز در این مدت چندین برابر شده است. به‌گفته او «در دریا بسیاری از مردم زندگی خود را به‌شکل وحشت‌انگیزی از دست می‌دهند، راه‌های زمینی نیز به دلیل مرزهای بسته به‌طور فزاینده‌ای مسدود می‌شوند و در برخی از کشورها قوانینی علیه پناهندگان تصویب شده است.»

افزون بر این، تمایل کشورها برای حل بحران پناهندگی «در جهت منافع مشترک بشریت» نیز کاهش یافته است. فیلیپو گراندی در این‌باره گفت: «دقیقاً همین روحیه وحدت است که به‌فوریت مورد نیاز است.»

برای نخستین بار از تاریخ تأسیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، شمار پناهندگان و پناهجویان در جهان تا پایان سال ۲۰۱۵ به رقم ۶۵,۳ نفر رسید. بر این اساس «در مجموع شمار کل مردمی که در جهان آواره شده‌اند به اندازه شمار جمعیت بریتانیا، فرانسه و ایتالیا است.»

در پایان سال ۲۰۱۵ تعداد پناهندگانی که خارج از کشورهای خود به‌سر می‌برند ۲۱,۳ میلیون نفر و شمار کسانی که در کشورهای خود آواره شده‌اند ۴۰,۸ نفر بوده است. ۳,۲ نفر نیز در خارج از کشورهای خود در انتظار پذیرش پناهندگی‌شان هستند. این آمار بالاترین رقم‌های تاکنونی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل است.

به‌گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل حدود نیمی از پناهجویان کمتر از ۱۸ سال سن دارند که بسیاری از آن‌ها را کودکانی که تنها سفر کرده و یا از والدین خود جدا مانده‌اند، تشکیل می‌دهند. ۹۸ هزار و ۴۰۰ تن از متقاضیان پناهندگی را کودکان بدون همراه تشکیل می‌دهند.

رسیدگی به درخواست پناهندگی‌ها به‌دلیل شمار بالای پناهجویان نیز با تأخیر انجام می‌شود.

تنها در آلمان در سال گذشته ۴۴۱ هزار و ۹۰۰ درخواست پناهندگی ثبت شده است که بالاترین میزان درخواست در هر کشور دیگری است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید دلیل عمده آن تمایل آلمان به پذیرش پناهجویانی بود که در سال ۲۰۱۵ از طریق دریای مدیترانه به اروپا آمدند.»

آمریکا با ۱۷۲ هزار و ۷۰۰ درخواست پناهندگی دومین کشوری است که بیشترین درخواست را داشته است. پس از آن، در سوئد ۱۵۶ هزار و در روسیه ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ درخواست پناهندگی ثبت شده است.

بیشترین تعداد پذیرش پناهجویان را ترکیه با ۲,۵ میلیون پناهجو داشته است. در مجموع بیشتر پناهجویان در کشورهایی به جز اروپا مستقر هستند. ۸۶ درصد مردمی که از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل حمایت می‌شوند در کشورهایی به‌سر می‌برند که درآمد سالانه پایین و یا متوسطی دارند. در این میان لبنان با ۱۸۳ پناهجو در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت خود، نسبت به‌جمعیت‌اش بیشترین پناهجو را در جهان دارد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل همچنین گفته است که از نیمه دهه ۱۹۹۰ تاکنون تعداد پناهجویان همواره افزایش داشته و در پنج سال گذشته این شیب صعودی شدت بیشتری گرفته است. دلیل اصلی آن جنگ سوریه است. همچنین درگیری‌های دیگر نظامی از جمله در سودان جنوبی، یمن، بوروندی، اوکراین و جمهوری آفریقای مرکزی موجب گریز صدها هزار نفر شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.