ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزنامه «قانون» توقیف شد

احتمالاً انتشار چند مطلب انتقادی و یک کاریکاتور سبب توقیف روزنامه «قانون» شده است. شکایت علیه این روزنامه را سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و معاونت حقوقی و امور مجلس سپاه طرح کرده‌اند.

در پی شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و معاونت حقوقی و امور مجلس سپاه روزنامه «قانون» از سوی دادستانی توقیف شد.

عکس: آرشیو

سایت روزنامه «قانون»، امروز دوشنبه ۳۱ خرداد ضمن اعلام این خبر نوشته است اتهام روزنامه «افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» عنوان شده و به بند پنج اصل ۱۵۶ قانون اساسی و ماده ۱۱۴ آئین دادرسی کیفری، استناد شده است.

در بند پنج اصل ۱۵۶ قانون اساسی «اقدام‏ مناسب‏ برای‏ پیشگیری‏ از وقوع‏ جرم‏ و اصلاح‏ مجرمین» از وظایف قوه قضائیه عنوان شده و در ماده ۱۱۴ آئین دادرسی کیفری فعالیت‌هایی که «مخل امنیت جامعه و یا نظم عمومی» تشخیص داده شوند ممنوع اعلام شده‌اند.

روز گذشته یکشنبه ۳۰ خرداد، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه از شکایت علیه روزنامه «قانون» خبر داده بود.

گفته می‌شد این شکایت به‌دلیل انتشار گزارشی درباره وضعیت زندانیان در زندان بزرگ تهران بود که ۲۲ خردادماه جاری با عنوان «۲۴ ساعت لعنتی» در این روزنامه منتشر شده بود اما سخنگوی قوه قضائیه گفت شکایت از روزنامه «قانون» به دلیل گزارش زندان نبوده بلکه مجموعه چند شکایت‌ بوده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران ۲۴ خرداد گزارش روزنامه‌ «قانون» را کذب خواند و گفت مدیرمسئول این نشریه به‌دلیل انتشار این گزارش تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

کاریکاتوری که «قانون» منتشر کرد و خبرگزاری تسنیم آن را «هتاکانه» خواند.

«قانون» در گزارش «۲۴ ساعت لعنتی» به‌نقل از یک زندانی که تنها ۲۴ ساعت در زندان بزرگ تهران به‌سر برده بود از وضعیت دشوار زندانیان در این زندان، برخورد بد مسئولان آن با زندانیان و سپرده‌های مالی زندانیان در بانک‌ها که نباید به آن دست بزنند، نوشته بود.

در همین حال روز گذشته خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روزنامه «قانون» را به انتشار کاریکاتوری «هتاکانه» متهم کرد.

«قانون» در شماره یکشنبه ۳۰ خرداد خود کاریکاتوری در صفحه شماره ۱۳ منتشر کرد که در آن منتقدان دولت در داخل کاسه توالت فرنگی قرار دارند و در حال گفت‌وگو با هم هستند و یکی از منتقدان می‌گوید، «خب دوستان... اگه با توطئه جدید علیه دولت موافقین، اعلام کنین تا سیفون رو بکشم!»

در زیر کاریکاتور نیز به‌نقل از محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت آمده است: «اتاق فکر تشکیل داده‌اند و هر هفته توطئه می‌کنند.»

خبرگزاری تسنیم همچنین انتشار مطلب دیگری از روزنامه «قانون» در بهمن‌ماه سال گذشته درباره بازداشت ملوان‌های آمریکایی را «یادداشتی عجیب» عنوان کرد. این مطلب «قانون» ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ تحت عنوان «چرا اسیر آمریکایی می‌گریست؟» منتشر شد و در آن از اقدام نیروی دریایی سپاه در برخورد با ملوانان آمریکایی که وارد آب‌های ایران شده‌ بودند و همچنین انتشار فیلم گریه یکی از ملوانان انتقاد شده بود.

روزنامه «قانون» پیش از این یک بار در ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ نیز توقیف شده بود. دلیل این توقیف انتشار خبر آزادی محمد رویانیان، رئیس سابق ستاد سوخت در این روزنامه بود در حالی که خبر آزادی رویانیان از سوی خبرگزاری «دانا» منتشر شده بود و روزنامه‌ «قانون» آن را به‌نقل از «دانا» منتشر کرده بود.

محمد رویانیان، مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس و رئیس سابق ستاد سوخت، در ارتباط با پرونده ستاد سوخت بازداشت شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.