ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات اسپانیا به تشکیل دولت نینجامید

بار دیگر هیچ‌کدام از احزاب اسپانیا نتوانستند حدنصاب کرسی‌های مجلس برای تشکیل دولت اکثریت را به‌دست آوردند و دعواها برای تشکیل دولت ائتلافی ادامه خواهد داشت.

بار دیگر به‌مانند انتخابات دسامبر ۲۰۱۵، انتخابات روز یکشنبه ۲۳ ژوئن (۶ تیر) در اسپانیا به تشکیل دولت اکثریت نینجامید و هیچ‌کدام از احزاب شرکت‌کننده در این انتخابات نتوانستند حدنصاب کرسی‌های مجلس برای تشکیل دولت اکثریت را به‌دست آوردند.

حامیان حزب محافظه‌کار «مردم» که بیشترین کرسی‌ها را کسب کرد اما نتوانست دولت تشکیل دهد.

این به این مفهوم است که احزاب حالا باید دولت ائتلافی تشکیل دهند، کاری که در دوره پیشین انتخاباتی نتوانستند انجام دهند و به همین دلیل هم فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا، پس از شش ماه دستور انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات سرتاسری در تاریخ ۲۶ ژوئن را صادر کرد.

در انتخابات ۲۶ ژوئن «حزب مردم» (پارتیدو پاپولار) اسپانیا به رهبری ماریانو راخوی بیشترین تعداد صندلی‌های پارلمانی را اشغال کرد اما نتوانست در انتخابات پارلمانی این کشور دولت اکثریت تشکیل دهد. این حزب به نسبت انتخابات دسامبر ۲۰۱۵ پیشرفت کرده بود و تعداد کرسی‌هایش از ۱۲۳ به ۱۳۷ افزایش یافت.

دولت اکثریت در پارلمان اسپانیا حزبی است که حداقل ۱۷۶ کرسی را کسب کرده باشد.

اکنون اسپانیا وارد فضای سیاسی مشابه با شش ماه گذشته شد که احزاب رقیب باید باهم معامله و مذاکره کنند تا دولت ائتلافی تشکیل دهند.

تا زمان تشکیل دولت ائتلافی، دولت اقلیت «حزب مردم» باید برای قانون‌گذاری و رأی‌گیری‌های پارلمانی با یکی از سه حزب دیگر یعنی «حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا»، که از لحاظ کسب کرسی‌ها در مقام دوم قرار دارد، یا حزب «یونیدوس-پودموس» از احزاب چپ‌گرا که در مقام سوم قرار دارد یا حزب «سیودادانوس» با گرایش لیبرال که در مقام چهارم قرار دارد ائتلاف کند.

اگر چنانچه این احزاب موفق به تشکیل دولت ائتلافی نشوند، انتخابات اسپانیا بار دیگر با بن بست مواجه است و پارلمان با تعیین تاریخ انتخابات جدید منحل خواهد شد.

حزب محافظه‌کار «مردم» با این حال خود را برنده این انتخابات معرفی کرده است. ماریانو راخوی، پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات گفت: «ما حق حکومت کردن داریم.»

در انتخابات ۲۶ ژوئیه «حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا»، حزب «پودموس»، و حزب «سیودادانوس» به ترتیب ۸۵، ۷۱ و ۳۲ کرسی کسب کردند و ۲۵ کرسی هم از آن کاندیدهای مستقل یا احزاب کوچک‌تر شده است.

پارلمان اسپانیا ۳۵۰ کرسی دارد و آرایش حزبی کرسی‌ها در انتخابات ۲۶ ژوئن بی‌شباهت به دسامبر ۲۰۱۵ نیست. در هردو انتخابات احزاب چپ نتوانستند بر تعداد کرسی‌های حزب محافظه‌کار غلبه کنند.

درگیری‌های احزاب چپ باهم

احزاب چپ انتظار داشتند که در این انتخابات بهتر عمل کنند. آن‌ها معتقد بودند که شرایط اقتصادی بد مردم اسپانیا از جمله آمار بیکاری بالا، مردم را به احزاب چپ جذب خواهد کرد.

اما پدرو سانچز، رهبر «حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا» این بار شکست را پذیرفته است. او در مقابل جمعیت طرفداران این حزب گفت: «اکنون زمان بازبینی است و البته زمان تمرکز بر گفت‌وگوها میان نیروهای سیاسی مترقی‌تر.»

سانچز از گروه‌های چپ دیگر به‌طور ویژه «یونیدوس پودموس» دل پری داشت. «یونیدوس پودموس» (باهم می‌توانیم) ائتلافی تحت هدایت حزب پودموس است که از دو سال پیش در فضای سیاسی اسپانیا فعال شد و توانست حزب سوم این کشور شود.

سانچز، که تلاش‌هایش برای تشکیل یک دولت ائتلافی در اوایل سال جاری توسط پودموس خنثی شد آن‌ها را سرزنش می‌کند. او می‌گوید: «آن‌ها این شانس را که یک دولت مترقی به رهبری حزبی سوسیالیست تشکیل شود از بین بردند.»

سانچز می‌گوید که اگر «یونیدوس پودموس» با حزب او همراه می‌شدند آن‌ها می‌توانستند دولت ماریانو راخوی را که سیاست‌هایش به طبقه متوسط و نیروهای کارگری صدمه وارد کرده است، پایان دهند.

این دومین انتخابات اسپانیا در شش ماه گذشته است. اسپانیا شش ماه گذشته را در شرایط بی‌دولتی سپری کرده است و این انتخابات هم نتوانست به مردم اسپانیا نوید تشکیل دولت در حداقل زمان ممکن را بدهد.

روشن نیست که آیا رأی بریتانیا برای «خروج» از اتحادیه اروپا که به بازارهای مالی در اسپانیا هم ضربه وارد کرده، رأی‌دهندگان را مجاب کرده است که به محافظه‌کاران «حزب مردم» رأی بدهند. با این حال، بی‌اطمینانی و سردرگمی گسترده اروپا را پس از نتیجه همه‌پرسی خروج بریتانیا فراگرفته و احتمال دارد در پی آن سیاستمداران اسپانیایی تلاش بیشتری برای رسیدن به توافق و تشکیل دولت ائتلافی کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.