ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نبرد فلوجه؛ آغازی بر پایان داعش؟

ایرج ادیب‌زاده - آیا شکست داعش در عراق به معنای انسجام دولت مرکزی است؟ یا آن که پس از داعش، تازه تجزیه عراق میان سنی‌ها، شیعیان و کردها در دستور کار قرار می‌گیرد؟

فرماندهان ارتش عراق و نیروهای ائتلاف که در قلوجه مستقر شده‌اند، یکشنبه ۱۹ ژوئن گفتند که تا ۴۸ دیگر فلوجه و مرکز آن را از شبه‌نظامیان داعش پاکسازی خواهند کرد. اما عمر صالح خبرنگارتلویزیون الجزیره انگلیسی که در محل حضور دارد، این پیش‌‌بینی را "بسیار خوش‌بینانه" خوانده است.

فلوجه، سنگرگیری در برابر داعشی‌ها (۲ ژوئن ۲۰۱۵، عکس از خبرگزاری فرانسه)

شمار نیروهای «دولت اسلامی» در شمال فلوجه بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود.

در نخستین ساعات دوشنبه ۲۰ژوئن (۳۱ خرداد)، نیروهای عراقی پیشروی از سه جبهه را آغاز کرده‌اند که به گفته ناظران مبارزه سختی برای هردو طرف خواهد بود. نیروی هوایی آمریکا و جنگنده‌های عراقی بمباران مواضع داعش را بر عهده دارند. سرنوشت فلوجه برای دولت عراق جنبه نمادین دارد. این شهر در ۷۰کیلومتری بغداد، اولین شهر عراق بود که در سال ۲۰۱۴ به تصرف داعش در آمد و اینک از آخرین دژهای «دولت اسلامی» محسوب می‌شود.

فلوجه همچنین نخستین شهر سنی عراق بود که در زمان ورود آمریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق، مقاومت کرد. حیدر العبادی نخست وزیر شیعه عراق، شنبه ۱۸ ژوئن وعده دادکه آزادی فلوجه بسیار نزدیک است، اما اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در همان روز گفت: «جنگ تازه آغاز شده است.»

رادیو زمانه در بررسی  اوضاع کنونی نبرد فلوجه پرسش‌هایی را با دوکارشناس و تحلیلگر سیاسی منطقه، حسن هاشمیان و امیر طاهری در میان می‌گذارد:

  • آیا جنگ با داعش در عراق نقطه عطف خودرا با قطعیت پشت سر گذاشته و دیگر می‌توان داعش را در سراشیبی شکست تلقی کرد؟
  • داعش نیروهایش را به کجا می‌برد؟ به سوریه؟ یا آنها را برای حرکات تروریستی در شهرها در داخل و خارج منطقه سازماندهی می‌کند؟
  • آیا شکست داعش در عراق به معنای انسجام دولت مرکزی است؟ یا چنانکه مسرور بارزانی پسر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و از مقامات بلندپایه اقلیم گفته است: «پس از داعش تازه تجزیه عراق میان سنی‌ها، شیعیان و کردها در دستور کار قرار می‌گیرد؟»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.