ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«زندگی در مرز»، تازه‌ترین فیلم بهمن قبادی در جشنواره فیلم مونیخ

هشت کودک آواره گوشه‌ای از داستان زندگی خود را روایت می‌کنند. مستند بهمن قبادی در جشنواره فیلم مونیخ در کنار آثاری از کریستیان پتسلود و ژاک ریوت به نمایش درمی‌آید.

بهمن قبادی، کارگردان کرد ایرانی مستندی ساخته است به نام «زندگی در مرز» درباره هشت کودک در اردوگاه آوارگان عراق. این فیلم همراه با ۲۰۰ فیلم دیگر از سینماگران جهان، از جمله سینماگران سر‌شناسی مانند کریستیان پتسلود (باربارا) و مارن اده (تونی اردمن) و آثاری از ژاک ریوت، فیلمساز فقید موج نوی فرانسه در سی و چهارمین جشنواره فیلم مونیخ به نمایش گذاشته می‌شود.

بهمن قبادی، فیلمساز کرد یرانی

هشت اپیزود به روایت هشت کودک

بهمن قبادی در فیلم «زندگی در مرز» امکاناتی در اختیار هشت کودک آواره اهل کوبانی و شنگال قرار داده که روایتی از زندگی خود را در یک اپیزود به دست دهند. شاهو نعمتی، بیژن زمان پیرا، امید راست‌بین، حمید قوامی و محمد توری آرین کار آموزش فیلمبرداری و فیلمسازی و مشورت با هشت کودک آواره را به عهده داشته‌اند.

پوستر فیلم «زندگی در مرز»

بیرهات، که ۱۳ سال دارد، یکی از اپیزودهای این فیلم را تعریف می‌کند. سونیا، خواهر کوچک او به خاطر بمباران و خشونت و تعرض، توانایی تکلم را از دست داده و حالا بیرهات تلاش می‌کند با ترفندهایی اعتماد و آرامش را به خواهرش بازگرداند. در یکی از صحنه‌های اپیزود «عشق شنگال» او تلاش می‌کند سایه یک هواپیمای شکاری را که در گودال آب انعکاس پیدا کرده توی یک قوطی کند و به خواهرش نشان دهد که خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. بعداً معلوم می‌شود که هنگامی که آن‌ها در دست تروریست‌های داعش اسیر بودند، یکی از تروریست‌ها با این دختربچه کاری کرده که «گفتنش باعث شرم» می‌شود.

بهمن قبادی درباره چگونگی شکل‌گیری این پروژه سینمایی می‌گوید: «به این فکر می‌کردم که چه کاری می‌توانم برای این بچه‌ها انجام دهم. یک میلیون کودک آواره در ۵۰ اردوگاه زندگی می‌کنند. آن‌ها کاری ندارند جز انتظار کشیدن. نه مدرسه‌ای هست و نه آموزشی. آنچه که آن‌ها در زندگی تجربه می‌کنند چیزی نیست جز نفرت و جنگ. بچه‌ها اما کنجکاوند و انرژی زیادی دارند. از خودم می‌پرسیدم برای این بچه‌ها چه کار می‌توان کرد؟»

آموزش کودکان و فیلمبرداری از هشت اپیزود فیلم شش ماه طول کشیده است. بهمن قبادی سپس با تدوین فیلم‌هایی که کودکان با دوربین‌هاشان گرفته‌اند، مستند «زندگی در مرز» را برای نمایش آماده کرده است. این فیلم در جشنواره فیلم برلین هم به نمایش گذاشته شده بود و توجه منتقدان را جلب کرده بود.

در «مسیر سرزمین»، یکی دیگر از اپیزودهای «زندگی در مرز»، محمود احمد که او هم ۱۳ سال دارد بعد از آزادی کوبانی با خواهرش به این شهر می‌رود با این امید که خانواده‌اش را بیابد. در ویرانه‌هایی که از خانه آن‌ها به جای مانده، خواهر محمود، عروسکش را در کنارجسد پدرش پیدا می‌کند. پس از به خاک سپردن جنازه پدر، این عروسک است که در نظر خواهر محمود دیگر جان ندارد.

تورم‌زدایی از سینما

سی و چهارمین جشنواره فیلم مونیخ ۲ ژوئیه با نمایش فیلم «تونی اردمن» کارش را آغاز می‌کند.

گروهی از نوجوانان شنگال و کوبانی در اردوگاه آوارگان

دیانا ایلجینه، مدیر این جشنواره به خبرگزاری آلمان گفته است مهم‌ترین هدف جشنواره فیلم مونیخ این است که از سینما تورم‌زدایی کند و آثار کمتر دیده شده و ارزشمند را در اختیار علاقمندان به سینما قرار دهد. جشنواره فیلم مونیح قصد دارد امکان گفت‌و گوی رودرروی تماشاگران با فیلمسازان و بازیگران را فراهم کند.

بهمن قبادی در این جشنواره حضور خواهد داشت.

علاوه بر فیلم «زندگی در مرز» بهمن قبادی، ۲۰۰ فیلم از دیگر سینماگران جهان از جمله کریستیان پتسلود نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

در جشنواره فیلم مونیح آثار ژاک ریوت نیز به بحث گذاشته می‌شود. این سینماگر فقید فرانسوی همراه با فرانسوا تروفو، ژان لوک گدار، اریک رومر و کلود شابرول از بنیانگذاران موج نوی سینمای فرانسه است.

پیش‌پرده فیلم «زندگی در مرز» ساخته بهمن قبادی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نیما

    یک سوال از زمانه: چرا صرفا برای "شرکت" فیلمی در یک جشنواره دست چندم یک خبر کامل کار کرده اید؟ فیلم های دیگری هستند که حتی به جشنواره های رنک A راه پیدا می کنند ولی اولویت خبری زمانه نیستند و حتی معرفی نمی شوند چه به اینکه یک مطلب کامل رویشان کار شود.

  • نیما

    یک سوال از زمانه: چرا صرفا برای "شرکت" فیلمی در یک جشنواره دست چندم یک خبر کامل کار کرده اید؟

  • آدم

    فیلم‌های بهمن قبادی ارزش دیدن رو دارن، هرچند برخی منتقدان کرد از اینکه ایشون فقط به بدبختی‌های ملت کرد پرداخته‌اند، ابراز نارضایتی میکنن.

  • علی

    فیلمی که فقط توسط داوران جشنواره ها دیده خواهد شد. شاید حتی آنها هم نبینند و چشم بسته یک جایزه ای بدهند.