ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش تازه کمپین حقوق بشر در ایران از بند زنان زندان اوین

بر اساس این گزارش، زنان در زندان اوین از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، ملاقات مرتب با فرزندان خردسال، تماس تلفنی و تغذیه کافی و مناسب محروم هستند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، گزارشی منتشر کرده و در آن از وضعیت بد زنان زندانی در بند زنان اوین خبر داده است.

بر اساس این گزارش، که به نام «زنان در زندان» منتشر شده، زندانیان سیاسی در بند زنان زندان اوین، از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی محروم هستند، برای ملاقات با فرزندان خود، حتی فرزندان خردسال، با محدودیت یا محرومیت روبه رو هستند، امکان تماس تلفنی با خانواده‌های خود را ندارند و به تغذیه کافی و مناسب دسترسی ندارند.

بر اساس این گزارش، این شرایط، خلاف مقررات آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و تعهدات بین‌المللی ایران در مورد رفتار با زندانیان است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر از قوه قضاییه ایران خواسته تا فورا پرونده های این زندانیان را بررسی کرده و شرایط غیرقانونی بند زنان را مورد توجه قرار دهد.

هادی قائمی، مدیر اجرای کمپین گفته است: «این زنان، اساسا نباید به هیچ عنوان از همان اول به خاطر ابراز مسالمت‌آمیز عقاید یا باورهای خود که دولت ایران با آن‌ها مخالف است، زندانی می شدند.»

به گفته هادی قائمی، این زنان از شرایط غیرانسانی که آنها را با صدمات دائمی به سلامتی‌شان روبه رو کرده نیز رنج می‌برند.

نتایج بررسی‌های کمپین حقوق بشر برای ایران نشان داده که بهداری زندان فاقد متخصصان پزشکی است و گاه داروهای اشتباهی یا غیرموثر به بیماران می‌دهد.

همچنین انتقال به بیمارستان برای مراقبت‌های اضطراری مورد نیاز دائما با تاخیر انجام می‌شود یا اصلا مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

این گزارش اضافه می‌کند که جیره غذایی زندان فاقد ارزش تغذیه کافی است که زندانیان را وادار به خرید اقلام خوراکیِ زیراستاندارد و گرانقیمت از فروشگاه زندان می‌کند.

از نظر ملاقات، این زندانیان از ملاقات با خانواده خود در مضیقه قرار دارند و حتی زندانیانی که مادر هستند به ندرت امکان دیدار فرزندان خود را دارند و گاه این ملاقات‌ها ممنوع شده است.

نبود تلفن، وسیله گرمایشی در زمستان، و بازرسی بدنی زندانیان زن از موارد دیگری است که در یان گزارش به آنها اشاره شده. همچنین گفته شده که زندانبانان زن رفتار بدی با این زندانیان دارند.

در بخشی از این گزارش هم به گواهی و شهاد ت زندانیان این بند پرداخته شده است. زندانیان زن درباره تشخیص بد پزشکان زندان، قطع کردن ملاقات‌ها و محروم بودن از گوشت قرمز و لبنیات شهادت داده‌اند.

همچنین گفته‌اند که تعدادی بخاری برقی کهنه که در این زندان بوده از زندانیان گرفته شده و آنها زمستان گذشته را در سرما سر کرده‌اند.

گزارش «زنان در زندان» با استناد به آیین‌نامه سازمان زندان‌ها شرایطی را توصیف کرده که حتی خلاف همین آیین‌نامه است.

به شهادت زندانیان، آنها بارها شرایط داخل بند را به قوه قضاییه ایران گزارش داده‌اند، اما قوه قضاییه، به ریاست صادق آملی لاریجانی، هیچ اقدامی انجام نداده است.

همچنین، از سال ۱۳۸۴ تاکنون، هیچ کدام از نهادهای سازمان ملل متحد یا سایر سازمان‌های بین‌المللی ناظر اجازه دیدار از بند زنان زندان اوین یا هر بند دیگری در زندان اوین را دریافت نکرده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر از دولت ایران خواسته تمام قوانین و مقررات کشور ایران در ارتباط با رفتار با زندانیان، و به ویژه، آیین نامه سازمان زندان‌های ایران در مورد ارايه کامل و به موقع مراقبت های پزشکی، تغذیه مناسب، و حقوق استاندارد ملاقات و ارتباط برای زندانیان را رعایت کند.

همچنین از دولت ایران خواسته که به کلیه تعهدات بین المللی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به اجرای آنها در رفتار با زندانیان، به ویژه ضرورت درمان کامل و به موقع پایبند بماند.

در حال حاضر دست کم ۲۵ زندانی در بند زنان زندان اوین نگهداری می‌شوند که جرایم آنها سیاسی و امنیتی است. سایر زندانیان زن به زندان‌های قرچک و رجایی‌شهر منتقل شده‌اند.

فعالیت اغلب زنان زندانی در اوین،  در زمینه آزادی بیان و عقیده بوده و به اتهام انجام جرم‌هایی مانند اعتراض به مجازات اعدام، دفاع از حقوق زنان، انتشار انتقادات خود از سیاست‌های دولتی در شبکه‌های اجتماعی، اعتقاد به آیین بهایی و دفاع از سایر زندانیان سیاسی، بدون دسترسی به روند عادلانه قضایی در محاکمه‌هایی فاقد استانداردهای بین‌المللی محکوم شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.